Gå til innhold

Lakkere tynt lag / tykt lag ??

Ranger emnet

Zoltan

Anbefalte innlegg

Hallo der ute!

Jeg har tenkt å lakkere med sprøyte og lest at men skal ha på et tynt lag med lakk først og så tykkere lag etterpå. Gjøres dette med å bevege pistolen raskere eller justere mindre lakktilførsel?

Jeg lurer også på om jeg må gjøre rent lakksprøyta mellom lagene, evt. hvor lenge kan det gå fra da jeg sist sprøytet og til jeg sprøyter igjen? Er det snakk om 5 min eller opp til 15 min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig 2K lakk eller er det baselakk du har ? Det første strøket holder du litt større avstand og har litt raskere sprøytegang, dei fleste har vel denne metoden som en sprøyteoperasjon, dvs et halvt strøk etterfulgt av et fullflyt strøk uten avlufting mellom strøkene, men sjekk det med lakkprodusenten av den lakken du har, i noen tilfeller står det på lakkboksen, og du finner det garantert i teknisk informasjon for den lakken du bruker.

Om der skal være avluftnings tid mellom strøkene står også i teknisk informasjon, men den kan jo variere litt på hvilken sprøyte temperatur du har og kapasiteten på lakkboksen din, og du trenger normalt ikke å gjøre ren lakksprøyten mellom strøkene.

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar.

Jeg skal bruke Standocryl 2K autolacklakk fra Standox.

Avluftingstiden er 5 - 10min.

Så i mitt tilfelle vil det si et strøk hvor jeg holder litt større avstand med sprøyta og beveger den litt raskere. Venter i 5 - 10min for så å legge på neste lag med normal avstand og hastighet etter sprøyteprodusentens anbefaling?

Anbefalt dyseåpning er 1,3 - 1,4mm med overliggende kopp. Hva er best og hvordan vil jeg evt. merke forskjell på disse dysene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider