Gå til innhold

N/A Tuning - Hva f**n betyr det egentlig?

Ranger emnet


Wildes Schwein

Anbefalte innlegg

Som trådtittel beskriver, så har jeg lest mange tråder der folk prøver å klemme ut noen hester av motorene sine uten bruk av ekstra pustehjelp.

 

Jeg har da lagt merke til at det har blitt kaldt N/A tuning, men har aldri helt fått grep om hva det egentlig betyr.

Noen som vil legge ut?

BMW 94' 320i ///M-tech.

 

X-BMW 88' 518i (Vrak-tech)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natrually Aspiradet, på norsk kan vi kalle det normalpustet. En motor suger ikke, (det tar passasjeren seg av...) så sugemotor er pr definisjon feil. M

 

Den gisper jo etter luft. Det dannes jo vakum/undertrykk. Så den griper etter mer, jo mer vi gasser->åpner gasspjeldet seg mer, mer luft, mer gnist etc, wrrrommm.

 

Men dette er jo ren skjær logikk.

 

Blir det samme som at vi har register reim, utrolig dumt, danskene har MYE bedre navn, Takt reim. Svenskene også.

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

inegnting som slår en skikkelig v8'er uansett, til og med russebilen våres har helt vanvittig deilig lyd, og det er bare en 318. Må bare si en ting, momentet i den bilen er helt rått. V8 for life!

 

Ja dette sier en toyota eier... :P

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natrually Aspiradet, på norsk kan vi kalle det normalpustet. En motor suger ikke, (det tar passasjeren seg av...) så sugemotor er pr definisjon feil. M

Vil vel strengt tatt si at "naturlig pustende" er en mer klinisk korrekt oversettelse. ;)

 

 

 

 

Såkalte sugemotorer bruker naturlig atmosfæretrykk, vakumeffekt fra sylinderdekompresjon og venturieffekten fra åpning av innsugsventilene for å ta inn luft til forbrenningskamrene. Jo bedre konstruert en sugemotor er, jo mer luft klarer motoren å suge til seg og jo mer effekt kan hentes ut (litt forenklet) når bensin/luft blandingen er optimal.

 

De mest effektive og vanlige måtene å trimme en sugemotor på er: kammer med økt løft (trimkammer), porting av toppen for økt luftflyt, større ventiler, høykompstempler og planing av toppen for å oppnå høyest mulig kompresjon, individuelle spjeldhus kombinert med motorstyring som gir best mulig og mest mulig presis bensin/luftblanding, balansering av veiv og motordeler så motoren kan operere på høyere turtall, samt økt sylindervolum - oppnåelig ved å borre opp sylindrene og øke slaglengden eller enkelt og greit bytte til en motor med flere/større sylindre.. hehe.

 

Som noen andre sa tidligere, en blodtrimmet sugemotor er mye grommere enn turbomatede motorer, uavhengig av effekt. N/A trim koster, men er desitert det råeste som finnes. :respect

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår