Gå til innhold

Politisk engasjert? Co2 bløffen.

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Har lest et eller annet sted at det å produsere Toyota Prius slipper ut omtrent dobbelt så mye CO2 som når en vanlig bil blir produsert? Er det noen som kan bekrefte/avkrefte dette:bok:

 

Dette kan jeg avkrefte !

 

Toyota er en av de få store selskap i verden som har null utslipp på fabrikken sine.! Alt gjenbrukes eller resirkuleres.

 

Sir ikke at bilene har null utslipp KUN at fabrikkene som lager bilene har null utslipp.

SHS Performance i tromsø!http://www.shsperformance.no evt. 776 34455.

Blir mer nytt fra oss på sommertreffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ikke diesel,da har vi etanol-fyrede busser. Da begynner vi å snakke. Hydrogen er ikke et miljøvennlig alternativ enda. Noen flere?

Trolleybus er ett alternativ, men krever litt mer enn den eksisterende infrastrukturen. Og ja, jeg er klar over at dette bare flytter forrurensningen. Men el-biler kan gjøres lang mer effektive med å bruke regenerative bremser, og de bruker heller ikke strøm når de står stille, noe som jeg vil tro bidrar til mye av inneffektiviteten i rushen.

 

Når vi har kjørt tom det som er av vannreservoarer her i landet,og shopper strøm til tog og T-bane...hvor kommer det fra? En knapp på urensede kull- eller gasskraftverk i utlandet. Bra miljø her,dårlig der...men forurensning kjenner ingen landegrenser,derfor forurenser VI indirekte ved å handle kraft fra utlandet til våre "miljøvennlige" tog og baner..

Ja, men tog er mye mer effektive per passasjer enn en fullastet bil. Så til og med om toget går på diesel, så går regninga opp. T-bane er vel ganske uaktuellt for mesteparten av Norges byer, selv om ett velsmurt t-bane anlegg er 100 ganger mer praktisk enn bil i en storby. Null kø, null parkeringsproblemer, tog som går hvert minutt.

 

Skal den gamle vare lenge nok til å kompansere for forbruket ved å lage en ny bil, så må bilens gjennomsnittlige livslengde økes med rundt 3 år... dvs, den forventes da å fungere optimalt i 13 istedet for 10 år. Hvor lenge den går optimalt energimessig i realiteten er en helt annen sak...

Gjennomsnittlig huggealder i Norge er vel 20år. Å bytte ut gamle slitne med forgassermotor og uten kat, kan jeg enda skjønne økonomien med, men det er bare, statistisk sett, 1987 og 1988 modellene igjenn. Er ikke så rare forskjellen i utslipp på en bil produsert i 1997 kontra 2007, vil jeg tro. Sikkerhet er vel det store salgsargumentet for en nyere bilpark, enn utslipp. Og hva er garantien om at folk ikke springer og kjøper seg nye suv-er så snart prisen på nybiler går ned.

 

Istedet for å sende Hydro Aluminium ut av landet,så skulle vi ha laget biler i alu her i landet...basert 100% på vann- evt. bølge-kraftverk. Da hadde vi hjulpet miljøet en GOD DEL,siden vi hadde minsket salget av biler med lite miljøvennlige produksjonsmetoder i andre land.

Absolutt enig. Så har vi også noe å gjøre når vi går tom for olje. Invester oljepenger her. Kan jo lage nytt firma, StatThink eller noe :)

 

Nå er ikke alle så velbeslåtte at de har råd til 2 nye biler med dagens avgifter...så for å gjøre det lønnsomt som du sier,og også miljøvennlig så må bilavgiftene endres radikalt...eller noen særs velbeslåtte herrer handle Think og gjøre som skrevet over...da skal jeg bli (miljøvennlig) kunde hos de for min neste A-til-B-bil.

Man kan jo alltids subsidiere el-biler og andre miljøvennlige biler. Så at en flunke ny el-bil koster, tja, la oss si 50 tusen. Det sparer du inn etter noen år på bare drivstoffutgifter. Og ja, designet på mange el-biler i dag suger hardt, og bør forbedres. Samme gjelder den elendige batterilevetiden, noe jeg tror vil forbedre seg drastisk i nærmeste framtid.

 

Nå kan det jo hende at de kjører tom bil fordi de skal for å hente last... vanskelig å motbevise for en tjenestemann,og man kan jo ikke akkurat tvinge de til å ha ballast heller.. :)

Joda, ikke akkurat noe seriøst lovforslag det her fra min side. Er bare sånn passelig bortkasta når noen kjører sin tvillingakslede pickup til butikken for å kjøpe melk.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men el-biler kan gjøres lang mer effektive med å bruke regenerative bremser, og de bruker heller ikke strøm når de står stille, noe som jeg vil tro bidrar til mye av inneffektiviteten i rushen.
En dieselbuss med Prius-tech ville kanskje vært et steg i riktig retning?

 

 

T-bane er vel ganske uaktuellt for mesteparten av Norges byer, selv om ett velsmurt t-bane anlegg er 100 ganger mer praktisk enn bil i en storby. Null kø, null parkeringsproblemer, tog som går hvert minutt.
Agreed. kollektivt funket helt fint den gangen jeg bodde på Sinsen. Problemet er bare det at kollektivt suger med en gang man er ute av gryta... :)

 

 

Gjennomsnittlig huggealder i Norge er vel 20år. Å bytte ut gamle slitne med forgassermotor og uten kat, kan jeg enda skjønne økonomien med, men det er bare, statistisk sett, 1987 og 1988 modellene igjenn.
Jeg har ikke EN bil nyere enn '92.. Daglig bruker jeg gammel Benz som jeg har vært litt borti tenning og forgasser på,den går nå ved blandet kjøring på 0.72 på mila...selv om Benz selv sier at den SKAL bruke literen. Mitt bidrag til mindre CO. :D.

 

Og hva er garantien om at folk ikke springer og kjøper seg nye suv-er så snart prisen på nybiler går ned.
De kan gjerne kjøpe seg SUV'er...El-SUV'er,siden vi selvfølgelig hadde passet på å bare senke prisene på disse... ;)

 

 

Absolutt enig. Så har vi også noe å gjøre når vi går tom for olje. Invester oljepenger her. Kan jo lage nytt firma, StatThink eller noe :)
Alt som trengs er investorer hvis ikke Staten vil... og kjenner jeg de rett,vil de ikke.. :(

 

Og ja, designet på mange el-biler i dag suger hardt, og bør forbedres.
Anbefaler å se den dokumentaren... De kan sitt design.

 

Joda, ikke akkurat noe seriøst lovforslag det her fra min side. Er bare sånn passelig bortkasta når noen kjører sin tvillingakslede pickup til butikken for å kjøpe melk.
Mulig han skal ha MYE melk... kiddie

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår