Gå til innhold

Hvor allvorlig er en slik skade?

Ranger emnet


Adrian N

Anbefalte innlegg

Vet du hvordan den har oppstått? Og hva skal du bruke motoren til?

 

Ja det oppsto når jeg var stresset å skulle banke stempelet ut av sylinderen, også bomma jeg litt. Jeg skal egentlig bare bruke råder og veiv, men lurte bare på om det er noe å ha på til en senere annledning hvis jeg finner noe å bruke det til en gang?

- 1981 Volvo 240

- 1986 Volvo 740 Turbo Intercooler

- 1985 Mercedes Benz 300E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaden i seg selv så overkommelig ut, men vær oppmerksom på at det kan ha oppstått bruddanvisninger og deformasjoner i tilknytning til denne skaden. Hvis ikke bildet lyver ville jeg ha pusset ned skaden forsiktig for å fjerne bruddanvisninger.

 

Men du bør revurdere dine stempelfjerneprosedyrer...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaden i seg selv så overkommelig ut, men vær oppmerksom på at det kan ha oppstått bruddanvisninger og deformasjoner i tilknytning til denne skaden. Hvis ikke bildet lyver ville jeg ha pusset ned skaden forsiktig for å fjerne bruddanvisninger.

 

Men du bør revurdere dine stempelfjerneprosedyrer...

 

Okei. Takk for tipset :)

 

Denne metoden var kun et enganstilfelle da.

 

Skal se hva jeg gidder og gjøre med det, som sagt skal jeg egentlig ikke ha de, skulle bare ha veiv og råder så var ikke akkurat forsiktig da jeg skulle plukke ut stempelet nei kombinert med en god del stress.

 

Men råder og veiv er forøvrig til salgs da. Er for å bygge om B20 til 2,2l :)

- 1981 Volvo 240

- 1986 Volvo 740 Turbo Intercooler

- 1985 Mercedes Benz 300E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er så spesielt med rådene og veiva ifm ombygging til to-to? Det må i så fall være gamle B20'er det da? Hvis det er 24mm krysspinne og lettere tilgang til stempler med større diameter du har i tankene...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er så spesielt med rådene og veiva ifm ombygging til to-to? Det må i så fall være gamle B20'er det da? Hvis det er 24mm krysspinne og lettere tilgang til stempler med større diameter du har i tankene...

 

Er ikke sikker på det. Fikk motoren av en jeg arbeider ilamme som holder på å bygge Amazon`er, så det er nok av de eldre modellene av B20 ja. Han hadde kjøpt den bunnen, og skulle egentlig bruke den men ble aldri av, så det ble til at jeg overtok den. Jeg målte diameter og slaglenge og kom fram til 2,2l, så det er det eneste jeg vet :) Han sa forøvrig at det eneste som var byttet var da råder og veiv

- 1981 Volvo 240

- 1986 Volvo 740 Turbo Intercooler

- 1985 Mercedes Benz 300E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 80mm slaglengde på alle gamle Volvo-motorer, med unntak en enkelte Penta-utgaver. Hvis jeg ikke husker feil passer nyere veiver (1974 og oppover) i gamle motorer. Nyere veiver har samme tappdiameter som B21 osv, og man kan benytte f eks B21 råder. Dermed passer overdimensjonerte (+1mm) B21-stempler og man får en B20 på 2,2 liter.

 

Med mindre du har en stroket veiv eller ei Penta-veiv tror jeg ikke veiva og rådene dine alene gir så mye som en ccm ekstra volum.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk at d egentlig kun skal være maks 3 gr. forskjell på stemplene;)

 

dette trenger du ikke å ta så gravalvorlig men...bare så du vet d vertfall.

 

Ideellt sett bør stemplene vektjusteres ja. Men da bør man ha tilgang til ei nøyaktig vekt.

 

Jeg tror forresten at du Adrian N bør ta vare på stemplene også, hvertfall hvis de måler noe særlig annet enn ca 88,9 mm. En std B21 har en borring på 92 mm og for å få noe tilnærmet 2,2-liter må det til en borring på 93 mm.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideellt sett bør stemplene vektjusteres ja. Men da bør man ha tilgang til ei nøyaktig vekt.

 

Jeg tror forresten at du Adrian N bør ta vare på stemplene også, hvertfall hvis de måler noe særlig annet enn ca 88,9 mm. En std B21 har en borring på 92 mm og for å få noe tilnærmet 2,2-liter må det til en borring på 93 mm.

 

Husker ikke hva målene var når vi målte slaglengde.

 

Okei. Har ikke så alt for mye peiling på mål og slikt ang stempler, sylinder etc. Men takk for infoen da :)

 

Men var nettopp ute å målte stemplene og de var 91 eller 91,5mm, var litt vanskellig og måle akkurat på 1000 delen med et gammelt skyvlære

- 1981 Volvo 240

- 1986 Volvo 740 Turbo Intercooler

- 1985 Mercedes Benz 300E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke hva målene var når vi målte slaglengde.

 

Okei. Har ikke så alt for mye peiling på mål og slikt ang stempler, sylinder etc. Men takk for infoen da :)

 

Men var nettopp ute å målte stemplene og de var 91 eller 91,5mm, var litt vanskellig og måle akkurat på 1000 delen med et gammelt skyvlære

 

Da har nok noen lurt på deg et std B21 veivparti...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår