Gå til innhold

Plassering av laser

Ranger emnet

240inkagul

Anbefalte innlegg

Laserne kan stå så langt ut i skauen de bare klarer. Hvis de ikke står rett foran, så vil de måle lavere fart enn reell. Det gjelder både i høyde og sidelengs.

Hvis du kjører i 120 km/h og blir målt med 45 graders vinkel, så vil du bli målt til:

120*0,7 - 3 (feilmargin) = 81 km/h

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Heisann

Det foreligger ingen krav til høyden laseren plasseres i, men det er en tommelfingerregel at man ikke skal skyte fra mer enn 45 graders vinkel - men dette skyldes at det da kan være vanskelig å få måling.

Kravet er at måleapparatet skal være i korrekt stand, dette kontrolleres ved en årlig justering samt at apparatet kontrolleres før og etter bruk og hvert 20. minutt under bruk.

For øvrig kan de bare skyte på kjøretøy på en avstand mellom 20 og 400 meter.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

litt ytterligere informasjon;

De må ha minst 150m rett vei begge veier, altså hvis det er en strekning uten svinger på for eksempel 300m, da kan de stå på midten av strekningen og skyte deg, da de har 150m strekning i hver retning :coplight

It's not the FART that kills you

but the SMELL!

Honda prelude h23 2.3i noe modifisert

Ski-doo MXZ 800 X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt ytterligere informasjon;

De må ha minst 150m rett vei begge veier, altså hvis det er en strekning uten svinger på for eksempel 300m, da kan de stå på midten av strekningen og skyte deg, da de har 150m strekning i hver retning :coplight

njaa. er no ikke så sikker på det. kjenner til flere tilfeller hvor de ikke holder den regelen der hvertfall.

- bmw 335i 86mod

- vw passat 99mod 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Det foreligger ingen krav til høyden laseren plasseres i, men det er en tommelfingerregel at man ikke skal skyte fra mer enn 45 graders vinkel - men dette skyldes at det da kan være vanskelig å få måling.

Kravet er at måleapparatet skal være i korrekt stand, dette kontrolleres ved en årlig justering samt at apparatet kontrolleres før og etter bruk og hvert 20. minutt under bruk.

For øvrig kan de bare skyte på kjøretøy på en avstand mellom 20 og 400 meter.

Er det ikke også et krav om bruk av stativ eller skulderreim elns?

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par kommentarer:

preludedude - det der er helt feil. De kan skyte på avstander mellom 20 og 400 meter, det er intet krav om fri sikt utover dette. Jeg er selv sertifisert for bruk av laser fartsmåler LTI 20.20 (samme som politiet bruker), og har for øvrig brukt den en god del, så dette vet jeg. For øvrig vil jeg gjerne vite hvem som har fortalt deg dette om 150 meter i hver retning...:-)

B.T.i - joda, det er korrekt. Det er krav til bruk av skulderstøtte, denne skal alltid brukes. Videre KAN laseren plasseres på stativ, og dette skal da være trebent. Grunnen til at jeg ikke nevnte dette tidligere, er at diskusjonen da kun gjaldt plassering i høyden. Men joda, jeg ser at det er relevant :-)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B.T.i - joda, det er korrekt.

Det er krav til bruk av skulderstøtte, denne skal alltid brukes. Videre KAN laseren plasseres på stativ, og dette skal da være trebent.

Grunnen til at jeg ikke nevnte dette tidligere, er at diskusjonen da kun gjaldt plassering i høyden.

Men joda, jeg ser at det er relevant :-)

For jeg fikk en gang en liten bot for 71 i 60sone, og da husker jeg at etter at jeg hadde kjørt la merke til at han som opererte laseren bare holdt den i hånden, mens han satt i knestående vel og merke.. Hadde nok for høy puls der og da til å tenke klart:D

Btw, har du en link til forskrift for bruk av laser, f,eks slik at jeg kan printe ut og slenge i hanskerommet:)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Det kan faktisk tenkes at han brukte skulderstøtta - den er ganske liten og diskret, og det er mulig at du overså den i farta, men la oss ikke spekulere i det.

Har ikke noen link til forskriften, nei. Den lå tidligere på politiets nettsider, men er nå fjernet. Se om du får søkt deg frem til GP-4027 et sted på nettet, det er instruksen som regulerer politiets trafikktjeneste.

Legger ved et sitat fra instruksen, som gjelder bruk av laser fartsmåler: "Under måling skal apparatet holdes i ro. Apparatets skulderstøtte, eller 3-benstativ, skal benyttes." Det første sikrer seg selv, fordi apparatet gir en feilmelding dersom det er ikke blir holdt rolig nok. Del to av avsnittet pålegger politiet å bruke skulderstøtte og/eller 3-benstativ. There you go, det er egentlig alt du trenger å vite i den situasjonen du skisserte her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Det kan faktisk tenkes at han brukte skulderstøtta - den er ganske liten og diskret, og det er mulig at du overså den i farta, men la oss ikke spekulere i det.

Ja, sant. Er uansett for sent å bjeffe når garasjeporten er stengt:D

Har ikke noen link til forskriften, nei. Den lå tidligere på politiets nettsider, men er nå fjernet. Se om du får søkt deg frem til GP-4027 et sted på nettet, det er instruksen som regulerer politiets trafikktjeneste.

Will do, takker:)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider