Gå til innhold

Bygge i Volvo S40

Ranger emnet

Herminator

Anbefalte innlegg

Hey folkens.

Jeg har nettopp kjøpt meg en ny bil. En Volvo S40 2001 modell. Helt grei standard bil med 1,8l motor og 120hk. Trenger bil i jobben. Kjører tross alt 20.000km hvert år.

Nå skal jeg til med neste prosjekt. Elsker god lyd og har derfor begynt å bygge litt å litt inn i bilen.

Idag så er bilen helt standard utstyrt når det gjelder lyd. Den har en "oppgradering" av det standard lydsystemet som er der, det bil si att den har en bedre spiller en den som fulgte med originalt, og ett bedre frontsystem(komponentsystem) Men den oppgraderingen er lite å skryte av. Så derfor har jeg bestemt meg for å gjøre jobben i forskjellige faser, og allerede bestemt meg litt for hva som skal gjøres, men hører gjerne på innspill.

Bare for å ta utgangspunktet mitt:

Jeg elsker å lytte til musikk, og godlyden er det viktigste. Voldsom bass som folk hører langt avgårde er ikke prioritert, men like fullt så en god og fyldig bass som går i dyben er like fullt viktig. I en bil jeg bygde i tidligere hadde jeg 2x10" Cerwin Vega Accurate Image subber og 6x9" i hattehyllen, komponentsett i front også fra Cerwin Vega samt Phoenix Gold forsterkere og Clarion spiller. Jeg skal ikke tilbake til "råne" kulturen på bilstereofronten. Nå skal vi gå videre, jeg har blitt voksen og det samme gjelder hva jeg lytter til. Tidligere var det Vengaboys og Ace of Base, nå er det Eric Clapton, Dire Straits, U2, REM, Oasis osv.

Det første jeg har gjort er å bestille 6,5" coaksial 2veis høytalere bake. De skal plasseres i hattehyllen for å gi mere romfølelse. I hattehyllene står det ingenting idag men kabling er lagt opp og hullene og deksler er originale. Bilen har lyst delskinn interiør og derfor skal jeg gjøre annlegget minst mulig synlig. Hadde bilen vært mørkere så hadde det blitt komponentsystem bake.

Disse er fra Focal

10947-Focal_165CV1.jpg

Spilleren forsvinner i runde 2. Da blir denne byttet ut med noe som har integrert Bluetooth handsfree for å slippe å makke med det. Her har jeg ikke bestemt meg enda men har sett at Kenwood har ett par artige modeller, og Clarion. Om noen har erfaringer som er dårlige eller positive med de så hyl gjerne ut. Tenker da spesielt på Bluetooth handsfree delen. Når jeg bytter spiller kommer jeg også til å skifte kablingen over hele linja(foran og bake)

Etter spilleren kommer forsterker inn i bildet. Har enda ikke bestemt meg for om jeg skal gå for 2 eller 1 forsterker. Har litt lyst å slå til å bruke 2 stykker, men her spiller nok økonomi litt inn. Uansett så har jeg tenkt å bruke Focal sin 5 kanals forsterker om det bare blir 1.

16013-Focal_FP5.500.jpg

Når forsterker er på plass så kommer subber. Subbene jeg har planlagt å bruke kommer fra noe som heter Ground Zero. Relativt nytt spennende. Jeg har bestemt meg for å gå ned i størrelse for å få den rette dynamikken. Og for att Blues og akustisk musikk skal lyde riktig. Likevel skal subbene kunne gå i dybden og jeg har fått høre masse lovord av folk i bransjen som har kjennskap til disse 8" fra Ground Zero. En jeg har forhørt meg med har drevet med bilstereo siden 1976 og han var full av lovord om disse. og jeg siterer "Hadde du spurt meg for 3mnd siden om 8" hadde svaret vært noe annet enn idag".

17044-Ground_Zero_GZHW20X.jpg

Små subber men relativt tunge. 8.10kg. Skal bli spennende å se resultatet.

Til sist så setter jeg inn Focal komponent front. Her har jeg ikke bestemt meg enda for om jeg skal gjøre noe i kickpanelet og gå for 3 veis eller 2 veis. Om noen har erfaringer, bekjentskaper eller lignende som har prøvd 3 veis så blir jeg glad for tilbakemeldinger :) Men det samme gjelder fremme som bake. Jeg har tenkt å bruke originale deksler og derfor også originale hull. Derfor er jeg litt i tvil om 3 veis i front.

10952-Focal_165CV.jpg

Kom med innspill nå da folkens :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få opp noen bilder av del 1 da :) Blei det bra? Spiller det bra eller har du kanskje ikke fått koblet det opp enda!?

Pappa har v70 og synes ikke det ser ut som noe stort problem å få ut alt som er i bilen, og trur det er temmelig god plass til oppgraderinger her! :)

Blir det noe form for glassfiber eller noe lignende her eller blir det kun spon-plater?

Tenker på både frontsett, forsterkere og basser(e) her! :)

Blir nok veldig bra skal du se! :D Få opp bilder!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Åssen blev det? kommet igang? Jeg tenkte bara spørre deg om du har hørt noe på CDT audio (http://www.cdtaudio.com) jeg selv har ikke hørt noe bedre, har selv en Volvo V40 som jeg skal bygge litt i, den skal jeg sette CDT varer i... front og basser... men intressert av og høre åssen bygge ditt går/gikk:D

CDT, Celestra, Phoenix Gold, Climax, Whitehooker, Newsound

POWERSOUND.NO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
  • 1 month later...