Gå til innhold

Stå helt stille og burne?

Ranger emnet


quack

Anbefalte innlegg

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by eirikoo

 

Ja. Som regel har du større bremser froan, som yter mer ved samme trykk, og i tillegg har man gjerne en trykkreduseringsventil til bakbremsene.

En trykkreduksjonsventil fungerer sånn at den normalt er åpen, men stenger ved et gitt trykk?

 

Også er det laga sånn for at framhjula skal låse, mens bakhjula gir maksimal brems uten å låse?

 

For det er vel et poeng at framhjula låser før bakhjula evt. låser.

 

Fint å friske opp litt når vi først er i gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by quack

En trykkreduksjonsventil fungerer sånn at den normalt er åpen, men stenger ved et gitt trykk?

 

Også er det laga sånn for at framhjula skal låse, mens bakhjula gir maksimal brems uten å låse?

 

For det er vel et poeng at framhjula låser før bakhjula evt. låser.

 

Fint å friske opp litt når vi først er i gang :)

 

Hvordan ventilen funker er jeg ikke 100% sikker på. Jeg tipper at den bare reduserer trykket og ikke stenger.

 

Det som er clouet er at forhjula har mulighet til å bremse med 70-75% mer kraft enn bakhjula. Dette har med tyngdeforskyvning og gjøre. Derfor, som du sier, hvis det er lik kraft foran og bak vil du enten låse bak og snurre, eller så vil du bremse med mye mindre kraft foran enn du i virkeligheten kan.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eirikoo

 

Hvordan ventilen funker er jeg ikke 100% sikker på. Jeg tipper at den bare reduserer trykket og ikke stenger.

Det var det jeg mente, trykkreduksjonsventilen stenger ved det trykket som låser hjula, og når ventilen ikke lenger har trykk fra sjæfssylinderen på callippersida mister sylinderne i calipperne trykket. Helt til den åpner for trykk gjennom igjen.

 

Såvidt jeg kan forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by quack

Det var det jeg mente, trykkreduksjonsventilen stenger ved det trykket som låser hjula,

 

Det kan ikke ventilen vite. Det varierer enormt hvor mye kraft som skal til for å låse et hjul. Varme dekk på varm asfalt biter bedre en ved regn og snø.

Dette er det evt ABS systemet som tar seg av, ventilen bare fordeler en viss prosent av trykket bakover.

 

Behøver jo ikke en slik ventil heller, det holder med å konstruere bremsene slik at det trenges høyre trykk bak for samme bremsekraft.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Xpert

På biler med "feilhjulstrekk" må du vel dra brekket litt til(siden bremsene tar mest forran) ?

 

bremsene på brekket virker vel bare foran ELLER bak.

TROR ikke det er noe vits å dra på brekket som går på forhjulene hvis du skal burne med fwd;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eirikoo

 

Det kan ikke ventilen vite. Det varierer enormt hvor mye kraft som skal til for å låse et hjul. Varme dekk på varm asfalt biter bedre en ved regn og snø.

Dette er det evt ABS systemet som tar seg av, ventilen bare fordeler en viss prosent av trykket bakover.

 

Behøver jo ikke en slik ventil heller, det holder med å konstruere bremsene slik at det trenges høyre trykk bak for samme bremsekraft.

Det er sant. Tenkte ikke så langt jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår