Gå til innhold

CO2-utslipp gammel Mercedes vs ny Volkswagen

Ranger emnet


MoFoCo

Anbefalte innlegg

Hadde en liten diskusjon her med en kompis som mener at min -85 Mercedes 300D er så VELDIG mye mindre miljøvennlig enn hans -06 Passat 1,9 TDI at den knapt nok burde få lov til å rulle på veien.

Nå var det primært snakk om C02-utslipp. Ser for meg at hans ligger rundt 150 gr. pr. km., har ikke sjekka det men det er vel ikke langt unna sannheten. Jeg klarte ikke å finne noe på nett om CO2-utslipp for Mercedesen.

I utgangspunktet har vel utslippet direkte sammenheng med mengden forbrent drivstoff, men ting som katalysator og gudhvethva spiller vel en rolle. Hans bruker 0,5 liter på mila mens min bruker 0.65 liter på mila.

Hans bil er, og burde jo være "miljøvennligere" enn min, men jeg nekter å tro at min er så jævlig som han skal ha det til.

 

Jeg lurer da på om det er noen som vet hva utslippet på Merca kan være eller har noen innspill i denne saken? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katalysatoren fjerner ikke noe CO2, derimot gjør det om CO og noen andre gasser til CO2. En katalysatorbil slipper derfor ut litt mer CO2 enn en bil uten katalysator. Dieselbiler har uansett ikke katalysator, hvis de har noe så er det partikkelfilter. Partikkelfilteret gjør ingenting med CO2, men fanger bare opp kullstøv/sot (som kan være kreftfremkallende hvis det pustes inn).

 

1 liter bensin/diesel inneholder omtrent 750 gram C (karbon), når denne literen er fulstendig forbrent er resultatet omtrent 2,5 kg CO2. Dette gjelder enten bilen er ny eller gammel, om den har katalysator eller ikke. En gammel bil som bruker 0,7 liter per mil er derfor en akkurat like lite/stor klimatrussel som en splitter ny bil som bruker 0,7 liter per mil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CO2-utslippet er direkte proposjonalt med forbruket. Hvis bilen til kameraten din bruker 20% mindre diesel, så slipper han ut 20% mindre CO2. At det slippes ut uforbrent diesel tviler jeg på.

 

Katalysator gjør om skadelige stoffer til ikke-fullt-så-skadelige stoffer.

CO2 er noe helt annet enn CO. Tror ikke du ville ha drukket brus hvis den var full av CO

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katalysatoren fjerner ikke noe CO2, derimot gjør det om CO og noen andre gasser til CO2. En katalysatorbil slipper derfor ut litt mer CO2 enn en bil uten katalysator. Dieselbiler har uansett ikke katalysator, hvis de har noe så er det partikkelfilter. Partikkelfilteret gjør ingenting med CO2, men fanger bare opp kullstøv/sot (som kan være kreftfremkallende hvis det pustes inn).

 

1 liter bensin/diesel inneholder omtrent 750 gram C (karbon), når denne literen er fulstendig forbrent er resultatet omtrent 2,5 kg CO2. Dette gjelder enten bilen er ny eller gammel, om den har katalysator eller ikke. En gammel bil som bruker 0,7 liter per mil er derfor en akkurat like lite/stor klimatrussel som en splitter ny bil som bruker 0,7 liter per mil.

Tror du bør finne igjen læreboka, for her stod det MYE rart.

Kan jo starte med at stort sett alle nyere dieselbiler har katalysator. Og at en katalysatorbil slipper ut mindre CO2 enn enn en uten har ingenting med selve katalysatoren og gjøre, men derimot at forbrenningen styres bedre pga lambdasonden.

Bare for å begynne et sted

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du bør finne igjen læreboka, for her stod det MYE rart.

 

Og at en katalysatorbil slipper ut mindre CO2 enn enn en uten har ingenting med selve katalysatoren og gjøre, men derimot at forbrenningen styres bedre pga lambdasonden.

 

En katalysatorbil slipper ut mer CO2 enn en bil uten katalysator. Grunnen er at den 1. bruker mer bensin for den ikke kan kjøre lean burn, og 2. den gjør om CO til CO2.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva bilen slipper ut, så må vi ikke glemme det at det ikke er miljømessig gratis å produsere nye biler/gjennvinne de gamle.

 

Uten å ha noen konkrete tall å støtte meg på, vil jeg påstå at det er bedre for miljøet, at man kjører en gammel bil som bruker 2l på mila, og får 100t km ekstra ut av bilen, enn å hugge den og kjøpe ny.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker ikke som du vet det. CO2 er IKKE direkte proporsjonalt med forbruket, CO derimot

 

Bensin og disel består av hydrogen og karbon (hovedsaklig). I rekasjonen som skjer når drivstoffet forbrenner sammen med luft omdannes dette til H2O og CO2 (hovedsaklig)

 

Mengden CO2 er derfor direkte proposjonalt med drivstoffet som er forbrent.

 

I tillegg dannes det små mengder andre stoffer som CO. Men CO dannes kun hvis det er for lite oksygen til stede under forbrenningen. Så en bil med riktig forhold luft/drivstoff vil produsere veldig lite CO.

 

En av oppgavene til katalysatoren er vel å omdanne CO til CO2?

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår