Gå til innhold

Problem med muttere og skruer som løsner under bruk? Ta en titt her!

Ranger emnet


Marius

Anbefalte innlegg

Denne metoden for å sikre skruer og muttere på er vel brukt i flybransjen og i roadracing.

 

l%E5sing001.jpg

 

I prinsippet er det veldig enkelt. Du borrer et hull i skrua/muttern som låsetråden kan dras igjennom. Avhengi av hva du skal låse er det forskjellige metoder og feste låsetråden til mutteren/skrua. Men hovedpoenget er at du skal feste tråden i en slik posisjon at den hindrer skrua/mutteren og dra seg opp. Du setter den i spenn med låsetråden. Hvis du evnt har 2 skruehodet du skal låse, så kan du låse de sammen slik at begge står i spenn og spenner værandre fast. For at skruene skal kunne vri seg ut av posisjon må låsetråden ryke. Noe som abselutt alldri pleier og skje om du låser riktig.

 

Nedenfor kommer noen illustrasjoner på hvordan man kan låse forskjellige skruer/muttere med låsetråd.

 

 

l%E5sing002.gif

 

l%E5sing003.gif

Bilforumet.no

Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by magzmod

sikkert fine bilder, men de dukker ikke opp :s

Er det serveren som er nede kanskje?

 

Dukker opp her iaf ;)

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Dette er et bra tips.

 

Det er en teknikk som jeg bruker daglig på jobben. :) Det er veldig enkelt når man får teken på det men kan være litt vanskelig å få bra i begynnelsen. Derfor setter jeg ofte lærlingene våre til å låse mye. :)

 

Muttere låses vanligvis ikke ved å borre hull rett gjennom mutteren og bolten. Da kan man heller borre et skrått hull fra en "flat" (flætt) :) til nabo"flaten" slik at tråden bare går gjennom ene kanten på mutteren. Ellers låses mindre muttere vanligvis med låseblekk. På "castle-nuts" (fig. 6, vet ikke hva de heter på norsk) brukes jo helst split-pinner, da.

 

Tvinningene mellom bolter skal tvinnes med klokka, mens avslutningen skal tvinnes mot klokka. Dermed unngår du at tråden "hopper" over kanten på bolthodet hvis bolthodet er lavt.

 

Man må passe på så man ikke tvinner for mye, da blir tråden svekket. Det er ofte jeg skal klippe tråden og den bare ryker når jeg begynner å dra i den med avbiteren fordi den som har låst har tvinnet til den store gullmedaljen. Avslutningen kan man tvinne litt mer enn den delen mellom boltene.

 

Hvis tråden blir liggende borti noe og kan komme til å lage gnissemerker kan man trekke en krympestrømpe eller gummistrømpe over låsetråden før man tar den gjennom den siste bolten.

 

Det finnes egne låsetenger for låsetråd. Jeg foretrekker de små tengene da de får plass på trange steder. 0.032" låsetråd er en vanlig og praktisk størrelse som burde fungere på alt til bil.

 

 

Tor Arne

wheels02.gif

Min 3S-GE. SUGEMOTOR!

Hjemmeside

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tahustvedt

Dette er et bra tips.

 

Det er en teknikk som jeg bruker daglig på jobben. :) Det er veldig enkelt når man får teken på det men kan være litt vanskelig å få bra i begynnelsen. Derfor setter jeg ofte lærlingene våre til å låse mye. :)

 

Muttere låses vanligvis ikke ved å borre hull rett gjennom mutteren og bolten. Da kan man heller borre et skrått hull fra en "flat" (flætt) :) til nabo"flaten" slik at tråden bare går gjennom ene kanten på mutteren. Ellers låses mindre muttere vanligvis med låseblekk. På "castle-nuts" (fig. 6, vet ikke hva de heter på norsk) brukes jo helst split-pinner, da.

 

Tvinningene mellom bolter skal tvinnes med klokka, mens avslutningen skal tvinnes mot klokka. Dermed unngår du at tråden "hopper" over kanten på bolthodet hvis bolthodet er lavt.

 

Man må passe på så man ikke tvinner for mye, da blir tråden svekket. Det er ofte jeg skal klippe tråden og den bare ryker når jeg begynner å dra i den med avbiteren fordi den som har låst har tvinnet til den store gullmedaljen. Avslutningen kan man tvinne litt mer enn den delen mellom boltene.

 

Hvis tråden blir liggende borti noe og kan komme til å lage gnissemerker kan man trekke en krympestrømpe eller gummistrømpe over låsetråden før man tar den gjennom den siste bolten.

 

Det finnes egne låsetenger for låsetråd. Jeg foretrekker de små tengene da de får plass på trange steder. 0.032" låsetråd er en vanlig og praktisk størrelse som burde fungere på alt til bil.

 

 

Tor Arne

 

Jobber du med fly? :D

Bilforumet.no

Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår