Gå til innhold

Montering av nye høytalere i Mondeo

Ranger emnet

CidroN

Anbefalte innlegg

Hadde tenkt å kjøpe noen nye høytalere til min mor i bursdagsgave for hun liker høy musikk og originalanlegget spiller elendig.

Lurte bare på hvordan jeg får bort høytalerdekselet i dørene foran? Vindussveiva står i veien, og det finnes ingen skruer.. Og bør jeg passe på hva slags høytalere jeg kjøper med tanke på at de må passe slik at vinduet kommer helt ned?

edit: 98 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig er dette en temmelig grei jobb! I hvert fall på min 98' sedan :)

Å ta av vindusheisene er en meget enkel sak;

1. Finn fremm to små flate skruhjern (dette er det jeg gjør)

2. Mellom selve håndtaket og dørtrekket så er det en "plastskive". Bruk den ene skrutrekkeren til å separere "skiven" fra håndtaket og kikk imellom. Der, inne på akslingen til vindusheisen så vil du se en liten C-formet "clips", med endene på "C'en" bøyd utover

3. Ta så den andre skrutrekkeren og dytt ut clipset ved å påføre press på en av bøyene, slik at clipset spretter av.

4. Let på bakken etter clipset som ramlet ned for så å bruke det igjen senere når håndtaket skal på :)

Når dørtrekkene er tatt av så vil du se at det er montert en oval høyttaler. Denne er av en særdeles ukurante mål, og for å gjøre ting enkelt og i mange tilfeller billigere, så kan du dra til Biltema eller Torshov og kjøpe et sett med "adapter-ringer". Disse vil da tillate å montere vanlige 6,5" høyttalere.

Når det gjelder kjøp av høyttalere som vil passe i dybden, så vil dette ikke være noe problem. Det er mye plass å gå på før høyttaleren evt vil treffe vinduet når det er sveivet ned, men for sikkerhetsskyld så kan du måle avstand fra hullåpning til glasset i bakkant når det er sveivet helt ned. Gjør det enkelt ved å;

1. Sveive ned ruta

2. Finn en strips e.l lignende (noe som kan kappes lett med en avbiter eller saks)

3. Stikk f.eks stripsen inn i hullet, helt til den tar borti ruta

4. Klipp av det som stikker utenfor hullet

5. Mål lengden på stripsbiten du har igjen

6. Skriv dybdemålet du kom frem til på en lapp og gå til en bilstereo-butikk og les på embalasjen (eller spør betjening om info på elementene du er interessert i) hvor langt inn høyttaleren går og mål opp i mot det dybdemålet du selv tok. :)

Har selv et komponentsett fra Focal i dørene foran som gikk inn uten problemer :)

Settet: ICE AUDIO AS

Mål på settet:

http://iceaudio.no/images_produkt/montering/10922-Focal_Polyglass_165V2.jpg?PHPSESSID=dc53061328fe7ebd16428071f0aee372

Bak har jeg dette:

ICE AUDIO AS

Bruker for øyeblikket en Alpine forsterker som gir 4x75 RMS, noe som er perfekt ytelse for f.eks de høyttalerne _jeg_ har :)

Husk: med forsterker kan du spille mye høyere ;)

Lykke til! :D

- 1993mod Ford Fiesta RS1800

- 2004mod Ford Mondeo Ambiente 2,0 Duratorq estate (Bluefin, K&N 57i)

- 1999mod Ford Mondeo Ghia 2,0 Zetec sedan (Bluefin, Ferrita 2,25" rustfri catback, K&N 57i, Morette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Null problem, er jo tross alt en fordel å kunne få en brukbar veiledning på oppgaven når man ikke har gjort noe lignende før ;)

- 1993mod Ford Fiesta RS1800

- 2004mod Ford Mondeo Ambiente 2,0 Duratorq estate (Bluefin, K&N 57i)

- 1999mod Ford Mondeo Ghia 2,0 Zetec sedan (Bluefin, Ferrita 2,25" rustfri catback, K&N 57i, Morette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider