Gå til innhold

sand blåsing

Ranger emnet


ts

Anbefalte innlegg

ikke blås med sand på store felter som f.eks bakskjermer og taket , da slår det seg, og du har ødelagt bilen. blir veldig mye varme av sandblåsing. det beste er vel glassblåsing, men der er det vel fort 6-700 for 25 kilo. klarer deg vel uansett med 2 sekker, bare å samle sammen og sile med en sil for dritt. lag ei trekasse i litt størrelse, og finn f.eks finmasket myggnett eller noe sånt, det funker fint!

 

skal du helt reint for lakk eller er det rust? sandblås rustne partier og nedre del av bilen, resten sliper du med maskin, men er unødvendig å ha alt plåtreint. kan ev.t bruke varmluftpistol og en god, skarp sparkel og skrape det bort.

 

blir forresten fort rust igjen etter sandblåsing da det skjer noe med plåten etter sånn varmepåvirkning. min erfaring....

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den rusten som kommer etter sandblåsing herder kun plåten..

På vovlo lasebil i sverge så blir nye hyttene lagret ute uten lakk/ytterbehanling et par mnd for å herde plåten ..

merkeligt di isje sa någe om det når eg va på guidet tur der i fjor?...

`81 Volvo 242 B230FT

`88 Subaru Justy 4WD - Vinterbil

`81 Triumph TR7

`90 Nissan 200SX

`81 Opel Ascona B 2.2i - prosjekt type langtids

Lenke til kommentar
Del på andre sider

saken er den at jeg ble ambefalt å kjøpe en pall med sand 1,5 tonn faktisk. jeg syntest det var litt mye, men det var jo en billakkerer som har blåst mye som sa dette så.

bilen min er ikke rusten den har noen små steder med rust bare overflate. bilen er meget bra rust messig men jeg vill ha den ned til stålet for å få den som jeg vill ha den. e

 

etter sandblåsing skal den sprøytes med epoksy og behandles så det er ikke noe problem.

 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

saken er den at jeg ble ambefalt å kjøpe en pall med sand 1,5 tonn faktisk. jeg syntest det var litt mye, men det var jo en billakkerer som har blåst mye som sa dette så.

bilen min er ikke rusten den har noen små steder med rust bare overflate. bilen er meget bra rust messig men jeg vill ha den ned til stålet for å få den som jeg vill ha den. e

 

etter sandblåsing skal den sprøytes med epoksy og behandles så det er ikke noe problem.

 

ts

 

ja kjøp deg en palle med grønn olivin sand. var runt 1000 kr mener eg de kostet...

Volvo 242 Dl 81 mod

Volvo 240 Gle 86 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke blås med sand på store felter som f.eks bakskjermer og taket , da slår det seg, og du har ødelagt bilen. blir veldig mye varme av sandblåsing.

 

Enig i poenget, men igjen: hvor kommer varmen inn i bildet? man blåser jo med kald luft. Plata slår seg fordi sandblåsinga kan regnes som tusenvis av små hammerslag som strekker plata;)

 

da sandblåser du de stedene rusta er, og pusser resten, sparer deg for MASSE arbeid

 

Som flere sier; ikke nødvendig å gjøre platerent over hele bilen. Sandblås der det er rust og slip resten. Jeg ville heller ikke slipt lenger enn til originalgrunninga hvis det ikke var nødvendig.

Å sile sanda og bruke den igjen går helt fint et par ganger, men etterhvert begynner det å støve veldig når sanda blir knust finere og finere og atpåtil blander seg med rust-/lakkstøv du har blåst løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i poenget, men igjen: hvor kommer varmen inn i bildet? man blåser jo med kald luft. Plata slår seg fordi sandblåsinga kan regnes som tusenvis av små hammerslag som strekker plata;)

 

 

det er vel kanskje de små hammerslaga som utvikler varmen. jeg har iallefall merka varmeutvikling når jeg har sandblåst, all fysikk sier jo at når en masse/energi i bevegelse som bråstopper utvikler varme, et sted må jo energien bli av og da blir det varmgang.

 

om det derimot blir nok varme til å forandre karakteren på plåten/endre herding er jo en helt annen sak. der kan jeg ikke nok om stål og herding! men det er jo hevet over enhver tvil at det lønner seg å beholde orginalgrunning der det er mulig.

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lakken holdt i noen år holder den fint en stund til, sa en erfaren lakkerer til meg. Vel å merke der den har en ubrutt hinne.

 

Selv har jeg punktsandblåst små korn med krokan og de utvidet seg til store roser med tegninger i stålet, selv om lakken rundt så strøken ut. Er ikke snakk om seriøs rust, men ser ut som blyantstreker på 10-40cm ut fra den ene krokanflekken.

 

Jeg holder også med de som vil sile sanden. Men bare en gang eller to. Kjekt med punktsandblåser som resirkulerer sanden. Bare å klemme på til effekten avtar. Det du heller ut da er stort sett støv. :)

 

Jeg bruker alu-silikat fra Biltema som er mye hardere og skarpere enn vanlig sand. Koster 129kr vs 50kr for vanlig, men blir ikke så fort knust. Lønner seg å handle fra firmaer som kjøper inn store partier til internbruk. Gjorde det for ti år siden og da fikk jeg alu til 50kr. Betalte på samme tid 50kr for vanlig blåsesand i malebutikken.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår