ts Skrevet Mai 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2007 hallå hvor mye sand går det med for å blåse en 242. det er snakk om hele bilen under,over og inni bilen. ts Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo240v8 Skrevet Mai 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2007 MASSE:) det må du bare rett og slett kjøpe ettersom du går tom ;) men minst 10 sekker. Siter Navn: Ole Andre Roer Volvo 240 V8-1985 mitt prosjekt :) er det noe dere lurer på så spør :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirik med volvo Skrevet Mai 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2007 ikke blås med sand på store felter som f.eks bakskjermer og taket , da slår det seg, og du har ødelagt bilen. blir veldig mye varme av sandblåsing. det beste er vel glassblåsing, men der er det vel fort 6-700 for 25 kilo. klarer deg vel uansett med 2 sekker, bare å samle sammen og sile med en sil for dritt. lag ei trekasse i litt størrelse, og finn f.eks finmasket myggnett eller noe sånt, det funker fint! skal du helt reint for lakk eller er det rust? sandblås rustne partier og nedre del av bilen, resten sliper du med maskin, men er unødvendig å ha alt plåtreint. kan ev.t bruke varmluftpistol og en god, skarp sparkel og skrape det bort. blir forresten fort rust igjen etter sandblåsing da det skjer noe med plåten etter sånn varmepåvirkning. min erfaring.... Siter biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88) biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oeb Skrevet Mai 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2007 fort verdt å syredyppe... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ken Karijord Skrevet Mai 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2007 Den rusten som kommer etter sandblåsing herder kun plåten.. På vovlo lasebil i sverge så blir nye hyttene lagret ute uten lakk/ytterbehanling et par mnd for å herde plåten .. Siter 76mod 242 bus bil 82mod 242 /prosjekt STOR sugis. 95mod 940 d24tic. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbojonas Skrevet Mai 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2007 Den rusten som kommer etter sandblåsing herder kun plåten.. På vovlo lasebil i sverge så blir nye hyttene lagret ute uten lakk/ytterbehanling et par mnd for å herde plåten .. merkeligt di isje sa någe om det når eg va på guidet tur der i fjor?... Siter `81 Volvo 242 B230FT `88 Subaru Justy 4WD - Vinterbil `81 Triumph TR7 `90 Nissan 200SX `81 Opel Ascona B 2.2i - prosjekt type langtids Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ts Skrevet Mai 28, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2007 saken er den at jeg ble ambefalt å kjøpe en pall med sand 1,5 tonn faktisk. jeg syntest det var litt mye, men det var jo en billakkerer som har blåst mye som sa dette så. bilen min er ikke rusten den har noen små steder med rust bare overflate. bilen er meget bra rust messig men jeg vill ha den ned til stålet for å få den som jeg vill ha den. e etter sandblåsing skal den sprøytes med epoksy og behandles så det er ikke noe problem. ts Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet Mai 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2007 puss heller ned bilen... Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo_240_GLT Skrevet Mai 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2007 saken er den at jeg ble ambefalt å kjøpe en pall med sand 1,5 tonn faktisk. jeg syntest det var litt mye, men det var jo en billakkerer som har blåst mye som sa dette så. bilen min er ikke rusten den har noen små steder med rust bare overflate. bilen er meget bra rust messig men jeg vill ha den ned til stålet for å få den som jeg vill ha den. e etter sandblåsing skal den sprøytes med epoksy og behandles så det er ikke noe problem. ts ja kjøp deg en palle med grønn olivin sand. var runt 1000 kr mener eg de kostet... Siter Volvo 242 Dl 81 mod Volvo 240 Gle 86 mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
raggar-racing Skrevet Mai 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2007 Du må skrape rent bilen under för du sandblåser, vet om folk som har prövd og sandblåse bort tectyl og det som skjer er at sanda bare setter seg inne i den i stede! Men dette er noe jeg kun har lest meg til og ikke prövd selv! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ts Skrevet Mai 28, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2007 puss heller ned bilen... det er jo ikke til å stikke under en stol at sandblåsingen går lengre nede i stålet og tar rusta der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet Mai 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2007 da sandblåser du de stedene rusta er, og pusser resten, sparer deg for MASSE arbeid Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sikkan Skrevet Mai 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2007 ikke blås med sand på store felter som f.eks bakskjermer og taket , da slår det seg, og du har ødelagt bilen. blir veldig mye varme av sandblåsing. Enig i poenget, men igjen: hvor kommer varmen inn i bildet? man blåser jo med kald luft. Plata slår seg fordi sandblåsinga kan regnes som tusenvis av små hammerslag som strekker plata;) da sandblåser du de stedene rusta er, og pusser resten, sparer deg for MASSE arbeid Som flere sier; ikke nødvendig å gjøre platerent over hele bilen. Sandblås der det er rust og slip resten. Jeg ville heller ikke slipt lenger enn til originalgrunninga hvis det ikke var nødvendig. Å sile sanda og bruke den igjen går helt fint et par ganger, men etterhvert begynner det å støve veldig når sanda blir knust finere og finere og atpåtil blander seg med rust-/lakkstøv du har blåst løs. Siter '76 245 "Grønne lynet" '82 245 '85 245 "Mjølner" '64 DKW F11 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirik med volvo Skrevet Mai 29, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 29, 2007 Enig i poenget, men igjen: hvor kommer varmen inn i bildet? man blåser jo med kald luft. Plata slår seg fordi sandblåsinga kan regnes som tusenvis av små hammerslag som strekker plata;) det er vel kanskje de små hammerslaga som utvikler varmen. jeg har iallefall merka varmeutvikling når jeg har sandblåst, all fysikk sier jo at når en masse/energi i bevegelse som bråstopper utvikler varme, et sted må jo energien bli av og da blir det varmgang. om det derimot blir nok varme til å forandre karakteren på plåten/endre herding er jo en helt annen sak. der kan jeg ikke nok om stål og herding! men det er jo hevet over enhver tvil at det lønner seg å beholde orginalgrunning der det er mulig. Siter biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88) biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet Mai 29, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 29, 2007 Har lakken holdt i noen år holder den fint en stund til, sa en erfaren lakkerer til meg. Vel å merke der den har en ubrutt hinne. Selv har jeg punktsandblåst små korn med krokan og de utvidet seg til store roser med tegninger i stålet, selv om lakken rundt så strøken ut. Er ikke snakk om seriøs rust, men ser ut som blyantstreker på 10-40cm ut fra den ene krokanflekken. Jeg holder også med de som vil sile sanden. Men bare en gang eller to. Kjekt med punktsandblåser som resirkulerer sanden. Bare å klemme på til effekten avtar. Det du heller ut da er stort sett støv. :) Jeg bruker alu-silikat fra Biltema som er mye hardere og skarpere enn vanlig sand. Koster 129kr vs 50kr for vanlig, men blir ikke så fort knust. Lønner seg å handle fra firmaer som kjøper inn store partier til internbruk. Gjorde det for ti år siden og da fikk jeg alu til 50kr. Betalte på samme tid 50kr for vanlig blåsesand i malebutikken. Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg