Gå til innhold

Bmw E30 325 som førstebil?

Ranger emnet

Villing

Anbefalte innlegg

Det har en tendens til å være slik at man ofte kjører det bilen går når det er så liten motor.

Da skal det testes hvor mye fart man greier, ta stygge forbikjøringer for å ikke miste farten og måtte akselerere igjen etc.

Vel, det blir jo akkurat det samme hvis man har en bil med stor motor. Tror du ikke den skal testes på fart osv ? Jeg tror uansett det tryggeste er å ha en med liten motor når man mangler kjøreerfaring, noe man gjør når man er fersk sjåfør.

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv erfart dette. å kjenner igjen tankegangen din Yngvejos, man tror man har kontroll over alt. Men når noe skjer, så skjer det veldig fort. Å da gjør man somregel noe man ikke gjør etter 100 000km på veien. Jeg argumenterte med akkurat samme argumentene som du gjør. å alt gikk veldig fint helt til det ikke gikk bra. å det jeg gjorde ville man ikke klart med f.eks en 320. Første steget på den "onde sti" er når en 325 ikke lenger går bra slik som du beskriver. neste er da at man undervurderer kreftene som bor i en 325, å når det da går galt er det såpass mye krefter i sving at en uerfaren sjåfør vil ikke klare å hente den inn.

Så jeg står fortsatt fast på at man burde begynne med en bil med moderat effekt. f.eks en e36 320\318is er en yppelig førstebil!

2002mod E46 320 M-Sport2 ESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv erfart dette. å kjenner igjen tankegangen din Yngvejos, man tror man har kontroll over alt. Men når noe skjer, så skjer det veldig fort. Å da gjør man somregel noe man ikke gjør etter 100 000km på veien. Jeg argumenterte med akkurat samme argumentene som du gjør. å alt gikk veldig fint helt til det ikke gikk bra. å det jeg gjorde ville man ikke klart med f.eks en 320. Første steget på den "onde sti" er når en 325 ikke lenger går bra slik som du beskriver. neste er da at man undervurderer kreftene som bor i en 325, å når det da går galt er det såpass mye krefter i sving at en uerfaren sjåfør vil ikke klare å hente den inn.

Så jeg står fortsatt fast på at man burde begynne med en bil med moderat effekt. f.eks en e36 320\318is er en yppelig førstebil!

Kjøper han en bil med svak motor, vil han bare utsette opplevelsen av å miste kontrollen pga motorkraft.

Tror du at man er flinkere til å kontrollere en 325 etter 100 000km i en 316?

Hemmeligheten er å ha respekt for kreftene i kjøretøyet, og gjøre seg erfaringer.

Selv fikk jeg min erfaring da jeg var 16 og kjørte lettmc. Jeg hadde akuratt satt på effektanlegg og økt hestekreftene fra 15 til underkant av 30.

Her undervurderte jeg motoren, jeg gav full gass når jeg svingte i et kryss (som jeg alltid hadde gjort), og når turtallskicket kom, så jeg i den retningen jeg kom fra før jeg rant bakover og velta.

Da hadde jeg tilbakelagt over 10 000km på den sykkelen, men den var ikke til å kjenne igjen med mer kraft.

Etter det har jeg vært forsiktig med å gi mye gass i svinger, og den erfaringen har jeg tatt med meg videre i bilen.

Og det skal mye til for at en 325 spinner ut i en sving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du fått valget mellom en 316 og en 325, eneste forutsetningen var at du måtte kjøre som folk. Hva hadde du da valgt? ;)

Tror faktisk 316. Har jo e34 518 nå så, men så har jeg jo også en annen bil som jeg bruker når jeg ikke skal "kjøre som folk" :)

Men for å si det sånn, så hadde jeg nok ikke kjøpt meg en 316 istedenfor en 325 som første bil selvom jeg råder andre til det :)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider