Gå til innhold

Nok er nok, Autofils underskriftkampanje

Ranger emnet


Mondeo

Anbefalte innlegg

Køen til og fra hovedstaden irriterer meg også, ettersom jeg står i den dag ut og dag inn, men veistandarden er ikke grunnen til at det er kø der. Utilstrekkelig kollektivtilbud eller manglende vilje til å bruke tilbudet er sannsynligvis grunnen til kø, det sitter jo stort sett bare 1 ensom figur i hver eneste bil. De fleste av dem bor neppe lenger unna byen enn at de fint kunne reist kollektivt til/fra jobben dersom tilbudet hadde vært bra nok.

Ikke kjøp BMW. De mangler blinklys og er tydeligvis umulige å parkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Signert.

Forøvrig er jeg forundret over at INGEN har nevnt det essensielle her;

 

Norge har faktisk råd til BÅDE den jævla brua OG til å lage anstendige veier andre steder i Norge. Jeg blir KVALM når Navarsete & Co slår seg på brystet fordi de "spanderer ekstra på vei". Hvem sine penger er det de forvalter egentlig??? Det er en skam.

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signert.

Forøvrig er jeg forundret over at INGEN har nevnt det essensielle her;

 

Norge har faktisk råd til BÅDE den jævla brua OG til å lage anstendige veier andre steder i Norge. Jeg blir KVALM når Navarsete & Co slår seg på brystet fordi de "spanderer ekstra på vei". Hvem sine penger er det de forvalter egentlig??? Det er en skam.

 

Så enig!!! Hvorfor kaste bort tiden med og diskutere ei bru på vestlandet, som ikke er nevnt på "nok er nok" oppropet!!!! Det er ikke det det handler om. Det handler om at vi må få brukt pengene som vi har betalt på beskattning av bil og vei, til vei og kolektivtrafikk!! Ikke til ennå flere byrokrater som sitter og drikker kaffe på vår bekostning!!

 

Signert!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:angry:

Toyota Sportsbil Club Norge www.tscn.no Klubben for deg med Toyota og Lexus!

Biler: Mange Toyotaer, Lexus LS400 og BMW 320i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreiv under i går kveld jeg og!

 

greit at noen trenger en bro, det er jeg ikke så opptatt av!

men når jeg må kjøre mitt i veien for å unngå meter lange høl som går gjennom flere lag med asfalt så syns jeg det er på tide å legge noe nytt i grunn!

Bmwccn #7477

Bmw E39 520I(solgt)

Chevrolet G30 Starmaster(solgt)

S4 ABT 2,7 Biturbo Tråd her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må forstå at man faktisk ikke kan bruke hele oljefondet for å få supre veier NÅ. Såklart må det brukes mer penger på veistandardene, og så klart må de bevilges på riktig måte - der det er høyest dødsprosent f.eks., men like fullt må slikt gjøres over tid - dessverre.

 

 

Og det kommer fra en som knapt nok har stemmerett..eller bil? Jeg ser INGEN grunn til at vi skal knipe inn på pengebruken. Hele samfunnet vil tjene på bedre veier. Samme på bedre sykehus, skoler, politi, forsvar,fengsler osv. Men sålenge vi har politikere som bare ser løsninger på problemer med å øke avgiftene, er dette dessverre realiteten. "Nei, nå er det mye biler på veien i Norge. Vi øker bensinprisen, årsavgiften og setter opp noen bomringer....ja, og forresten, vi setter ned fartsgrensene så ikke folk omkommer i trafikken"

Norge har vært styrt av kommunister og bønder i for mange år nå, påtide at vi får inn nytt blod som kan oppgradere landet vårt til det vi fortjener. Er jo helt absurd at det er bedre veier i Tsjekkia og Frankrike f.eks. Norge er jo søkkrikt! Kjører folk egentlig mindre bil om bensina koster 12 eller 15 kr litern?

Kjører vi mindre bil pga bomringer? Kjører vi mindre bil i rushen hvis vi får rush-avgift? På høy tid at noe drastisk gjøres her nå. Få ut den rødgrønne gjørma som gjør oss til et u-land. Sier litt når politiet ikke har biler, og må ta BUSSEN! Er det en spøk???

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det kommer fra en som knapt nok har stemmerett..eller bil? Jeg ser INGEN grunn til at vi skal knipe inn på pengebruken. Hele samfunnet vil tjene på bedre veier. Samme på bedre sykehus, skoler, politi, forsvar,fengsler osv. Men sålenge vi har politikere som bare ser løsninger på problemer med å øke avgiftene, er dette dessverre realiteten. "Nei, nå er det mye biler på veien i Norge. Vi øker bensinprisen, årsavgiften og setter opp noen bomringer....ja, og forresten, vi setter ned fartsgrensene så ikke folk omkommer i trafikken"

Norge har vært styrt av kommunister og bønder i for mange år nå, påtide at vi får inn nytt blod som kan oppgradere landet vårt til det vi fortjener. Er jo helt absurd at det er bedre veier i Tsjekkia og Frankrike f.eks. Norge er jo søkkrikt! Kjører folk egentlig mindre bil om bensina koster 12 eller 15 kr litern?

Kjører vi mindre bil pga bomringer? Kjører vi mindre bil i rushen hvis vi får rush-avgift? På høy tid at noe drastisk gjøres her nå. Få ut den rødgrønne gjørma som gjør oss til et u-land. Sier litt når politiet ikke har biler, og må ta BUSSEN! Er det en spøk???

Veldig modent å dra inn alder. ;)

 

Men det er en ganske god grunn til å ikke bruke alle oljepengene på veier NÅ. Det kalles renter. En enorm økning i offentlig forbruk er aldri ønskelig.

 

Du nevner Frankrike. Riktignok har Frankrike hatt ganske konservative ledere de siste seksti årene, men det er ikke å komme vekk fra at Frankrikes politiske system, forvaltning og praktiskpolitiske løsninger er gjennomført molbokommunistisktåpelige. Det er et etterheng etter sosialistiske reformer på 30-tallet. Og det er det Sarkozy ønsker å endre på.

 

Forresten har vi aldri hatt kommunistregjering i Norge. Riktignok satt det kommunister i samlingsregjeringen etter krigen, nemlig NKP, men alle partiene satt i den regjeringen, så det ser jeg på som et lite relevant unntak.

 

Vi har derimot hatt en god del sosialdemokratiske regjeringer opp gjennom de siste seksti årene. Men det er langt-langt-LANGT derfra til kommunisme. Joda, Gerhardsen var revolusjonær på 30-tallet, men han var det på ingen måte etter krigen. Joda, Gerhardsen ønsket planøkonomi i Norge, men det unngikk vi, og gikk heller inn for planøkonomi. Det er jo verdt å nevne at den største økonomiske veksten Norge noen sinne har hatt forekom i de første tyve årene etter krigen. Og da snakker vi om reell økonomisk vekst, ikke som papirveksten på 80-tallet.

 

Bønder er jeg med på, men så skal vi jo ikke benekte at det primært var bøndene på tinget som åpnet for reell 'partipolitikk' på 1800-tallet, og til slutt parlamentarismen i 1884.

 

Jeg antar du hinter til at vi trenger en FRP-regjering. Det skal du få mene, det er din rett. Men jeg er fundamentalt uenig. Problemet er i essens det, for FRPs standpunkt, i alle fall, at de må i regjering sammen med.. Høyre.

 

Høyre er like gammelt som partipolitikken i Norge. Det er et ansvarlig parti på den moderate høyresiden. Med andre ord må FRP inngå kompromiss med Høyre. Enorme kompromiss.

 

Og så kommer det som kanskje er viktigst for det FRP kan oppnå. Ingen regjeringer endrer budjsetteringen noe mye mer enn ett prosent jamført med forrige regjering. Det vil Høyre holde fast på, ikke tro noe annet. De har erfaring i regjering. Mye erfaring. Og det er i bunn og grunn derfor Høyre ikke lover så mye som FRP. De vet at det er totalt urealistisk å oppnå det, og dermed oppfylle løftene på noe mindre enn 20 år med kontinuerlig regjering. Og det vil de aldri oppnå, siden dagens velgere er så kortsiktige at de forlater partiene dersom de ikke oppfyller på fire år.

 

Jeg har sagt det før, og sier det igjen. FRP vil komme i regjering med Høyre. Og ved neste valg vil de miste 75 % av oppslutningen sin, etter SV-modellen. SV og FRP er ganske like. De sier riktignok ikke det samme, men de sier like mye, og på samme måte. SV er nede på en fjerdedel av oppslutningen sin ved siste valg. Fordi SV, i likhet med FRP er populistiske parti. Riktignok støtter SV seg på en ideologi, en form for sosialisme ørlite lengre til venstre for Arbeiderpartiet, - i motsetning til FRP, som egentlig ikke har noen ideologi - men når løftene er for urealistiske, klarer man ikke å gjennomføre dem.

 

Uansett hvor mye man vil.

 

Nå skal jeg ikke være bare uenig. En del av avgiftene er ikke fornuftige. Jeg tror det var James May som sa noe slikt som "The government seems to think that we're all there [på veien i rushtida, anm.] to be really anoying". Det setter det på spissen, men illustrer problemstillingen. Grunnen til at så mange mennesker er på veien på samme tid er at alle menneskene skal på jobb til samme tid.

 

Og bilavgiftene. Biler koster for mye i Norge, opplest og vedtatt.

 

På generell basis liker jeg ikke avgifter rent forøvrig. Avgifter rammer alle med like stort trykk. Der er skatter en bedre løsning, fordi de kan, og bør, differensieres ut fra inntekt og så videre.

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor enkelte her drar inn oljefondet. Har ikke nevnt det med et ord jeg. Hvis noen ikke forsto mitt poeng, var det at alt vi betaler i avgifter og skatter, ikke forvaltes på en korrekt måte. Et eksempel er jo at vi ikke bruker årsavgiften (tidl. kjent som vegavgiften) på vei omtrent. Noe som opprinnelig var formålet. Idag går bare alt i ett digert sluk, og så fordeles det sparsommelig rundt.

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skal så pengene redirigeres fra? Joda, offenltig sektor kan nok effektiviseres, og joda, det er nok mange unødvendige byråkrater. Men det er ikke snakk om alt for mye man kan gjøre i en håndvending med det, og det du sparer på byråkratiet kjøper du mye sjokolade for, men det bygges ikke mye veier.

 

Så eneste mulighet utenom å benytte oljepenger er da å øke skatter og avgifter.

 

Om en da ikke skal ta av kaka som utgjør brorparten av statsbudsjettet, nemlig sosialsektoren (trygd, pensjon, sosialkontor, legevakt, sykehus) og så videre. Skal vi det?

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så eneste mulighet utenom å benytte oljepenger er da å øke skatter og avgifter.

 

Kalde fakta sier oss at myndighetene allerede tapper bilistene hvert år for svimlende 54,3 milliarder kroner. 54 300 000 000. Det som derimot blir brukt til veiformål er 15,7 milliarder. Men resten da? 38,5 milliarder? En skulle tro det kunne bli en del meter vei for slike summer.

 

http://www.demokratene-trondelag.no/Aktuelt/Mars2006/aktueltarkiv.htm

1988 Volvo 240 GLE

1987 Hydrolift t-17

Er det ikke det ene, er det FAEN meg det andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skal så pengene redirigeres fra? Joda, offenltig sektor kan nok effektiviseres, og joda, det er nok mange unødvendige byråkrater. Men det er ikke snakk om alt for mye man kan gjøre i en håndvending med det, og det du sparer på byråkratiet kjøper du mye sjokolade for, men det bygges ikke mye veier.

 

Så eneste mulighet utenom å benytte oljepenger er da å øke skatter og avgifter.

 

Om en da ikke skal ta av kaka som utgjør brorparten av statsbudsjettet, nemlig sosialsektoren (trygd, pensjon, sosialkontor, legevakt, sykehus) og så videre. Skal vi det?

Hvorfor akkurat dra inn sosialbudsjettet hver jævla gang det diskuteres hvordan staten bruker pengene våre. Både du og jeg vet at staten bruker mye penger på andre ting. Bare å nevne et visst bygg i Bjørvika, hvor mange kilometer med asfalt er det?

Hva med allskens tåpelig forskning, går ikke en dag uten at du hører på radioen at noen har funnet ut noe selvfølgelig eller totalt unyttig.

 

Men du påstår at den unødvendige byråkratiet kun utgjør noen sjokolader. Over halvparten av norges arbeidsføre befolkning arbeider i offentlig sektor. Vi bruker altså mere folk til å administrere pengene enn vi bruker til å tjene pengene, og det er ganske dramatisk. Det betyr at for hvert menneske som gjør det som på folkemunne blir kalt et realt dagsverk, må han tjene inn lønna si over to ganger for at samfunnet skal gå rundt.

 

Nå har ikke jeg noen tall, men de kan finnes. La oss si at det, for å ikke overdrive, jobber 1,5 millioner mennesker i det offentlige, og de har en snittlønn på 350 000 i året. Lønnsutgifter uten sosiale ytelser utgjør da 450 000 000 i året. En reduksjon på 30 % her utgjør da 135 millioner på et år. For det kan 4,5 millioner nordmenn kjøpe seg 2 millioner 15 krs Stratoser, eller i underkant av 5500 sjokolader hver eneste dag hele året (flere som ble kvalme?)

Og jeg våger å påstå at en reduksjon på 30 % er fullt gjennomførbart i det offentlige. Og da mener jeg ikke blant lærere, sykepleiere og leger, men om de som tilbringer dagene med papirarbeid, data og møter.

Sammenlign et sykehus i dag, med et sykehus for 20 år siden, så er det lett å se hvor mye større plass administrasjonen tar av det totale arealet i dag, det er flere i administrasjon enn det er i felten der også

 

Dette er selvfølgelig et resultat av feilslått politikk over lengre tid, og det er ikke gjort i en håndvending å rette det opp. Men en plass må vi begynne

 

Poenget med denne aksjonen er imidlertid at Ola Bilist aldri har betalt så mye som nå, og han har aldri fått så lite tilbake. Du kan ikke mene at norske bilister skal betale for alt som rører seg i samfunnet.

Poenget er altså ikke at vi skal legge ned sykehus og skoler, det er egentlig helt irrelevant for denne aksjonen. Poenget er at man betaler veldig mye for en vare man ikke får, noe som i flg norsk lov er forbudt.

 

Mens vi er inne på politikk: Jeg tør påstå at Høyre har gjort det dummeste grep som noengang er gjort i norsk samferdselspolitikk, nemlig å "privatisere" Statens Vegvesen. Det var ikke optimalt før "privatiseringen", men nå råder det totalt kaos, og alle skylder på alle.

(En annen dum ting var privatiseringen av strømleverandørene, det har kun eierne av selskapene tjent på)

 

Alle meler sin egen kake, slik er det bestandig, og nå er det på tide å bruke litt på veiene

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalde fakta sier oss at myndighetene allerede tapper bilistene hvert år for svimlende 54,3 milliarder kroner. 54 300 000 000. Det som derimot blir brukt til veiformål er 15,7 milliarder. Men resten da? 38,5 milliarder? En skulle tro det kunne bli en del meter vei for slike summer.

 

Aktuelt

Det er da vi kommer inn på å redirigere pengene. Tror du ikke staten bruker de pengene til noe?

 

Hvorfor akkurat dra inn sosialbudsjettet hver jævla gang det diskuteres hvordan staten bruker pengene våre. Både du og jeg vet at staten bruker mye penger på andre ting. Bare å nevne et visst bygg i Bjørvika, hvor mange kilometer med asfalt er det?

Hva med allskens tåpelig forskning, går ikke en dag uten at du hører på radioen at noen har funnet ut noe selvfølgelig eller totalt unyttig.

1. Bjørvika er ikke noe jeg støtter, det er et prosjekt som koster for mye, og har for liten relevanse for folk flest sett opp mot kostnaden.

2. Forskning er nyttig. Media liker å publisere forskningsresultater. Dog bare de som gir leserne et smil om munnen. Altså de selvfølgelige.

 

Det er mye annen forskning, glem ikke det.

 

Men du påstår at den unødvendige byråkratiet kun utgjør noen sjokolader. Over halvparten av norges arbeidsføre befolkning arbeider i offentlig sektor. Vi bruker altså mere folk til å administrere pengene enn vi bruker til å tjene pengene, og det er ganske dramatisk. Det betyr at for hvert menneske som gjør det som på folkemunne blir kalt et realt dagsverk, må han tjene inn lønna si over to ganger for at samfunnet skal gå rundt.

Poenget er at vi faktisk trenger en god del av de menneskene i offentlig sektor for å opprettholde det samfunnet mange av oss i alle fall liker å ha. Det er rom for rasjonalisering, uten tvil, men hvor stor økonomisk og sosial virkning det vil ha er det ingen som vet. Bortsett fra FRP, selvfølgelig.

 

Det er for mange byråkrater og unødvendige stillinger i det offentlige, det er ikke noe jeg egentlig vet, men jeg tror det i alle tilfeller.

 

Men det er også ganske mange vi faktisk trenger.

 

Nå har ikke jeg noen tall, men de kan finnes. La oss si at det, for å ikke overdrive, jobber 1,5 millioner mennesker i det offentlige, og de har en snittlønn på 350 000 i året. Lønnsutgifter uten sosiale ytelser utgjør da 450 000 000 i året. En reduksjon på 30 % her utgjør da 135 millioner på et år. For det kan 4,5 millioner nordmenn kjøpe seg 2 millioner 15 krs Stratoser, eller i underkant av 5500 sjokolader hver eneste dag hele året (flere som ble kvalme?)

Det er nok rimelig.

 

Og jeg våger å påstå at en reduksjon på 30 % er fullt gjennomførbart i det offentlige. Og da mener jeg ikke blant lærere, sykepleiere og leger, men om de som tilbringer dagene med papirarbeid, data og møter.

Selv om jeg er enig i visjonen, tror jeg det er ganske urealistisk å sparke 30 % av alle som er ansatt i offentlig sektor. Tallet vil nok være betraktelig lavere dersom vi ikke skal se øyeblikkelige endringer i samfunnsstrukturen.

 

Sammenlign et sykehus i dag, med et sykehus for 20 år siden, så er det lett å se hvor mye større plass administrasjonen tar av det totale arealet i dag, det er flere i administrasjon enn det er i felten der også

Det er det ingen tvil om. Det er for mye blåruss i sykehusene, begge mine foreldre jobber på sykehus, og er enige i det. Men hvor mange de utgjør på landsbasis vet jeg ikke. Noen trenger en jo, noen er nok overfladige.

 

Dette er selvfølgelig et resultat av feilslått politikk over lengre tid, og det er ikke gjort i en håndvending å rette det opp. Men en plass må vi begynne

Et sted må en begynne, men jeg tviler på at det i realiteten er stor økonomisk nytte av den rasjonaliseringen. Noe sparer en jo, men det spørs hvor mye det kommer på.

 

Poenget med denne aksjonen er imidlertid at Ola Bilist aldri har betalt så mye som nå, og han har aldri fått så lite tilbake. Du kan ikke mene at norske bilister skal betale for alt som rører seg i samfunnet.

Nei, det mener jeg ikke. Dersom du leser det jeg skriver ser du faktisk at jeg syns Norske bilister burde ha bedre veier å kjøre på, og bedre biler å kjøre i.

 

Poenget er altså ikke at vi skal legge ned sykehus og skoler, det er egentlig helt irrelevant for denne aksjonen. Poenget er at man betaler veldig mye for en vare man ikke får, noe som i flg norsk lov er forbudt.

Pengene kastes ikke ut av vinduet, de brukes i andre deler av forvaltningen. Jeg er enig i at det brukes for lite penger på vei, og så videre, men det blir feil å si at vi betaler for et produkt vi ikke får. Vi betaler skatter og avgifter som så legges inn i en stor gryte, og den gryten fordeles det fra.

 

Mens vi er inne på politikk: Jeg tør påstå at Høyre har gjort det dummeste grep som noengang er gjort i norsk samferdselspolitikk, nemlig å "privatisere" Statens Vegvesen. Det var ikke optimalt før "privatiseringen", men nå råder det totalt kaos, og alle skylder på alle.

(En annen dum ting var privatiseringen av strømleverandørene, det har kun eierne av selskapene tjent på)

Jupp. Det var en premietabbe. Kan kanskje si det samme om private asylmottak. Private asylmottak fører normalt til et overskudd som flyttes til eierns lomme. Kommunale asylmottak klarer ofte like gode overskudd, oftere en regel enn et unntak, og pengene går der tilbake til mottaket.

 

Som en effekt ser man ganske ofte at boforholdene på private asylmottak er betraktelig dårligere enn på offentlige asylmottak. Og det er en usvikelig regel som sier at når boforhold forverres, da øker kriminaliteten.

 

Privatisering i sin helhet er en tåpelig ide, også fra et økonomisk synspunkt, så lenge en ikke søker et system basert på laissez-faire-liberalisme.

 

Det en da ender opp med - for å ta Norge som et eksempel, med sin velferdsstat - er en hel del private selskaper som vil tjene penger, penger og mer penger. Men i tillegg må en ha offentlige instanser som undersøker om disse private selskapene gjør det de får beskjed om å gjøre. Akkurat som i dag, bare at alt overskuddet fra et tilbud som trolig er mer fokusert på lønnsomhet enn tjenesteyting, ikke går til staten, altså til samfunnet, men til eierne.

 

Alle meler sin egen kake, slik er det bestandig, og nå er det på tide å bruke litt på veiene

Der er vi i alle tilfeller helt enige.

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår