Gå til innhold

Volvo 242 6cyl Turbo

Ranger emnet


242-T6

Anbefalte innlegg

  • Svar 241
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Den kom blandt min topp 3 volvoer iallefall :)

 

Men jeg skjønte ikke den lille drivhjulstapet ditt, 5% er jo urealistisk lite...

 

Har jo ikke 75hk tap i en getrag og 1031 aksel fordi om jeg har bra med effekt.

Volvo 242 x00hk x80nm

Volvo 242 Gr-A 350hk

Volvo 242 Banebil 350hk

Volvo 245 Turbo bruksbil x00hk

http://www.volvo-racing.i2.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig en 240 med gule blinklys bak, synes de kler det mye bedre enn hvite. Flott bil, pga av langt mer enn blinklysene da klart :drunk:

Kjipt at jeg måtte jobbe den 19. ser jeg på bildene til Thjoms her, ellers hadde vel jeg også fått sett den live.

 

Men gratulerer med et heftig bygge uansett :thumb

1970 Volvo Amazon - deler ønskes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan vil dette innvirke på kjørbarheten i det lavere registeret? Forsvinner den helt, eller blir det stort sett uforandret?

 

Jeg har muligens gått glipp av hvilket trim turbinhjulet på denne 72`n har,men håper at det minst er q-trim eller enda bedre x-trim.

Dette fordi det kreves en del krefter for å drive denne kompressoren..du vet,kraft ganger arm..

Og er trimmet stort,typ q eller x kan godt a/r-målet på turbinhusetr være mindre pga spool-upen..

Men i store drag er det størrelsen på turbinhjulet som bestemmer baktrykket,jo større hjul mindre baktrykk blir det.

Og med harde kammer med mye overlapp er det ekstra viktig med god gjennomtrekk i turbinen.

Blir det for trangt blir eksosen bare trykket tilbake i sylinderen når eksosventilen åpner.

Det ideelle er å ikke ha baktrykk i det hele tatt,altså mindre trykk i grenrøret enn i innsuget..da har man en motor det formelig spruter hester ut av.

better to be first in hell than second to heaven

Volvo 242 turbo-82

Volvo 245 turbo-93

Volvo 945 turbo-98

Team Losi LST2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel høyere tall der du skal bremse. hadde 2stk 18T på min før, og da var det 380hk på drivhjul og 400hk i motor.

 

Går mye mye bedre nå ja, har kast i ene bakhjulet. har nokk tatt en drivaxel så det blir vel full-flytende axler veldig snart.

 

Hva mener du med at det blir høyere tall? unøyaktig benk eller?

Har problemer med akslingene du også. vurdere og få meg slike akslinger jeg også. hvilket laddetrykk kjøret du på med di 18T?

Volvo xc70 Bmw E46 320DT

volvo 242R6 540hk og 634Nm på hjulan.

Volvo 360 sladdevogn(Død)

Peugeot 405 T16x4

Peugeot 405 Mi16. Toyota celica 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok benken til Trond Stensbøl ikke gir bort noen "gratishester". Men vil også tro at den i motsetning til mange andre benker faktisk er nøyaktig.

 

Er eksempler der samme bil faktisk har bremset med en forskjell på opptil 100hk med samme oppsett, kun med forskjellige bremsebenker!!

 

Mange regner alt for mye tap i drivverk. er jo høyst usannsynlig å ha et effekttap på 20% når man får 500 på hjula. det vil jo si 100hk tap i drivverk, å da er det snakk om friksjon altså!

med det tapet ville jo både girboks å bakaksling ha tatt kveld for leeenge siden med tanke på varmgang!

 

om man har 40hk tap på 200 drivhjulshest vil det utgjøre 20%, men man får jo samme tap om man har mer hester, man har jo samme drivlinje?? det vil si 40hk tap om man har 200 eller 600???

skulle tro det.

http://www.volvo-racing.i2.no

Volvo 242 Turbo

Volvo 242 Turbo banebil 1984

Volvo 244 Arbeidsbil/Reservebil 1987

BMW 320d touring E46 2001(Familiebilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel høyere tall der du skal bremse. hadde 2stk 18T på min før, og da var det 380hk på drivhjul og 400hk i motor.

 

Går mye mye bedre nå ja, har kast i ene bakhjulet. har nokk tatt en drivaxel så det blir vel full-flytende axler veldig snart.

 

Så det ble ikke jeg fikk en prøve tur før drivaxelen havarerte da næi. Det er bare å bestille drivaxler da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo ikke 75hk tap i en getrag og 1031 aksel fordi om jeg har bra med effekt.

 

Neida, har ikke det, men rart med bare 5% også... uansett så tar jeg dine ord for det, bilen og motoren er iallefall konge :)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMsport.no - Børseth Motorsport

 

Effekt: 344 hk i motor / 324 hk på drivhjul. 34.5 kg moment på hjul

 

Det er mer urealistisk med 100 hk i tap fra motor -> drivhjul, det må bli sommer i girboksen isåfall!

 

Mer urealistisk med 100 hk tar ja, men er jo en pen mellom ting da...

 

Men, samme det. Er ikke noe vits å diskutere det, skulle ønske jeg hadde over 500 whk selv :)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har muligens gått glipp av hvilket trim turbinhjulet på denne 72`n har,men håper at det minst er q-trim eller enda bedre x-trim.

Dette fordi det kreves en del krefter for å drive denne kompressoren..du vet,kraft ganger arm..

Og er trimmet stort,typ q eller x kan godt a/r-målet på turbinhusetr være mindre pga spool-upen..

Men i store drag er det størrelsen på turbinhjulet som bestemmer baktrykket,jo større hjul mindre baktrykk blir det.

Og med harde kammer med mye overlapp er det ekstra viktig med god gjennomtrekk i turbinen.

Blir det for trangt blir eksosen bare trykket tilbake i sylinderen når eksosventilen åpner.

Det ideelle er å ikke ha baktrykk i det hele tatt,altså mindre trykk i grenrøret enn i innsuget..da har man en motor det formelig spruter hester ut av.

 

 

Det skal være Q trim på denne ifølge Trond, jeg ba han om å sjekke nummeret på eksoshuset i går for å identifisere begge delene trim A/R. Venter på svar ifra han. Hadde jo vært en ide og bytte eksoshus da ja. Hvordan vil en slik turbo være på en 2,5 16V med tilsvarende samme profil på kammene? Totalt ukjørbar under 5000?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være Q trim på denne ifølge Trond, jeg ba han om å sjekke nummeret på eksoshuset i går for å identifisere begge delene trim A/R. Venter på svar ifra han. Hadde jo vært en ide og bytte eksoshus da ja. Hvordan vil en slik turbo være på en 2,5 16V med tilsvarende samme profil på kammene? Totalt ukjørbar under 5000?

 

De kammene virker forholdsvis snille uten at jeg vet dataene på de bortsett fra de han skrev selv.

Man vet jo at jo snillere kammer og mindre overlapp gir respons tidlig i registeret og dauer av på turtall uten at størrelsen på turbon da har så veldig mye å si.

Men skal det som tidligere skrevet brukes kammer med harde profiler og mye overlapp må turbinen være stor nok..dette er alfa og omega for å få til en motor som ikke kveles av baktrykket.

Jeg skal bruke (tror jeg) en turbo som har a/r 1.15 og x-trim.

Kompressoren blir nok 76mm inducer,dette kommer forhåpentligvis til å funke.

Hvis ikke må jeg stege ned til 72mm.

Så på 2,5 16v med 300 graders kammer med 11-12 i løft på 0,50 er nok a/r 100 og q-trim et minimum for å holde baktrykket borte.

better to be first in hell than second to heaven

Volvo 242 turbo-82

Volvo 245 turbo-93

Volvo 945 turbo-98

Team Losi LST2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kammene virker forholdsvis snille uten at jeg vet dataene på de bortsett fra de han skrev selv.

Man vet jo at jo snillere kammer og mindre overlapp gir respons tidlig i registeret og dauer av på turtall uten at størrelsen på turbon da har så veldig mye å si.

Men skal det som tidligere skrevet brukes kammer med harde profiler og mye overlapp må turbinen være stor nok..dette er alfa og omega for å få til en motor som ikke kveles av baktrykket.

Jeg skal bruke (tror jeg) en turbo som har a/r 1.15 og x-trim.

Kompressoren blir nok 76mm inducer,dette kommer forhåpentligvis til å funke.

Hvis ikke må jeg stege ned til 72mm.

Så på 2,5 16v med 300 graders kammer med 11-12 i løft på 0,50 er nok a/r 100 og q-trim et minimum for å holde baktrykket borte.

 

Ok, takker for svaret. Har ikke så stor erfaring med de store T serie turboene. Om han skal bytte, så er det mulig jeg kjøper den han har nå og bytter eksoshus på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår