bjørn Skrevet Mai 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2007 Ettersom temperaturnåla i bilen min viser galt tenkte jeg å bytte til den nyere typen temperaturmåler som har 2 runde pinner i kontakten (den gamle har bare en flatstift). Er det noen som vet hvor de to pinnene skal hen? Den ene kan jeg kanskje koble til den ledningen som går til flatstiften pr. dags dato, men hva med den andre? Siter [ Volvo 242 -82 ] [ Fiat Uno Turbo -86 ] [ Ford Sierra Cosworth -91 ] [ Volvo 240 -83 ] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230ET Skrevet Mai 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2007 sikker på at du ikke blander termotids givern og temp sensor nå ???....for termotids givern har 2 runde pinner..... Siter Volvo 945Lt.. Volvo 745Tic..solgt Volvo 740Gl..vrak Volvo 740Tic..solgt Opel Omega 3000..høggd Opel Omega 3000.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjørn Skrevet Mai 24, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2007 Neida blander ikke, det skjedde noe i '87 for da kom en nyere type (sluttnr -645). Var på volvo og han hentet fram sensoren til 1986- og 1987 modell og de var forskjellige (gammel og ny type). Termotidsbryteren har jo vanlig boschkontakt (som dysene) og er mye lengre enn temperatursensoren. Og jeg tenker heller ikke på sensoren til ecu, for den har også boschkontakt. Siter [ Volvo 242 -82 ] [ Fiat Uno Turbo -86 ] [ Ford Sierra Cosworth -91 ] [ Volvo 240 -83 ] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjørn Skrevet Mai 24, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2007 Her er sensoren jeg mener er den nye typen: 1362645 - Engine Temp Sensor For Guage fits all 4 cyl models Og dette er den gamle (->87'): WATER TEMP SNDR85-86 460191 Water Temperature Sender 85-86 Siter [ Volvo 242 -82 ] [ Fiat Uno Turbo -86 ] [ Ford Sierra Cosworth -91 ] [ Volvo 240 -83 ] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
780V8 Skrevet Mai 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2007 Neida blander ikke, det skjedde noe i '87 for da kom en nyere type (sluttnr -645). Var på volvo og han hentet fram sensoren til 1986- og 1987 modell og de var forskjellige (gammel og ny type). Stemmer. Det ble ny 2-polet temp-giver rundt -86-87... I henhold til skjema skal begge ledningene til temp-instrument. Antagelig for å få stabilere signal, uten å jorde i blokka. Det betyr vel i ditt tilfelle at du bare kan koble det andre stikket til jord.. Men skjønner ikke helt vitsen. Er det feil på giveren blir det jo i orden med ny giver lik den du har. Og er instrumentet defekt er du jo like langt. Siter [ ] -88 Volvo 780 Bertone V8 [X] -86 Volvo 245 GLT V8 [X] -76 Porsche 911 Targa [X] -69 Plymouth GTX cab [X] -73 Volvo 164E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjørn Skrevet Mai 24, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2007 Stemmer. Det ble ny 2-polet temp-giver rundt -86-87...I henhold til skjema skal begge ledningene til temp-instrument. Antagelig for å få stabilere signal, uten å jorde i blokka. Det betyr vel i ditt tilfelle at du bare kan koble det andre stikket til jord.. Men skjønner ikke helt vitsen. Er det feil på giveren blir det jo i orden med ny giver lik den du har. Og er instrumentet defekt er du jo like langt. Vitsen er den at jeg har bygd om en del og har hatt litt forskjellige topper her så jeg har en del sensorer liggende og har da antakeligvis skrudd inn feil (pre 87') sensor når jeg har satt sammen igjen... :) Skal bytte i morra og se hva som skjer, etterkommer med resultatet! Siter [ Volvo 242 -82 ] [ Fiat Uno Turbo -86 ] [ Ford Sierra Cosworth -91 ] [ Volvo 240 -83 ] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjørn Skrevet Mai 25, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2007 Og der funker temperaturmåleren som snus igjen! Jeg har altså en '87 modell og måtte bruke den nyere typen sensor for å få tempmåleren til å funke som den skulle! Siter [ Volvo 242 -82 ] [ Fiat Uno Turbo -86 ] [ Ford Sierra Cosworth -91 ] [ Volvo 240 -83 ] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
780V8 Skrevet Mai 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2007 Og der funker temperaturmåleren som snus igjen! :thumb Siter [ ] -88 Volvo 780 Bertone V8 [X] -86 Volvo 245 GLT V8 [X] -76 Porsche 911 Targa [X] -69 Plymouth GTX cab [X] -73 Volvo 164E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larset Skrevet Mai 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2007 Her er sensoren jeg mener er den nye typen: Og dette er den gamle (->87'): Mener jeg har denne på min 93 B230FD, har kun en ledning til tempgiver (240 riktig nok) Siter 1988 Volvo 240 GLE 1987 Hydrolift t-17 Er det ikke det ene, er det FAEN meg det andre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjørn Skrevet Mai 29, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 29, 2007 Mener jeg har denne på min 93 B230FD, har kun en ledning til tempgiver (240 riktig nok) Er bilen fra 93 og ikke bare motor? Det er jo aldri lett å vite med volvo, de skrudde sammen det de hadde for hånd får jeg inntrykk av innimellom :spin Siter [ Volvo 242 -82 ] [ Fiat Uno Turbo -86 ] [ Ford Sierra Cosworth -91 ] [ Volvo 240 -83 ] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larset Skrevet Mai 29, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 29, 2007 Kun motoren og led.nett som er fra 93. Siter 1988 Volvo 240 GLE 1987 Hydrolift t-17 Er det ikke det ene, er det FAEN meg det andre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjørn Skrevet Mai 29, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 29, 2007 Kun motoren og led.nett som er fra 93. Nettopp, derfor har du gammel tempgiver for du har gammelt instrument i dashen. Siter [ Volvo 242 -82 ] [ Fiat Uno Turbo -86 ] [ Ford Sierra Cosworth -91 ] [ Volvo 240 -83 ] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vectra GT Skrevet Mai 31, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 31, 2007 Vet at B 230 ET har den med to stikk. Den ene går til målerene i dashbordet, mens den andre er til ECU'en ..... Men begge uttakene har samme ohmverdi, da de bare er ei forgreining fra en og samme føler !! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjørn Skrevet Juni 1, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 1, 2007 Vet at B 230 ET har den med to stikk. Den ene går til målerene i dashbordet, mens den andre er til ECU'en ..... Men begge uttakene har samme ohmverdi, da de bare er ei forgreining fra en og samme føler !! Den med to stikk går til dash på biler nyere enn 87, eldre bilder har den med én stikk. Det er alltid en helt annen sensor som går til ECU, de (dash og ecu) deler aldri samme sensor. Antakeligvis fordi det blir mye større sjans for uklare motstandsverdier i systemet hvis to enheter deler på samme sensor. Siter [ Volvo 242 -82 ] [ Fiat Uno Turbo -86 ] [ Ford Sierra Cosworth -91 ] [ Volvo 240 -83 ] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chevolvo Skrevet Juni 1, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 1, 2007 Det jeg fant ut når jeg byggde min et i 240 var at tomgangssystemet og motroniken delte tempgiver (er faktisk 2 motstander inne i giveren, altså dobbel giver) og dashbord for seg selv litt lenger frem på toppen Siter 83 Volvo 760 Langtidsprosjekt som skal godkjennes med chevy V8 Tråd 86 Bmw 320 E30 Bruksbilen 83 Volvo 240 Vinterbilen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.