Gå til innhold

Tips til trykkrør

Ranger emnet

bjørn

Anbefalte innlegg

Må lage meg noen nye trykkrør så jeg var på torshov og kjøpte en meter med 3" eksosrør (ikke rustfritt), men nå sitter jeg her og lurer på et par ting..

For det første er det kanskje ikke noe vits med 3" rør (selv om kjøleren har 3" inn/ut) og kanskje jeg skulle kjøpt rustfrie rør?

Noen som har noen tanker om fordelen/ulempen med 3" vs. 2,5"?

Eller om rørene vil kanskje korrodere innvendig og gi fra seg noe partikler av noe slag over tid? (Vil jo selvsagt male de utenpå)

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang 3 toms vs 2,5 så leste jeg noe på tpc forumet...

Der kom døm fram til att 2,5 var bedre enn 3 tom. 3 tom gav mere turbolag pga større volum (mere luft må til).

2,5 tom er vel lettere å dra også, da de er fysiskt mindre.

Gå for 2,5 tom rustfritt du, jeg kjører med det på min og vet mange andre gjør det også.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur du ikke greier å merke noe forskjell på lagg om du har 2.5" eller 3" men, jeg gjorde ihvertfall ikke det...

Det som er normalt er å bruke den dimmen du har ut av turbon på turbo sia og den dimmen du har inn på spjeldet på den andre sia... Da slepper du å bruke masse overgangsmuffer å styr...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta den dimensjonen som passer best for deg.... Det som er mest fornuftig med tanke på overganger og plass! HAr selv 2" fra turbo og 2,5" etter cooler! Og det funker helt fint! Så det har ikke så mye å si! Teoretisk så er det sikkert noe å hente på korekte rørdimensjoner etter effekt.... Men dette har vi jo diskutert før, og det ble jo litt av en diskusjon! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg husker den der nm... hehe... Men det samme var oppe på TPC forumet og der kom døm fra til noe halvveis lurt. Siden det er endel mere folk med mye kunnskaper om trimming der så kom døm fram til noe. Og det var att 3 tom ikke hadde noe for seg under 1000hk.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal kjøre dual 2.5" frem til IC og så 3" utløp på motorsiden.

Men det er pga. utløp på turboer vs innsugs.. (3" innsug).

Jeg får jo da seff også problemet med at LMM er 3", som betyr jeg må ha 2 x Y rør, for å koble alt sammen.

Hver eneste skjøt, overgang, m.m. gir vel litt restriksjoner, men er vel neppe nevneverdig. Kjør på den dimmen bilen har org..

større rør => mer vekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De trykkrøra på bildet over er vel std rør til 230et? ligner i allefall fælt det på innsugssia...

Fant den topicen om rør på tpc forumet. Det var viktigere å ha pene bøyer og sånt enn å ha grove rør. Var egentlig viktigere å tenke på fløde i spjell, IC osv før røra hadde noen betydning.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan bøyer man trykkrør?

Se f.eks her:

S7000122.jpg

Bøyd, ikke sveiset! Hvordan? Skulle gjerne hatt dette ettersom jeg tenkte å sveise inn dumpen..

Du kjøper jo bend og rakrør og tigger dem sammen..

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider