Gå til innhold

Litt avansert motorteknikkpreik.... Diesel, sjeft, eller boss?

Ranger emnet


Roberto

Diesel eller bensin?  

15 stemmer

  1. 1. Diesel eller bensin?

    • Bensin såklart, bare lastebiler som har diesel
      14
    • Diesel vel, bare rasarbil-drit som kjører på bensin
      1


Anbefalte innlegg

Har fått et par små tanker...

 

Etter mye skriving og sletting og tenking, så fant jeg ut at, hmm, hvorfor er diesel drit egentlig? Det er jo genialt, untatt lyden? Trodde aldri jeg skulle si dette. Men da må først dette løses.

 

 

1: Hvorfor har kraftige dieselmotorer enormt dreiemoment, men lavt turtall og lite hester? -- Slaglengde. De har enorm slaglengde.. (sant?)

 

Hvorfor ikke bygge en dieselmotor som har mindre slaglengde, monster boring, og 8000 RPM?

 

Med tanke på at vi har kasnkje 20:1 i kompresjon, og at diesel har mer energi i seg enn bensin, så burde jo dette være helt genialt?

 

Rett å slett sette opp en bensinmotor som en diesel, med enorm kompresjon på 20:1, massiv boring, kort slaglengde, 8000 RPM redline. Hva blir problemet? Hva er det jeg overser?

 

Jeg ser for meg at problemet ligger i ventilene? AT de ikke kan åpnes nok til å støtte et høyt turtall? Da kan man vel legge inn flere ventiler, med stor boring og få sylindre, får man jo stor flate å leke på.. 8V pr sylinder?:) Evt stooore ventiler? Må da gå an å ordne noe? Evt bruke turbo....

 

dieselinsprøytningen er vel såpass avansert i dag, at dette kan vel fikses til å henge med?

 

Hva er det nå jeg har oversett??

 

 

Er det det at det ikke tenner fort nok? Da fikser vi enda mer komp.

 

Hva er det jeg overser her?

 

Hvordan få turtall på dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boXer

Hva med den ekstra varmen fra mer effekt og turtall?

Hva skal til for at dieselen antenner for tidlig på grunn av varmen?

 

Dagens dieselmotorer har jo faktisk varmeelement i kjølevannet for å bli varm, så jeg tror ikke det skal bli noe problem ;)

 

 

Dessuten pumpes jo ikke dieselen inn før den skal tennes....

 

 

 

 

 

 

 

 

Vel å merke , så har denne liten effekt når man hardkjører vil jeg tro. Uansett, det er så bra effektivitet i dagens dieselmotorer, at man har knapt varme. Nyere VAG diesel, vel å merke med defekt varmeelement, blir ikke varm på timer på tomgang.

 

Du får selvsagt mer varme fra friksjonen ved den høye hastigheten, men dette er ikke noe ulikt bensinmotorer, som fint holder seg kald ved hjelp av ikke bare vann, men og avansert oljekjøling fra innsiden. Så dette skulle man nok holdt kontroll på.

 

Bensinmotorer selvtenner jo ikke, så hvorfor skulle diesel? Bensinmotorer har jo bensin i sylinderen under hele intakstakten, diesel pumper inn først på slutten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår