Gå til innhold

Ting jeg lurer på ang 740

Ranger emnet


berkley

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vi har en 740 gle. B230F motor. Hvis vi setter turbo i denne, hvilke deler må byttes, og hvor mye vil det koste sånn ca ?

Hvor mye hk ?

 

Vil helt beholde denne bilen, og ikke kjøpe en orginal TIC, vil lære og gjøre det selv. Mye kjekkere å kjøre i noe man selv har skrudd på!:)

 

Eller er det bedre å feks kjøpe en B230FT og putte oppi. Hvilke deler må byttes nå isåfall ? Girkasse ? Clutch ? Bremser ? Felger ? +++

 

Så må vel denne til godkjenning hos biltilsynet, er dette noe stress ?

 

Og hvor mye vil dette koste ?

 

Har ikke peiling på hvilke deler o.l som må skiftes.

 

Dette er et prosjekt jeg vil ha igang, og lære mye utav det, og få et bra resultat. Men kan ikke bake brød uten mel:)

 

Håper på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker å lære litt, er det jo klart best å ta motoren du har nå som utgangspunkt, og skaffe alle delene du må erstatte/ha nye.

 

Du kan jo også kjøpe deg en b230ft/fk motor, og overhale hele greia.

Ligger mye lærdom i det også :)

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest litt:) Men hvordan skal jeg finne ut hvilke deler jeg skal bytte ut når jeg setter i turbo ?

Vil ikke ha så masse hk at jeg må bytte alt og det vil ta et helt år.

 

Å ha samme motoren som utgangspunkt kan være bra. Den er kjørt 206000km. Og bilen er en 90 eller 91 mod. Svart intriør også:D

Bilen er rød. Og fronten er ikke av den firkante typen, men litt "spiss". Men hvilken girkasse er det på en 740 TIC med B230FT motor.? Tenkte å havne rundt 200-250 hk.. Har også vurdert å:

 

- Lakkere bilen svart

- Add on styling

- Nye felger

- Dumpventil hvis turbo

- Effektannlegg

 

Men ang eff.annlegg. Jeg så litt på Jt flow 3". Dersom jeg kjøper et slikt som er beregnet på turbomotorer, og setter dette i en gle. Vil det passe ?. Tenkte på dette hvis jeg kjøper eff. annlegg først, og evt bygge om til turbomotor senere, slik at eksos annlegget passer motoren. Så slipper jeg å bytte.

 

Har en del spørsmål på lager, spør etterhvert jeg. Får se hvordan dette går med økonomien:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en frisk og fin B230FT/Fk, ca 1-bar ladetrykk, godt mappa chip, åpent luftfilter og annen eksos enn orginalt(Må absolutt ikke være 3" JT-anlegg... men dette er det billigste og enkleste å få tak i) kan du klare 200 holdbare hk hvertfal. Skal du over dette, må man investere i annen Intercooler og turbo... så kan du skvette opp 10-20 hk til, men dette er relativt dyrt, sett hvor mye du får igjen for penga.

 

M47'en din vil ikke være særlig pålitelig i det du begynner med turbo. Jeg kan si med hånda på hjertet at du kommer til å flate jernet mange ganger(gassen i bånn), med halv-raske giringer og GODT med moment fra turbomotoren. Da går mye i stykker på en M47 etterhvert... lagere går varme og blir slappe, spesielt inngående aksel, og du raser relativt fort.

Minimums-oppgradering ved turbokonvertering er M46P (4trinns + OD), men da er det faktisk like greit å satse på en M90, da dette medfører like mye jobb, og du får en mer moderne girkasse, som igjen tåler momentet ditt MYE bedre enn M4X-serien.

 

3" JT til Turbo og GLE har en del Viktige forskjeller;

 

- Opphenget på bakpotta til Turbo (og 16v GLT?) er forskjellig fra GL/GLE.

- Du må modde inn Katalysator på 3" anlegget om det skal gå igjennom tekniske kontroller. Ikke store jobben når anlegget er på bilen egentlig..

 

ellers er det noen andre forskjeller og, men de husker jeg ikke i slengen.

 

Søk i trådene til Meg og B230FT... personlig har jeg lagt ut fuckup'ene jeg gjorde..hehe.. les og lær! Sparer penger på sånnt..;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe oki. Er m90 mye bedre ? Hvor mye effekt klarer de ? Pris ?

Var på Mekjarvik og Kvadrat på Søndag, kjekt det:D

Hvilken bil du har ?

Tror kanskje eg såg deg på kvadrat, ein sølv 740 neri hjørna på parkeringsplassen på Kvadrat ?

 

M90 ligger på 5000kr++

Tipset er LAV km-stand....og gjerne fra en ikke fullt så ræwpult FK-motor.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki. Takker for raske og gode svar :)

Men hva vil være billigst av å bygge motoren om, eller kjøpe en turbomotor ? Hmm...

En orginal B230FT hadde jo vært greit, med m90 kasse.

 

Men er det bare girkassen som må skiftes dersom jeg bygger turbo i den? Må vel ha turbofelger også ? Hva med bremsene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki. Takker for raske og gode svar :)

Men hva vil være billigst av å bygge motoren om, eller kjøpe en turbomotor ? Hmm...

En orginal B230FT hadde jo vært greit, med m90 kasse.

 

Men er det bare girkassen som må skiftes dersom jeg bygger turbo i den? Må vel ha turbofelger også ? Hva med bremsene ?

 

bremsene er gode for 238hk og 310/320nm iaw Volvo sine godkjenningsdokumenter.

Men med 1 kilo ladetrykk på Ft/FK havner du LETT på 350 nm... ikke alle i biltilsynet ser så positivt på sånnt, at man "Overstiger" maksimum NM, så kan lønne seg å Godkjenne bilen med Orginal turbo-motor før du eventuelt trimmer.

Jeg hadde flax da jeg fikk godkjent min med 161kw... jeg hadde 387NM, men kontrolløren så mellom fingrene siden jeg var så ærlig og redegjorde fra første sekund om dette.

Ellers så er det jo en ærlig sak at hvis ting ER ordentlig og ikke "spart" så mye på (feks nedslitte fòringer over alt, etz), så kan man lettere slippe igjennom biler.

 

Komplett FK-motor(Org. 135hk) med M90-kasse ligger på rundt 15000 komplett med så og si ALT du trenger, og da med en "OK" (under 20 000mil) kilometerstand. Dette er VESENTLIG billigere enn det vil bli å sette turbo på F-motoren din, og du får flere hester lettere ut av FK'en, samtidig som du kan få med en grei girkasse også(M90);) Dette er i Sverige selvsagt....

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki. Men er det ikke billigere med en B230FT ? Trodde denne hadde sterkere innmat. Og har vel 182 hk orginalt?

 

Men hvordan vet jeg om ledningsnett o.l vil passe ?

Har dere noen nettsider over brukte motorer ?

Er det kun felger, og girkasse jeg må skifte dersom jeg setter i turbo, eller bytter motor :)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

E ET maskinen som har 185hk originalt, og den motoren er kje sterke. mens FT og FK er samme maskinene utenom at FK har ein aen wastegate som du må skifte meiner eg, MEN i 88 så va d to sorter FT maskiner, ein med 9mm veivstakar og ein me 13mm veivstakar, dei 13mm er di beste som originalt. men etter 89 så er d bare 13mm stakar, med andre ord, maskinar som vente på å bli trimma:D

Volvo 740tic 85mod-prosjekt, lekebil -Accord 92mod-bruksbil med futt i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki. Men er det ikke billigere med en B230FT ? Trodde denne hadde sterkere innmat. Og har vel 182 hk orginalt?

 

Men hvordan vet jeg om ledningsnett o.l vil passe ?

Har dere noen nettsider over brukte motorer ?

Er det kun felger, og girkasse jeg må skifte dersom jeg setter i turbo, eller bytter motor :)?

 

Det er ikke billigere med B230FT hvis den må overhales for å være duganes.... og en fullblods 940 turbo blir sjeldent kjørt "pent"...eller hadde man vel kjøpt seg en Passat 1,6L...enig?? En 940 Lavtrykksturbo derimot, som kom som standard på 940 ifra 1995...ergo har normale mennesker brukt motoren (du fikk jo ikke annet, utenom fullblods "turbo" selvsagt), og ikke ræwpult den helt, som mange fullblods turbo-maskiner kan være.

 

Du trenger ikke bytte felger.... hvorfor skulle du trenge det? Kun girkasse (og det som må byttes for å få på kassa da...mellomaksling, spakstell, clutch, etz.) Eneste dekk/hjul forskjellen på GL og Turbo er at det er 195/65-15 på turbo, og 185/65-15 på GL. Samt Turbo kom kanskje med 6,5" brei felg.. men det er ikkeno krav om turbofelger på en turbomaskin.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki. Kan fort bli dyrt dette..

Trodde det var en regel om 5 eiker i felgene på turbomotoreer eller noe sånn jeg, men det er det tydeligvis ikke. Men hva vil totalprisen komma på sånn ca ? Sett at jeg skal ha en B230FT med orginal turbo.

Hvor får jeg fatt i mellomaksling og spakstell ?

Er dette et vanskelig prosjekt ?

Krever det mye kunnskap og tid ?

Har lyst til å starte dette, men har ekstremt dårlige kunnskaper om motorer. Aldri skrudd før. Bare vært med å skiftet toppakning. Det er det eneste. Vil gjerne lære mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår