Gå til innhold

Nytt sveise aparat

Ranger emnet

Norway87

Anbefalte innlegg

Lurte på å skaffe meg et nytt sveise aparat et Tråd/ MIG

Lurer på dette med gass osv? leie?kjøpe? å finest det ikke noen med gass i tråden?

Skulle helst ikke være for dyrt pga av ikke altfor ofte brukt men må vær lett å bruke å bra resultat

Noen som kan anbefale noe å forklare meg litt:)

på forhåndtakk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...
  • 3 months later...

Bruk for all del litt ekstra penger og kjøpt eit skikkelig apparat

Har selv prøvd biltema sine apparat og Esab ovs

Biltema sine apparat er ikke akkurat det beste du kommer borti..."tungstarta" Det samme gjelder Esab sine 150 og 180 apparat...Dårlig startstrøm på de...som er ganske avgjørende når du holder på med karosseri arbeid...som punkting!

Endte selv opp med å kjøpe et Kempi 2500...er vell overkill for hobbybruk men absolutt verdt pengene!

1997 Volvo 960 T6R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høy tomgangspenning er vel alfa omega for karosserisveis... har selv en kempi minarcmig 150 som er et RÅTT apparat i forhold til størrelse. passer fint til det bruket du beskriver. koster 8000 for kun apparatet men med litt rabatter som du helt sikkert for kommer du langt med 12000 for alt du trenger inkludert maske. jeg har en 10liter flaske som jeg eier. fårleid flasker også men hvis du ikke fyller gass/bytter flaske ofte lønner det seg ikke å leie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Hvis du er ute etter apparat for å få fin sveis og slikt, så bør du satse på et apparat litt opp i prisklasse. Har selv prøvd biltema og ferax apparater som er ganske billige. Når jeg skulle investere i apparat selv så kjøpte jeg Kemppi minarcmig 150, men syntes det ble for svakt. Til plate sveising funker det fint, men hvis du skal kombinere med tykk stål og slikt så vill jeg anbefale å gå litt opp i styrke. Investerte i et Kemppi Kempomat 2500, som derimot sveiset tykkstål lett.

Men du bør også tenke litt på før du kjøper, om hvilke strømuttak du har, hva det skal brukes til og slikt. Kemppi sitt minarcmig leveres med 1 faset, men dærimot Kempomat apparatet leveres med 3 faset ledning.

Når det gjelder gass, så får du kjøpt egne gassflasker fra 0-20kg.

Men fra 20 kg og opp så må du leie. Leier selv en 20kg, og betaler vel en 4-5kr døgnet.

Og hvis du lurer på gasstype, så er det Mison 18 du bruker til å sveise karosseri og slikt.

Når det gjelder det med tråd som du spurte om, du får trå til sveiseapparat dær du slipper å bruke bakgass. Har sveiset med slikt på jobben, og synes nå selv at det blir finest med sveis dær du har bakgass.

Håpet dette kunne hjelpe:) Mvh: Mats

Lenke til kommentar
Del på andre sider