Gå til innhold

Trenger hjelp til montering av frontsett i MB 202

Ranger emnet

polarpanther

Anbefalte innlegg

Hei gutter og jenter :)

Har et/flere problemer med å montere nytt frontsett i mercedesen. Er en c180 -94 (W202)

Jeg har kjøpt et Fokal K2 Power KF og overgangsringer til bassene.

Har demontert dekslene til bårde diskant og bassen, skrudd ut originalelementene. Den nye ringen til bassen passer fint, og det er god plass til elementet.

Problemet mitt er "trommevirvel",,,kabling hehe :)

Tenkte jeg kunne bruke mest mulig av originalt ledningsnett, men vet jeg er nødt til å føre hovedkablene ut av delefilteret bak til forsterkeren.

Jeg finner ikke ut hvor kablene går, og sliter med å få av dørtrekket.

Diskanten hadde jeg i utgangspunktet tenkt å skjule bak det originale gitteret i dæsjbordet, men tror jeg ender med viklede kopper på utsiden, med ledningen gjennom det, da det var trangt om plassen under, og vanskelig å få noe vinkel på diskanten uder der. Det kan jeg leve med.

Noen som har en god oppskrift på hvordan jeg må gå fram her. Sliter faktisk med å bare ta av trekket på døra, har demontert de skruene jeg finner, og veiva, men tør ikke bryte mer, før jeg vet om jeg er på rett vei.

Er det noe originalt delefilter i denne bilen et sted, som jeg kan bytte ut med det nye?

All hjelp tasmot med stoooor takk.

Trenger forøvrig tips til ok spiller med minst to linjeutganger. Skal kun ha en bass i kofferten i tillegg til frontsettet. Høyttalere i hattehylla driter jeg i, og blir neppe å ha de i drift (kanskje drive de med spilleren). Skal bruke en 4 kanals forsterker, der jeg brokobler to av kanalen for å drive bassen, de andre går til frontsettet.

Mvh

Runar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nåe vet ikke jeg hvordan det orginale anlegget er i MB for tiden, men du burde nok skifte ut alt av ledninger til frontsettet.. ville vært kjedelig å ikke få det beste ut av ett så rått frontsett...

hvis du ser på det orginale elementet kan du mest sansynlig se om det er orginalt delefilter.

er det kun + og - tilkoblinger med to "tråder" som går inn i elementet er det koblet på delefilter.

er det en liten motstand på den ene tråden, er dette en spole som tar vekk frekvensene elementet ikke vil ha. da er det ikke orginalt filter.

pleier å være klips rundt selve kanten av dørtrekket, og endel skruer.

i tilegg er det nok ett deksel rundt døråpneren?? synlig hvis du ser godt etter?

det meste tåler å bli dratt litt i, har jeg funnet ut :D

Edit: spiller: feks Alpine CDE-9873RB på eltek til 1800 spenn

Pug 306 - min første Løve

Focal - Piooneer - Dynabel - Installbay -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :)

Nå har jeg montert ene siden, og det var litt plunder. Ser ut som de overgangene bygger litt mye, og jeg må modde originaldekslet noe for å få det på. Vel vel, har dremmel, så det skal gå greit.

Prøvde å strekke ny kabel til bassen, men tro meg, det var på grensa til umulig. Klarte ikke engang å få en streng gjennom fra døra til kupeèn, så etter en times plunder, gav jeg opp dette.

Er ikke så verst tverrsnitt på ledningen til den originale bassen, så ble til at jeg brukte den biten som går fra elementet til rett på innsiden av kupeen. Derfra skøyta jeg en ny ledning, som går til delefilteret, som jeg legger bak hanskerommet.

Diskantene fikk jeg til å skjule bak de originale grindene i dæsjbordet.

Fikk også lagt opp to signalkabler, en med styrestrøm, samt kabler fra delefilterene bak til kofferten. Er ganske snope kabelgater i denne bilen.

Nå skal jeg gyve løs på andre døra, og regner med det går dobbelt så fort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det pleier å ofte å være ett helvete å få ledninger ut i dørene.. tar frem ett bor jeg :D bare å bruke en kabelgjennomføring og litt antirust. hvis du borrer bak den orginale kabelgaten, blir det usynlig.

har kobla ett par anlegg i MB og kabelgatene er jo så geniale som det er mulig å få dem.. bare å dytte igjennom :D

dør nr to går garantert dobbelt så fort.. og neste gang så sitter ikke ting så jævli helller :D

Pug 306 - min første Løve

Focal - Piooneer - Dynabel - Installbay -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var alt montert :)

Nå trenger jeg bare et delefilter til venstre side (originalen er desverre knust. Har bestillt, men kommer ikke før på tirsdag :(

Har fått byttet til meg en spiller også, men den har bare en linjeutgang. Trenger en med 2 utganger :)

Har vurdert å kjøpe sånner Y-koblinger, men tror ikke de er lange nok til å nå begge inngangene på forsterkeren. Er ganske god avstand mellom front og rear.

Noen som vet om en bra spiller brukt? Gjerne med usb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har tenkt å ta noen bilder, men tenkte jeg skulle vente til jeg fikk den lakkrenset :)

Har en god venn som drev med dette på profft nivå (om man kan si det hehe), som har lovet å ta seg tid en kveld til å fjerne alle vaskeripene,samt polere den opp.

Det er noe jeg ser fram til. Skal også ta noen bilder av frontsettet, slik det er montert, samt hvordan kofferten blir når jeg får alt sammen der.

Er en 94 modell, så jeg liker ikke interiøret så godt, og kunne gjerne tenke meg nye seter og dørtrekk. Utvendig kunne jeg tenke meg en Avantgarde grill, og noe anonym styling. Grill blirdet nok i sommer, men får neppe råd til styling, om jeg ikke kommer over noe pent brukt. Har forøvrig på sikt tenkt å få den lakkert sort. Er mørk blå nå, uten noe strøssel, så litt kjedelig. Blir bra oppgradering å få den rensa og buffet opp da :)

Ser av signaturen at du kjører AMG, grommt det :) Er det en E36?

Face lift på w202 er jo bare nyydelig innvendig (og utvendig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider