Gå til innhold

Spørsmål om 2,3 motor


Laks1

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Lurer på kva som er forskjellen på 2,3 8v og 16v. Veit jo såklart at den har 8 ventiler meir. Men 8v har jo 136hk, mens 16v har 186hk (ikkje skyt meg viss eg tar feil her).

 

Håper nokon kan utgreie seg her, om dette "problemet."

 

På forhånd, takk for svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke smidde stempel og greier i 16v motorn da??

 

tåler vel litt mere enn 8v`n tenker jeg??:P

 

Støtter meg på den men det hadde vært trivelig med en avklaring da. Sikkert flere som har en pent kjørt 8v de kunne tenkt seg og sette 16v topp på.

 

Slaglengden og borring er vel den samme og det er jo samma motorfamilien så toppen skal passe rett på. Kan hende stemplene tar oppi topplokket da...

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Lurer på kva som er forskjellen på 2,3 8v og 16v. Veit jo såklart at den har 8 ventiler meir. Men 8v har jo 136hk, mens 16v har 186hk (ikkje skyt meg viss eg tar feil her).

 

Håper nokon kan utgreie seg her, om dette "problemet."

 

På forhånd, takk for svar. :)

 

Hei !!! skal prøve her å forklare.

 

Fordelen med 16v er at innsugnings- og utblåsningstverrsnittene blir større, og det gir bedre fyllingsgrad enn med to store ventiler. Forbrenningsrommet får også en VELDIG gunstig form. Også ulempen med to store ventiler er at de blir tunge, og da kan det bli problemer med lukkingen av dem ved høye turtall (en kan jo løse det med stivere ventilfjærer, men da øker belastningen på delene i ventilmekanismen. Altså konklusjonen min sånn jeg har lært den er at en motor med 4 ventiler pr. syl., gjør at man kan ha lettere ventiler og tverrsnittet på innsugg og utblåsning blir større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !!! skal prøve her å forklare.

 

Fordelen med 16v er at innsugnings- og utblåsningstverrsnittene blir større, og det gir bedre fyllingsgrad enn med to store ventiler. Forbrenningsrommet får også en VELDIG gunstig form. Også ulempen med to store ventiler er at de blir tunge, og da kan det bli problemer med lukkingen av dem ved høye turtall (en kan jo løse det med stivere ventilfjærer, men da øker belastningen på delene i ventilmekanismen. Altså konklusjonen min sånn jeg har lært den er at en motor med 4 ventiler pr. syl., gjør at man kan ha lettere ventiler og tverrsnittet på innsugg og utblåsning blir større.

 

Det gir også gunstigere plassering av tennpluggen og det resulterer i en gunstiger fasong og start på flammefronten og mindre sjangs for selvantenning/tenningsbank, da kompresjons trykket blir jevnere fordelt i forbrenningskameret.

 

Men når det er sakt så er det svert liten vits med 16V på en 4 sylindret motor som har mindre en ca. 300hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gir også gunstigere plassering av tennpluggen og det resulterer i en gunstiger fasong og start på flammefronten og mindre sjangs for selvantenning/tenningsbank, da kompresjons trykket blir jevnere fordelt i forbrenningskameret.

 

Men når det er sakt så er det svert liten vits med 16V på en 4 sylindret motor som har mindre en ca. 300hk.

 

HAHAHA !!!! ikke FAEN BØRRE om du har skrevet det selv, hva slags idiot har du fått detta fra. IDIOT, jeg skrev jo at Forbrenningsrommet får en gunstigere form. Du har god bruk for 16v under 300hk, det er det dummeste jeg har hørt. Idioten da vettu trur han er bilingienør, så har han ikke lappen engang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merce 190E: Takk for meget informativt svar. :) Setter pris på den. Så hadde kunnskapsnivået økt iallefall litt idag. :)

 

Merce 190E, veit du og om det er noe annet enn selve toppen som er forskjellig på 2,3 8v og 2,3 16v motor? :)

 

 

tja... du har jo såklart 2 kamakslinger drevet direkte på mercedes 190e 2.3- og 2.5 16v (direkte ventilmekanisme betyr at ventilene blir direkte "løftet" av kamakslingen, uten vippearmer, vippearmakslinger osv...) da blir det mindre deler og lavere vekt, tillater også høyere turtall. Ventilene blir ikke utsatt for sidebelastninger i styringen. Kamakslingene er også drevet av kjededrift. Noen annen ting det er verdt å nevne er at ventilene i en 16v motor har litt lettere for å "brenne" seg for de er jo mindre enn i en 8v motor. En 8v motor kan også ha natriumfylte ventiler som flytter over varme, ikke "avkjøler". Flytter varme fra ventiltallerkenen og over til den kraftige ventilstammen og videre til ventilstyringen. Dermed blir det lavere driftstempratur ved ventiltallerkenen. Som Ø.B. racing nevnte så er Tennpluggen er også montert midt i forbrenningsrommet, så flammefronten blir mye bedre i en 16v, men det er ikke hovedfordelen med 16v at tennpluggen havner i midten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ø.B-Racing

vist du itj like merce??

KOFOOR I HÆLVETT SITT DU INNPÅ HER DA??

 

fins det itj nå traktor forum te derre 240n din??

 

Er så jævlig enig med deg, stygge skabbete krokanbelagte 240`er er bare DRIIIIT, det er jo ikke no linjer eller klasse på noen av volvo bilene. Skjønner fa en meg ikke hvorfor folk liker volvo et jæ vla epa traktor driiit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår