Gå til innhold

Rart problem med forgasser. B21a.

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hei. Kan noen si meg hvorfor det kommer bensin ut av det hullet her?

http://hydra.td.org.uit.no/~helge/pierburg.pdf side 12. NR. 5.

 

Starter opp bilen, å den går ei stund til flottørkammeret blir fult ellernoe slikt åsså kommer bensinen ut av det hullet der å bilen kveles.. Hva er feilen? Håper på raske svar.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Kan noen si meg hvorfor det kommer bensin ut av det hullet her?

http://hydra.td.org.uit.no/~helge/pierburg.pdf side 12. NR. 5.

 

Starter opp bilen, å den går ei stund til flottørkammeret blir fult ellernoe slikt åsså kommer bensinen ut av det hullet der å bilen kveles.. Hva er feilen? Håper på raske svar.

 

Gåen flottør-ventil? Utett-flottør?

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd 14 forskjellige forgassere. Neppe samme feilen på alle. Har selv kjørt LENGE med 4-5-6 stk av de gasserene jeg har prøvd. Må jo være noe feil med motoren min ellernoe.. Kan ikke ha med at f.eks akslingen til bensinpumpa er snudd 180 grader ellernoe?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har kjørt med 14 forskjellige gassere, og alle spytter ut bensin der? Og det er snakk om en helt standard b21a?

 

Akslinga til fordeler/bensinpumpe spiller ikke noen rolle hvordan står med hensyn på gasseren (ville vært mer skeptisk til tenningen da, men det er en anen sak).

 

Ta noen bilder, folk er ikke synske her, men jeg kan med mine begrensede synske evner fortelle deg at du har koblet noe helt på trynet feil på gasseren.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren er ca 100% orginal. Kun lagt på ei ekstra topp-pakning og montert orginal manifold med turbo. Har ikke hatt turboen koblet til gasseren når dette har skjedd. Hvorfor mer skeptisk til tenningen? Motoren starter jo. Å går reint. Helt til gasseren lekker bensin og motoren kveles. Får ikke start igjen med mindre jeg skrur av bensinslangen, stapper den i ei flaske, å starter opp på det som er i forgasseren.. Da går den som ei klokke og lekker ikke bensin..

 

Er jo forresten ikke mye som går an å koble feil på en A-gasser.. Er jo bare bensinslangen og gass-staget. + 2 vakuumslanger..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ihvertfall bildet av hullet der bensinen kommer ut. Er det hullet som er øverst til høyre på bildet..

 

DSC00083-1.jpg

 

Har forresten ALDRI hvert borte i at det er retur på en vanlig A-forgasser... Har hatt 5-6-7 forskjellige biler med A-motor, å ingen har hatt retur..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ihvertfall bildet av hullet der bensinen kommer ut. Er det hullet som er øverst til høyre på bildet..

 

DSC00083-1.jpg

 

Har forresten ALDRI hvert borte i at det er retur på en vanlig A-forgasser... Har hatt 5-6-7 forskjellige biler med A-motor, å ingen har hatt retur..

 

Min har A-gasser med retur til pumpa...

 

Hva skjer hvis du tetter det hullet da?

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

 

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retur til pumpa? Hvordan får du det til? Hvor har du returen hen?

 

Uansett. Som du ser på bildet, har jeg prøvd å tette igjen hullet, men siden det er avlufting/ventilasjon til flottørkammeret, går ikke bilen om man tetter det. Å hvis jeg ikke tetter det, lekker det bensin ut, som igjen blir sugd inn i forgasseren, å motoren får for mye bensin å dør ut...

 

Skikkelig frustrerende problem det der..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retur til pumpa? Hvordan får du det til? Hvor har du returen hen?

 

Uansett. Som du ser på bildet, har jeg prøvd å tette igjen hullet, men siden det er avlufting/ventilasjon til flottørkammeret, går ikke bilen om man tetter det. Å hvis jeg ikke tetter det, lekker det bensin ut, som igjen blir sugd inn i forgasseren, å motoren får for mye bensin å dør ut...

 

Skikkelig frustrerende problem det der..

 

Har en slange som går fra en plass under gassern til pumpa..

 

Hmmm, må nesten ta meg en tur ut å se på en gammel gasser hvor det hullet har forbindelse og hvilken nytte det gjør...

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

 

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. Har som sagt ALDRI vært borte i det at en A-gasser har retur. Stod heller ingenting om det i haynesboka.. Og jeg har aldri vært plaget med at det kommer bensin ut av det hullet der..

 

Hadde rundt 8-10 forskjellige A-motorer i gammelbilen, å alle funket slik dem skal. Ingen som lak bensin.

 

Men uansett. Hadde vært supert om du kunne ha funnet ut mer om det hullet enn det jeg gjør. Evt ta bilde av hvordan du har returen og hvordan pumpa di ser ut. Er jo bare 2 nippler på pumpa..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. Har som sagt ALDRI vært borte i det at en A-gasser har retur. Stod heller ingenting om det i haynesboka.. Og jeg har aldri vært plaget med at det kommer bensin ut av det hullet der..

 

Hadde rundt 8-10 forskjellige A-motorer i gammelbilen, å alle funket slik dem skal. Ingen som lak bensin.

 

Men uansett. Hadde vært supert om du kunne ha funnet ut mer om det hullet enn det jeg gjør. Evt ta bilde av hvordan du har returen og hvordan pumpa di ser ut. Er jo bare 2 nippler på pumpa..

 

Det hullet der va dekket av et svart deksel på min, på dekslet var det to tilkoblinger hvor det ene hadde noe med det hullet og gjøre, hva det er til er jeg ikke sikker på få jeg har ikke det på min motor (B21AT) men kunne se ut som det er noe som går til luftfilter eller veivhusventilasjon... vet det skal være en tykk svart plastslange på den.

 

Jeg har -AT pumpe så min har 3... :p

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

 

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være lufting på det hullet der, som går til den såkalte varmstartsventilen. Denne har som funksjon å forbrenne bensindampen når bilen kjører, og lufte ut dampen når motoren er av. Det skal ikke renne bensin ut av der, og det skal heller ikke være retur-slange på gasseren.

 

Jeg tror enda at det er pga for mye bensin i gasseren at den lekker, og da er det nok flottørene som tuller. Skru opp og sjekk.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være lufting på det hullet der, som går til den såkalte varmstartsventilen. Denne har som funksjon å forbrenne bensindampen når bilen kjører, og lufte ut dampen når motoren er av. Det skal ikke renne bensin ut av der, og det skal heller ikke være retur-slange på gasseren.

 

Jeg tror enda at det er pga for mye bensin i gasseren at den lekker, og da er det nok flottørene som tuller. Skru opp og sjekk.

 

Ja, det var det jeg og tenkte på men kom ikke på hva det het i farten... Om det skal være eller ikke være så er det nå det, mye annet rart som på min bil som er der og som ikke er vanlig på volvoer.. hehe

 

Her er et bilde av det jeg mente..

forgasser175cdstronberg.jpg

Litt dårlig bilde men du skjønner.

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

 

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ihvertfall riktig måte å koble opp gasseren (pierburg 175CD).

pierburg.png

 

 

Den røde slangen kan du godt plugge (og fjerne hele EGR'en samtidig). På baksiden, mot torpedoveggen sitter luftehullet til flottørkammeret. Denne går som sagt inn til varmstartsventilen, hvor det går to slanger fra, ene til innsuget, før forgasseren, og andre til utlufting under bilen. Du kan godt eliminere hele varmstartsventilen, ihvertfall mens du "debugger", og bare lufte dampen ut i friluft.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår