Gå til innhold

Lufttrykk på "proff" biltema sprøyta? Justering av sprøyta?

Ranger emnet


-Supraguy-

Anbefalte innlegg

kompressoren bør ligge på 2 til 2,5 bar, mer skal du ikke ha. (kikka på måleren inne på lakkrommet, men den var litt full av lakk, så det var vanskelig å se om det var 2 eller 0,2 bar det sto...) prøv deg fram. om det bare renner eller spruter helt vilt er det jo noe som er feil!

 

på syregrunning klarer du deg med 1,3-1,8 avhengig av tynning, body shuts vet jeg ikke hva er, men en filler/sprøytesparkel må nok oppimot 2,5 dyse.

lakken er det 1,3 eller 1,4 som gjelder.

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

biltema sprøyta er en såkaldt HVLP sprøyte, hvilket står for HIGH VOLUME LOW PRESSURE .. mellom 2 og 2.5 funker gull på den sprøyta der (testa sjøl)..

 

husk og juster trykk KUN på kompressor evt på slangen, la den "interne" tryggregulatoren på sprøyta stå helt åpen!

 

og trykket skal da justeres mens sprøyta "blåser"

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bra svar! :)

Body shuts er slik ruglete lakk som brukes på kanaler og steder som er utsatt for stein sprut. Har de 2,5 dyse på biltema da?

 

Kjøpte sprøyta i dag. Og så spurte jeg om jeg trengte noe mer enn vannavskillern.

Nei sa han. Så leste jeg på bruksanvisningen at jeg trengte reduksjonsventil i tilegg.

Er det viktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor store dyser bør jeg bruke på:

 

1. 2k syregrunning?

2. Body shuts?

3. Lakken?

 

Body shuts ??

Kan vel ikke bruke vanlig lakksprøyte på dette, den er jo tjukk som bare f..n?

Etter det jeg vet er det egne sprøyter til body shuts, som bl.a. Biltema selger...

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm okey. Ser at den på biltema koster 90kr for 1 dl!? Hvorfor så sykt dyrt?

 

det er dyrt, ja. burde fått 1 ltr for 90 kr, og enda er det dyrt.

viktig at du vasker skikkelig med silikonfjerner, 2-3 ganger alt som skal lakkes. da slipper du(forhåpentligvis) at lakken sklir unna på de feltene som har vært i kontakt med silikon. skal også vaske alt som skal lakkes før du begynner å slipe!

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cellolusetynner er en billig tynner som ofte brukes som vasketynner. dvs rengjøring av utstyr. deb har ingen effekt på silikon, men kan vaske 1.gang med den og 2 ganger etterpå med silikonfjerneren. greia er at den tar rester etter silikon som garantert gir deg trøbbel når du skal lakke. da vil lakken gli vekk på flekker og små punkter, og det betyr omlakk og masse ekstraarbeid. så vask heller en gang for mye, og det lønner seg å vaske bilen 1-2 runder med silikonfjerner også før sliping!

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår