Gå til innhold

Stå helt stille og burne?

Ranger emnet


quack

Anbefalte innlegg

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Ascona

 

Det er en grunn til at Citroën har hatt brekket bak forøvrig, det er nemlig sånn at akselavstanden på de bilene jo ikke er konstant, den øker når bilen siger sammen.

 

I rally bruker man selvsagt hydraulisk håndbrekk.

 

Er du helt sikker på at aksel avstanden øker. Klart kan jo bare være at jeg ikke har tenkt noe over det og dermed ikke lagt noe merke til det. Men jeg synes det høres litt rart ut...

 

Og for de som ikke viste det så er håndbrekket på en CX ikke noe annet enn en parkerings brems. Er faktisk ikke lov å øvelse kjøre i den bilen....

Bx 16V (87')

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg fikk tenkt meg litt om så stemmer det med øking av akselavstand....

 

På en cx så sitter håndbrekk hendelen mellom framsetene der den pleier å sitte. Men den har ingen effekt i fart. Nødbremmsen på en cx sitter i at det er konstant lagret trykk i en egen trykkkule. Så viss hydralik pumpa slutter å fungere, eller det går hull på et hydralik rør så skal man fremdeles ha bremse trykk nok til 15 nedbremsninger..... Slik har det i allefall vært på de cx'n jeg har eid og som de jeg kjenner har eid... Kan godt hende at dette gjør at bilen ikke skulle ha vært godkjent på norske veier, men den er nå engang det. Og det har vært mange av dem.....

Bx 16V (87')

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

Det har seg sånn at ved endring av høyde på bilen må enten akselavstand eller sporvidde endres, noe annet er fysisk umulig..

 

 

Tullprat! En bil med stive akslinger kan fint forandre høyde uten at sporvidde eller akselavstand forandres! Det er ikke vanlig men fysisk mulig!

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mondeo

Tullprat! En bil med stive akslinger kan fint forandre høyde uten at sporvidde eller akselavstand forandres! Det er ikke vanlig men fysisk mulig!

 

 

 

Hvordan da? Ved å feste akslingen rett på karosseriet, evt med en aksling 90grader rett opp som kenkker i første sving? En stiv aksling har i tillegg et stag jeg har glemt navnet på som går på skrått. Dette endrer ikke sporvidden, men akslingen forflytter seg enten mot venstre eller høyre, i forhold til resten av bilen. Skamsenkete volvoer må valse hjulbuen på ene siden for å ha på store hjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

Du har fortsatt endring i akselavstand eller sporvidde, det er UMULIG å unngå innenfor budsjetter med relativt vanlige størrelser.

 

På escorten min så er det stiv bakaksel, mao. så endres ikke sporvidden.

Hvis jeg skal senke den, den har bladfjører så da må jeg legge klosser i mellom, og bakakselen vil da sitte høyere i forhold til bladfjærene.

Men akselavstanden endres ikke.

NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1 og Mk2 register

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eirikoo

 

Ja. Som regel har du større bremser froan, som yter mer ved samme trykk, og i tillegg har man gjerne en trykkreduseringsventil til bakbremsene.

 

 

En trykk reduksjonsventil er en ventil som åpner for høyere trykk/større bemse effekt til bakhjulene når bilen har last.

 

Kan være spennende hvis du senker biler med en slik ventil uten å tenke på å justere etter ventilen... ;) Kan da låse først på bakhjula..:D:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår