Gå til innhold

Hvordan koble magnat monoblokk?

Ranger emnet


halsen89

Anbefalte innlegg

Eg skal prøva å forklara dette enkelt.

Ved brukobling har du 2 forsterkerdeler som kobles til ein last (høgtaler(e))

Dei 2 forsterkerdelene må dele på lasten.

Er lasten på 4ohm, blir det 2ohm pr forsterkerdel

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skal prøva å forklara dette enkelt.

Ved brukobling har du 2 forsterkerdeler som kobles til ein last (høgtaler(e))

Dei 2 forsterkerdelene må dele på lasten.

Er lasten på 4ohm, blir det 2ohm pr forsterkerdel

 

Etter å ha lest det du har skrevet tidligere, har jeg kommet frem til denne forenklede forklaringen; Når du brokobler en forsterker vil selve kretsen utenfor forsterkeren ha like stor motstand som tidligere, men siden man bruker 2 forsterkermoduler, deler de 2 på motstanden slik at hver enkelt modul må tåle å drives i halvparten av den motstanden "kretsen" er på. Stemmer det, eller er jeg helt på jordet nå?

 

Derfor kan du se på hvor lav motstand forsterkeren tåler på hver kanal når du ikke brokobler, og lese utifra det at du kan brokoble en krets som har dobbelt så høy impedanse som denne verdien.

På dataene til din forsterker, står det at forsterkeren er stabil i 2 ohms last brokoblet, men om det ikke hadde stått kunne du lest at den er stabil i 1 ohm når den ikke er brokoblet, og dermed kan du trygt brokoble en krets på minimum 2 Ohm.

 

Beklager at jeg må ha det inn med teskje, men må sjekke at jeg har forstått opplegget. :P

89' E34 525

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår