Gå til innhold

Stå helt stille og burne?

Ranger emnet


quack

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en justerbar begrensningsventil som justerer fra normalt trykk til 57% lavere på bakhjulene til Camaron, Den er fra willwood, kosta 900kr på kollevold på liertoppen tror jeg, Jeg satt den i motorrommet, men er du litt ivrig kan du sikkert sette den på en vribryter, man vrir 10 runder tror jeg. på dashbordet eller noe, da må du jo legge opp litt bremserør og sånt da.

 

Da kan du jo justere trykket ned på bakhjulene, så er du litt snillere med bakbremsene.

 

En annen ting er jo linelock, de brukes jo i drag race, har ikke vært så mye borti det selv, har bare fått forklart sånn ca hvordan det funker for lenge siden :-) kan hende jeg sier noe feil.

 

Først trykker du bremsen hardt inn, mens du holder den der vipper du en bryter, som holder trykket til frambremsene, så slipper du bremsen, da er det jo bare å sette bilen i drive å gi litt gass for å få hjulene til å sige sakte rundt, jeg syns det er litt bøllete jeg, Det er litt orntlig power display liksom, i stedet for å voldta klutsjen ved å brå slippe på 6000 runder, alt spinner jo nesten da. når du har spinni lenge nok, viper du brytern tilbake og slipper frambremsene løs, sett bryteren på venstre siden av rattet da, så ikke klåfingra fjortismus du har med i bilen begynner å trykke på knapper.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by eirikoo

 

Det kan ikke ventilen vite. Det varierer enormt hvor mye kraft som skal til for å låse et hjul. Varme dekk på varm asfalt biter bedre en ved regn og snø.

Dette er det evt ABS systemet som tar seg av, ventilen bare fordeler en viss prosent av trykket bakover.

 

Behøver jo ikke en slik ventil heller, det holder med å konstruere bremsene slik at det trenges høyre trykk bak for samme bremsekraft.

 

Ventilen er laget slik at den er festet til bakaksel evnt. bærearm.

Når det er tung last bak i bilen får bakhjulene mer trykk, for da skal det mer til før hjulene låser, ved lite vekt bak vice versa.....

 

Kalles også "bremseavlastningsventil"

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

 

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hersker Hans

En annen ting er jo linelock, de brukes jo i drag race, har ikke vært så mye borti det selv, har bare fått forklart sånn ca hvordan det funker for lenge siden :-) kan hende jeg sier noe feil.

 

 

En kamerat av meg har installert linelock, og han har manuell kasse. Funker uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet jo at det funker på samme måte der, hvor fikk han kjøpt det? hvor mye kostet det? var beskrivelsen min riktig ellers?

Sverre kahrs selger det sikkert, han er bare litt dyr syns jeg.

 

Man kan sikkert snekre sammen line lock med litt dill og dall, men det er jo behagelig med et kit.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde "line lock" på bobla, eller Hurst Roll Control som den heter. Den settes på bremserøret som går til forhjulene. Når du bremser vipper du som nevt over en bryter (evt. bruker en bryter som du må holde inne). Når du slipper bremsen så sørger ventilen for at trykket holder seg på forhjulene. Denne brukes ikke bare til burning, men også til å forspenne drivverk i starten. Koster skjorta hos Steinar Stolen og Sverre Kars og er nesten gratis fra Summit i USA... (ca. 2400,- i Norge kontra ca. 700,- + frakt fra Summit).

 

Sjekk denne videoen på for å se hvordan den funker :D

_________________

Fredrik Sørlie aka FSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by G60Turbo

 

Ventilen er laget slik at den er festet til bakaksel evnt. bærearm.

Når det er tung last bak i bilen får bakhjulene mer trykk, for da skal det mer til før hjulene låser, ved lite vekt bak vice versa.....

 

Kalles også "bremseavlastningsventil"

 

Dette er vel det de kaller bremsekompensator.

Trykk fordelingen sitter vel i en ventil rett etter hovedpumpa.

Takk til:

Audioart v/ Kjetil Skei

Ruud Racing

VS-motor

Standox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han jeg kjenner har det på en eldre Dodge Aspen. Han bruker det systemet at han holder inne en knapp som han har festet på girspaken, og når han slipper opp burner den jo ganske brutalt avgårde :)

 

Han bestilte den fra USA. Husker ikke hva det kostet, men det var jo lang ventetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Citroen også, XM hvertfall. Jeg kommer liksom ikke på noen gode argumenter på å ha forhjulsbrekk og forhjulstrekk, har du bakhjulstrekk, kunne det jo vært gunstig med forhjulbrekk for å låse alle hjulene når du setter fra deg bilen. Men jeg vet ikke om noen biler med rwd og forhjulsbrekk.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hersker Hans

Citroen også, XM hvertfall. Jeg kommer liksom ikke på noen gode argumenter på å ha forhjulsbrekk og forhjulstrekk, har du bakhjulstrekk, kunne det jo vært gunstig med forhjulbrekk for å låse alle hjulene når du setter fra deg bilen. Men jeg vet ikke om noen biler med rwd og forhjulsbrekk.

 

 

Citroen ja.. Hehe.. Bil? boss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en kar som kjørte SAAB for første gang på glatta i November i fjor. Prøvde selvfølgelig på brekkern i en rundkjøring, og det gikk jo rett i grøfta :D

 

Hørt en lignende historie om en Citroen BX, men han klarte visstnok å ødelegge bilen ganske seriøst fordi han kom ganske fort inn i krysset :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Citroen CX, BX og XM har handbrekk på framhjula ja. Men når er vel egentlig poenget med brekket at det skal holde bilen i ro eller bremse ned farten. Ikke at man skal leke seg med det. Regner med at bil fabrikken ikke tenker på at det er ungdommer som skal leke seg med bilene... Og ja i Rally og evt. annen motorsport så har vel brekket et annen funksjon, men igjen da en annen oppbygging eller hva?

Bx 16V (87')

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jens

Kjenner en kar som kjørte SAAB for første gang på glatta i November i fjor. Prøvde selvfølgelig på brekkern i en rundkjøring, og det gikk jo rett i grøfta :D

 

Hørt en lignende historie om en Citroen BX, men han klarte visstnok å ødelegge bilen ganske seriøst fordi han kom ganske fort inn i krysset :D

 

 

Da stoler du jaggu på at brekket fungerer i utgangspunktet.........

 

Sikkert et komisk syn, eheh:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår