Gå til innhold

Hvilken olje på 20 år gammel dieselbil? *Haster*

Ranger emnet

ovlov86

Anbefalte innlegg

Kan ikke si at jeg er stor ekspert på oljer men en golf 1,6 forgasser som jeg hadde(220000km)ble mye bedre(tikking, forbruk) etter jeg fyllte helsyntetisk 5w-50 olje..!

På bmw'en(158000) bruker jeg også helsyntetisk 5w-50 olje..

Men en slitt motor eller eldre motorer f.eks uten ventiltetninger(eks boble) vil nok gjerne ikke ha så godt av en syntetisk tyntflytende olje..

En olje skal jo ikke bli tyntflytende av at den er syntetisk. Hvor tyntflytende den er styres hovedsaklig av viskositeten. Dess lavere tall, dess mer tyntflytende. Dette gjelder både kaldviskositet og varmviskositet. Såpass høy viskositet som 50 eller 60 bør bare brukes i spesielle tilfeller hvor lagerklaringene er store eller ved lange løp i høy hastighet hvor olja etterhvert tynnes ut av drivstoff.

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg kaprer tråden litt nå som vi er inne på samme tema.

Jeg har overtatt en 40 år gammel Morris Oxford med BMC sin 1622cc motor. Hvilken oljetype bør jeg ha på denne. I følge diverse smørekart så skal det gå fint med en 10w-40 olje på denne. Nå har jeg en kanne 10w-40 delsyntetisk stående på arbeidsbenken tiltenkt neste oljebytte. Noen som er enig i dette, eller bør jeg gå for mineralolje i samme viskositet? Selvom det er en gammel bil så mener jeg at en kan bruke bedre olje en det som fantes på markedet da bilen var ny, men å bruke helsyntetisk olje med lavere viskositet tror jeg bare hadde gått ut samme veien som eksosen på denne bilen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider