Adrian N Skrevet Mai 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2007 Hvor allvorlig er en slik skade på et stempel? Siter - 1981 Volvo 240 - 1986 Volvo 740 Turbo Intercooler - 1985 Mercedes Benz 300E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
virtual Skrevet Mai 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2007 Legg posten i Teknisk forumet du. Siter 1996 Volvo 945 Racewagon X 1986 Volvo 745 Racewagon Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Adrian N Skrevet Mai 24, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2007 Legg posten i Teknisk forumet du. Sånn da =) Siter - 1981 Volvo 240 - 1986 Volvo 740 Turbo Intercooler - 1985 Mercedes Benz 300E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Mai 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2007 Vet du hvordan den har oppstått? Og hva skal du bruke motoren til? Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Adrian N Skrevet Mai 24, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2007 Vet du hvordan den har oppstått? Og hva skal du bruke motoren til? Ja det oppsto når jeg var stresset å skulle banke stempelet ut av sylinderen, også bomma jeg litt. Jeg skal egentlig bare bruke råder og veiv, men lurte bare på om det er noe å ha på til en senere annledning hvis jeg finner noe å bruke det til en gang? Siter - 1981 Volvo 240 - 1986 Volvo 740 Turbo Intercooler - 1985 Mercedes Benz 300E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Mai 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2007 Skaden i seg selv så overkommelig ut, men vær oppmerksom på at det kan ha oppstått bruddanvisninger og deformasjoner i tilknytning til denne skaden. Hvis ikke bildet lyver ville jeg ha pusset ned skaden forsiktig for å fjerne bruddanvisninger. Men du bør revurdere dine stempelfjerneprosedyrer... Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Adrian N Skrevet Mai 24, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2007 Skaden i seg selv så overkommelig ut, men vær oppmerksom på at det kan ha oppstått bruddanvisninger og deformasjoner i tilknytning til denne skaden. Hvis ikke bildet lyver ville jeg ha pusset ned skaden forsiktig for å fjerne bruddanvisninger. Men du bør revurdere dine stempelfjerneprosedyrer... Okei. Takk for tipset :) Denne metoden var kun et enganstilfelle da. Skal se hva jeg gidder og gjøre med det, som sagt skal jeg egentlig ikke ha de, skulle bare ha veiv og råder så var ikke akkurat forsiktig da jeg skulle plukke ut stempelet nei kombinert med en god del stress. Men råder og veiv er forøvrig til salgs da. Er for å bygge om B20 til 2,2l :) Siter - 1981 Volvo 240 - 1986 Volvo 740 Turbo Intercooler - 1985 Mercedes Benz 300E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Mai 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2007 Men hva er så spesielt med rådene og veiva ifm ombygging til to-to? Det må i så fall være gamle B20'er det da? Hvis det er 24mm krysspinne og lettere tilgang til stempler med større diameter du har i tankene... Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Adrian N Skrevet Mai 24, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2007 Men hva er så spesielt med rådene og veiva ifm ombygging til to-to? Det må i så fall være gamle B20'er det da? Hvis det er 24mm krysspinne og lettere tilgang til stempler med større diameter du har i tankene... Er ikke sikker på det. Fikk motoren av en jeg arbeider ilamme som holder på å bygge Amazon`er, så det er nok av de eldre modellene av B20 ja. Han hadde kjøpt den bunnen, og skulle egentlig bruke den men ble aldri av, så det ble til at jeg overtok den. Jeg målte diameter og slaglenge og kom fram til 2,2l, så det er det eneste jeg vet :) Han sa forøvrig at det eneste som var byttet var da råder og veiv Siter - 1981 Volvo 240 - 1986 Volvo 740 Turbo Intercooler - 1985 Mercedes Benz 300E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Mai 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2007 Det er 80mm slaglengde på alle gamle Volvo-motorer, med unntak en enkelte Penta-utgaver. Hvis jeg ikke husker feil passer nyere veiver (1974 og oppover) i gamle motorer. Nyere veiver har samme tappdiameter som B21 osv, og man kan benytte f eks B21 råder. Dermed passer overdimensjonerte (+1mm) B21-stempler og man får en B20 på 2,2 liter. Med mindre du har en stroket veiv eller ei Penta-veiv tror jeg ikke veiva og rådene dine alene gir så mye som en ccm ekstra volum. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Revolvo Skrevet Mai 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2007 husk at d egentlig kun skal være maks 3 gr. forskjell på stemplene;) dette trenger du ikke å ta så gravalvorlig men...bare så du vet d vertfall. Siter Mvh Tage Midtun volvo 940 97 turbo volvo 245 86 racarvogn 245 glt 87 (vrak) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Mai 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2007 husk at d egentlig kun skal være maks 3 gr. forskjell på stemplene;) dette trenger du ikke å ta så gravalvorlig men...bare så du vet d vertfall. Ideellt sett bør stemplene vektjusteres ja. Men da bør man ha tilgang til ei nøyaktig vekt. Jeg tror forresten at du Adrian N bør ta vare på stemplene også, hvertfall hvis de måler noe særlig annet enn ca 88,9 mm. En std B21 har en borring på 92 mm og for å få noe tilnærmet 2,2-liter må det til en borring på 93 mm. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Adrian N Skrevet Mai 25, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2007 Ideellt sett bør stemplene vektjusteres ja. Men da bør man ha tilgang til ei nøyaktig vekt. Jeg tror forresten at du Adrian N bør ta vare på stemplene også, hvertfall hvis de måler noe særlig annet enn ca 88,9 mm. En std B21 har en borring på 92 mm og for å få noe tilnærmet 2,2-liter må det til en borring på 93 mm. Husker ikke hva målene var når vi målte slaglengde. Okei. Har ikke så alt for mye peiling på mål og slikt ang stempler, sylinder etc. Men takk for infoen da :) Men var nettopp ute å målte stemplene og de var 91 eller 91,5mm, var litt vanskellig og måle akkurat på 1000 delen med et gammelt skyvlære Siter - 1981 Volvo 240 - 1986 Volvo 740 Turbo Intercooler - 1985 Mercedes Benz 300E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Mai 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2007 Husker ikke hva målene var når vi målte slaglengde. Okei. Har ikke så alt for mye peiling på mål og slikt ang stempler, sylinder etc. Men takk for infoen da :) Men var nettopp ute å målte stemplene og de var 91 eller 91,5mm, var litt vanskellig og måle akkurat på 1000 delen med et gammelt skyvlære Da har nok noen lurt på deg et std B21 veivparti... Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Mai 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2007 Er det ikke slik at det finnes to typer veiv til B-20? 6-bolthull til svinghjul og 8-bolthull, der bare 8-bolthullsveiver passer sammen med deler fra B-21 etc! Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.