Gå til innhold

Klargjøre bil til langtur.. tips?

Ranger emnet


erst

Anbefalte innlegg

Hei

 

Skal på langtur i sommer med noen kammerater og regner med å kjøre omkring 5000km!! Det er rimeligt langt! Vi har 4forskjellige biler å velge mellom, alle i grei brukstand.

 

1.) Misubitchi L300 4x4 2,5TD kjørt 200.000.. bilen er grei men jeg er litt skeptiske på at alt holder hele turen. Og at den går litt sent nedover på motorveiene i europa. Den er tung stor å klossete.. men god plass

 

2.) Volvo 740GL forgassermotor 2,3l kjørt 325.000 jevnlig vedlikeholdt, årlig service! topp bremser, ny radiator, vannpumpe, termostat osv.. Det beste alternativet i mine øyne

 

3.) Volvo 245GLE forgassermotor 2,3l kjørt 120.000.. bilen har stått mye stille i garasje de siste 5-6årnene og har blitt kjørt maks 6-700km på disse årene, men bilen starter og går som en kule, men det er kanskje litt risky å kjøre langt med?

 

4.) Golf 2 1.6GL forgassermotor kjørt 72.000km.. veeeldig skeptiske på hva høye turtall på motorveiene nedover kan gjøre med motoren?.. har nettopp vært bytta toppaking så den ska være grei, .. ?

 

Hvilken ville dere valgt?

 

Det andre spørsmålet er, hva gjør dere, eller mener dere bør gjøres før og under turen med tanke på vedlikehold og service for å få en smertefri tur uten noen "break downs" og motorhavarier?

 

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville primært tatt 740`en eller Golfen..

Hvorfor?

 

Jo, det har seg slik at 740 er en ganske stor bil med relativt god plass, i tillegg til at den er godt over middels traffiksikker hvis dere skulle kollidere eller kjøre av.

 

Ville brukt Golfen hvis motoren går greit uten fusk, og hvis det i tillegg er 5girs så skal turtallet ha like liten betydning her som på Volvoen. Forskjellen er at denne er mindre og lettere, noe som gjør at det ikke anbefales å kjøre 150++ over lengre strekker, blir så vinglete.

Fordelen med denne er at på langkjøring i hastigheter på 80-120 bruker denne lite drivstoff sammenlignet med Volvoen, ulempen er at den bare har 75hk, noe som ikke duger helt til forbikjøringer når du er i fart:)

 

Skift olje og filter, bruk gjerne olje som er egnet for langkjøring, altså litt tykkere olje..

Skift luftfilter o.l

 

Ta med "Reservehjul" på boks, jekk, hjulnøkkel, et par skrujern og diverse annet lett verktøy. Er dumt å stå uten et skrujern hvis den ene slangeklemma ryker f,eks;)

En liten dunk vann og et par ekstra lyspærer, og kanskje en liten kanne(5L) bensin?:)

 

Jeg har en fast "Oppakning" som jeg bruker å ha med når jeg skal kjøre litt lengre, bedre føre var vettu:)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har ikke lyst til å kjøre på autobahn i en L300. Been there, done that, lå i lastebilfila hele tiden, pga at vindstøy'en ble helt uutholdelig i over 110km/t.

Golfen er trolig i det minste laget, ihvertfall om dere planlegger å kjøre langt i strekk. Da sitter dere i grunn igjenn med volvoene. Volvos a-motorer (konstant-vakum forgassere) er så og si skuddsikre, mens k-motorene har ett noe mer frynsete rykte. Velg den av volvoene med a-motor, og kjør en liten tur for å være sikker på at det ikke er noen overaskelser.

 

Kontroller bakaksel og gir-olje, bytt motorolje og filtre. Så er det tut og kjør.

 

Jeg har fullsize reservehjul i bilen, alt av reimer (inkl registerreim) samt forgassermembran og ekstra tenningsmodul liggende i bilen. Samt verktøy til å bytte dise. I tillegg har jeg 10L bensin, 4L vann, 1.5L olje og en skvett atf-olje til forgasseren. Om dere gidder å ta alt det med dere, kommer ann på hvor paranoide dere er :)

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

740 og 240 har samme utvendige mål, 245'en har mer bagasjeplass. Men inrømmer gladelig at 740'en er hakket mer "sivilisert" å kjøre.

 

Føler 740 er større innvendig, kanskje bare innbilning.

[x] 2 x 1984 Volvo 240GL [x] 1987 Toyota Camry 2,0 XLi [x] 1980 Volvo 245 L [x] 1994 Ford Scorpio CLX

[x] 1995 Honda Accord 2,0iLS [o] 1991 Volvo 740 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler 740 er større innvendig,

kanskje bare innbilning.

 

Taket på 740'en er bredere, så det er mer volum inne i bilen over dørene, men er egentlig ikke mer plass der det behøves.

 

Det gir imidlertiden illusjonen av at bilen er større enn den egentlig er, som er i grunn samme effekten som (mis)brukes i diverse flerbruksbiler (renault espace f.eks), hvor A-stolpene går helt fram på panseret.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har ikke lyst til å kjøre på autobahn i en L300. Been there, done that, lå i lastebilfila hele tiden, pga at vindstøy'en ble helt uutholdelig i over 110km/t.

Golfen er trolig i det minste laget, ihvertfall om dere planlegger å kjøre langt i strekk. Da sitter dere i grunn igjenn med volvoene. Volvos a-motorer (konstant-vakum forgassere) er så og si skuddsikre, mens k-motorene har ett noe mer frynsete rykte. Velg den av volvoene med a-motor, og kjør en liten tur for å være sikker på at det ikke er noen overaskelser.

 

Kontroller bakaksel og gir-olje, bytt motorolje og filtre. Så er det tut og kjør.

 

Jeg har fullsize reservehjul i bilen, alt av reimer (inkl registerreim) samt forgassermembran og ekstra tenningsmodul liggende i bilen. Samt verktøy til å bytte dise. I tillegg har jeg 10L bensin, 4L vann, 1.5L olje og en skvett atf-olje til forgasseren. Om dere gidder å ta alt det med dere, kommer ann på hvor paranoide dere er :)

 

enig med slitenvolvo :)

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår