Gå til innhold

Speedometer-spørsmål

Ranger emnet


Kr0lle

Anbefalte innlegg

Hvordan funker speedometeret? Jeg trodde at det ganske enkelt var en rekke gir osv. som brukte rotasjonene til speedometer-wire'en, men det kan jo ikke være det.

Jeg tok en liten test: Techometerboksen er tatt ut, og jeg plugger i en Dremel der speedometer-wire'en skal være, setter på Dremelen, og hva beveget seg? Turtallsnåla.

Så hva er det som får speedometernåla til å flytte seg? Min flytter seg ikke i det hele tatt, derfor prøver jeg å finne ut hvordan det skal være, slik at jeg kan prøve å fikse det.

- VW Golf II GTI -

RIP - VW Golf II GTI 16v & 1.6 CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

blackivar: Takk, men det var ikke det jeg lurte på. Jeg lurte på hvordan speddometeret funka, for jeg har prøvd å simulere wire'en, og da var det turtelleren som beveget seg, ikke speedometer-viseren.

 

Jeez: Hold usaklige kommentarer borte takk, jeg skal få speedometeret til å funke igjen, noe jeg skrev i første post.

- VW Golf II GTI -

RIP - VW Golf II GTI 16v & 1.6 CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager for det, men kommentaren min er jo ikkje akkurat offtopic :p

 

Speedometeret funker som backivar sier; en wire går fra eg høl i girkassa opp til baksiden av speedometeret. Wire roterer med samme fart som hjulet (evt. det hjulet som går fortast) og følger derfor turtallet likt på de ulike gira uavhengig av hvilken hjuldimensjon en har. Dette på tross av at den reelle farten vil vere forskjellig med to ulike hjuldimensjoner, pga. endring av endelig utveksling.

 

Turtelleren din blir nok ikkje drive av en wire. Den blir nok drive av et en signalpuls enelleranna plass ifra.

Volkswagen - Da weißt man, was man hat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, bare de siste to linjene jeg trengte.

Turtallet "driter jeg en lang i" hvordan funker (for å sette det på spissen) siden det funker, det var kun speedometer-nåla jeg var ute etter. Får spør på Møller om de kan hjelpe meg litt mer, eventuelt invistere i en Haynes-manual ;)

- VW Golf II GTI -

RIP - VW Golf II GTI 16v & 1.6 CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dremelen går gal vei for å få utslag på speedometer. når du ser på speedometeret bakfra så roterer vaieren mot klokka, mens dremelen roterer med klokka. å speedometeret funker ikke i revers (iallefall som jeg vet).

En ting å teste ut, er jo å sjekke om speedometervaieren snurrer. Ta deg en kjøretur med speedometeret ute, å se om vaieren snurrer. gjør den ikke det, så er enten vaieren eller drevet på girkassa gåen. lettere og billigere å bytte en av de enn speedometeret.

vento tdk. up'n'runnin

støgg gammal golf 2. mulig prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tipsene clubzoda, skal prøve det i løpet av helga.

Kom ikke på at Dremelen kanskje roterte feil vei *føler seg dum*

Housey: Takk for info, kan sjekke opp denne også hvis jeg ikke finner ut noe ved hjelp av clubzoda's tips ;)

- VW Golf II GTI -

RIP - VW Golf II GTI 16v & 1.6 CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår