Gå til innhold

Spørsmål ang. bensinstank og B230K motor

Ranger emnet

GloomyGrim

Anbefalte innlegg

Hei!

Da jeg byttet en gjennomrustet bensintank her forleden dag, oppdaget jeg at nippelen til luftinga på påfyllingsrøret var knekt av. Bør jeg få denne fikset, eller har det lite å bety? Er jo lufting uten den slangen på?

Kan jeg bruke tenningsdeler (fordeler, coil etc.) og forgasser og innsug fra en B21A (stått på 83. mod 244) på min B230K motor?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Da jeg byttet en gjennomrustet bensintank her forleden dag, oppdaget jeg at nippelen til luftinga på påfyllingsrøret var knekt av. Bør jeg få denne fikset, eller har det lite å bety? Er jo lufting uten den slangen på?

Kan jeg bruke tenningsdeler (fordeler, coil etc.) og forgasser og innsug fra en B21A (stått på 83. mod 244) på min B230K motor?

På forhånd takk.

poenget me den nippelen er vel at om du overfyller tanken, så det renner bensin ut i røret, skal det da renne kontrollert ned i reservehjulsbrønnen og ut det lille hullet i bunnen.

Jeg vet ikke om innsuget vil passe, men om det passer må du sikkert innjustere forgasseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takker for svar!

Har også en Pierburg 175CDUS som kommer fra en B23A. Den funker gjerne bedre?

Ja, teoretisk sett.. Om du klarer å fysisk koble sammen tingene.

Jeg vet det er 631 topp på b230k, så jeg vet ikke om innsugets kobling mot motor er anderledes(?). Alt går om du bare har nok fantasi da, men spørsmålet er jo hvor mye tid man gidder å bruke på en b230k.

ps. vær obs på at 90% av b230a/b23a har feiljustert forgasser, ødelagte membraner eller noe annet jall :P Så det kan godt være du uansett bør ta en kikk på forgasseren om du bryr deg om å bestå CO målinger og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er forresten "K" motoren som var så populær å ta weberforgassere fra diverse ford på..

jeg vet det er flere på forumet her som har gjort det..

man får angivleig mer effekt om riktig justert, men bruker seff mer bensin...

forgasser er uansett et helvette, spør du meg :P men lyden kan bli rå da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

poenget me den nippelen er vel at om du overfyller tanken, så det renner bensin ut i røret, skal det da renne kontrollert ned i reservehjulsbrønnen og ut det lille hullet i bunnen.

Dette hørtes ut som en litt suspekt teori :flushit:

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne nippelen som jeg snakker om, er vel til lufting. Denne "dersomduoverfyllertankendingsen" ligger jo i den gummibelgen som er rundt tanklokket. Renner vel heller ikke ned i reservehjulsbrønnen heller, men rett i bakken. Men nå har jeg fått tak i nytt påfyllingsrør, så nå er alt bare velstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider