l3nn4r7 Skrevet Mai 26, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2007 Jeg måtte skifte dynamoreim på Honda Accorden min i dag. Kjørte så plutselig hørte jeg et klunk, stoppa bilen, og der var noe som så ut som et tynn gummistrikk igjen av reima!!! Det så ut som om reima hadde flytte seg ett hakk fra venstre til høyre. Resten av reima hadde havnet rundt det hjulet som driver servoen. Jeg tok av servoen, av med servo reima. Klippa og pilket vekk delene av dynamoreima. Løsna boltene som holder dynamoen på plass og tok av den siste biten av reima. Satt på ny dynamoreim og reverserte monteringen. Spørsmålene mine er: 1. Hvordan i F kunne reima bare ryke? Pga slakk? Var innom verksted og fikk skifta vannpumpe her om dagen så... 2. Hvor stram skal reima være? Leste mellom 6-9 mm under 10Kg press? Hvordan måler jeg dette? Nå er den stramma slik at jeg bare får presset litt ned på den mellom vannpumpa og dynamoen (der hvor det er kortest avstand) og reimen lager ingen knirke-/skrikelyder slik den gjorde før. Skal det mye til før den er alt for stram? Bilde 1: Slakk reim http://www.lenjen.com/photos/dynamoreim/slakk.jpg Bilde 2: Stram reim http://www.lenjen.com/photos/dynamoreim/stramm.jpg Takk for svar! :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SeaLion Skrevet Mai 27, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 27, 2007 Jeg synes det ser ut som du nå har fått den stram nok nå. 10 kg trykk er når du tar en finger og presser omtrent så hardt du klarer uten å slite deg ut. Altså en god dytt. Hvis reima skriker/hviner så betyr det at den er for slakk, da sklir den på minst ett av hjulene. Da slites den fort. Det går selvsagt an å stramme reima for mye, da slites den også fortere, men med normale verktøy og amatørskruing skal det mye til. Det er bedre å ha den litt for stram enn litt for slakk. Siter ækt bila har itj baksæta, da e de buss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
morty999 Skrevet Mai 27, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 27, 2007 min reim skriker som faen selv om den er STRAAAAAAAM.. flatreim med selvjustering... Siter 83 Mod BMW M5 85 Mod BMW M535i Turbo 80 Mod Escort mk2 2.0l ++ +++ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
l3nn4r7 Skrevet Mai 27, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 27, 2007 Takk for svar! :) Men hvis den er for stram ryker ikke vannpumpa da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HHA Skrevet Mai 27, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 27, 2007 Du skal alltid bytte reim etter å ha byttet vannpumpe. Så kan ikke si jeg er sjokkert av at reima røyk :) Siter Kjør hardt, kjør stil, kjør olabil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
l3nn4r7 Skrevet Mai 27, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 27, 2007 Man skal det ja? Hørte noen snakket om det så :) En ting til, har fått høre at hvis man greier å vri reima (på det lengste punktet) 90 grader så er den ikke for stram. Noen som vet noe om dette? :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
l3nn4r7 Skrevet Mai 30, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2007 Har sjekka reima nå, ser dette ok ut eller? Dette er på den lengste avstanden.. Bilde1: http://www.lenjen.com/photos/dynamoreim2/slakk.jpg Bilde2: http://www.lenjen.com/photos/dynamoreim2/90grader.jpg Takk for svar! :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.