Gå til innhold

Flere høyttalere på samme utgang

Ranger emnet

CtrlAltDel

Anbefalte innlegg

Gi oss litt meir info om høgtalerne og forsterker.

Det er jo berre å seriekoble eller å parallellkoble høgtalerne. (eller å både seriekobla og parallellkobla høgtalerne og brukobla forsterkeren!)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Er en 4*200w forsterker, husker ikke merket, og Kenwood 280w høyttalere. Jeg har hørt noe om at du taper masse effekt ved å seriekoble høyttalerene, at du trenger en motstand mellom + og - på den første høyttaleren og at + på den første må gå til - på den andre og masse annet. Har stortsett fått forskjellige "løsninger" av alle jeg har spurt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- du KAN koble to høyttalere på hver utgang. Spørsmålet er om forsterkeren din klarer det. For å svare på det MÅ vi vite nøyaktig hva slags forsterker det er.

- det er to måter å koble på; paralellkobling og seriekobling. Paralellkobling er det som gir mer watt, men også det som kan skade forsterkeren din.

- du VIL tape watt med seriekobling, men du vil ikke merke det før du tyner forsterkeren HELT. Husk at en 100 watts forsterker IKKE spiller noe høyere ved f.eks. 90 db enn en 200 watts forsterker, begge to spiller kun 90 db (logisk, ikke sant?) ;) Det er først når du har "brukt opp" alle de 100 første wattene at du vil merke noen forskjell.

- du vil få med watt med paralellkobling, men forsterkeren vil samtidig få mindre kontroll over elementene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kan gi deg mykje meir info om seriekobling, paralellkobling, motstand og watt, men det gjere eg ikkje før du gir skikkeligt info om utstyret du skal bruka.

merke, modell, størrelse og motstandsverdi på høgtalerne.

er alle 8 like?

merke, modell, watt på forsterkeren.

kan den brukoblast?

Kva skal du bruka 8 høgtalere til?

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbe: Er forsterkeren brukoblingsbar, er det STOR sansynligheit for at den er stabil i 2ohm.

Tja,muli det..Hadde en RF P450.2. Kunne fint brokobles den..Men ikke i annet enn 4ohm. Jeg skal ikke anbefale noen å gjøre det før de er sikre på at ampen tåler det iallefall.

1xStroker 15" (+BF7501)

Lenke til kommentar
Del på andre sider