Gå til innhold

Blåst toppakning

Ranger emnet


magnul

Anbefalte innlegg

Jeg mistenker at toppakningen på bilen min er blåst. Har hatt eksos i ekspansjonstanken i et års tid, men minimalt med kjølevæskeforbruk. Ble anbefalt av NAF å la det tusle og gå. Nå har bilen plutselig begynt å bruke en del væske (2L Oslo-Trondheim), og jeg ser ingen åpenbar utvendig lekkasje. Ikke olje (men noe drit) i kjølevannet. Ikke vann i olja. Ikke hvit eksos.

 

Det jeg lurer på er om det kan være skadelig å prøve å tilsette et eller annet lurium for å tette lekkasjen? Er i og for seg skeptisk til at det virker, men siden 7-10 høvdinger for reparasjon er halvparten av bilens verdi vil jeg jo gjerne slippe.

Er det i så fall noen som vet om "K-seal" selges i Norge. Var noen på et britisk forum som pratet varmt om den.

 

Bilen er en -95 Opel omega 2.0 16V

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forstå det. Ganske heftig trykkforskjell mellom sylinderen og kjølesystemet. Egentlig gir jeg beng i om jeg har litt eksos i systemet. Vil bare bli kvitt kjølevannslekkasjen og håpe på at bilen lever frem til neste EU-kontroll:-)

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjølevæske lekkasjen kan være fra sirkulasjonpumpa, jeg ble lurt av dette en god stund før det lakk VELDIG mye. Lekkasje fra sirk.pumpa vil dryppe rett ned på kamreima og bli kastet rundt i kamreimdekselet mens den fordamper. Dermed kan du ikke se noe lekkasje.

Jeg tror ikke toppakningen din har gått siden du hverken får hvit eksos eller uvanlig høyt trykk i kjølevannsystemet. Din toppakning har ett dårlig punkt, men ryker det punktet ser du den store stygge hvite røyken!

'98 Vectra STV 1.8i 16v (i bruk)

'92 Vectra 1.8i (motoroverhaling)

'95 Astra 1.8i 16v stv. (til salgs)

'86 Scorpio 2.0iCL (solgt)

'86 Sierra 2.0L stv (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsåvidt mistenkt vannpumpa. Den ble byttet for under et år siden, så den burde jo være OK, men kan jo hende at verkstedet ikke har gjort en god nok jobb. Uansett så ville jeg tro at hvis jeg stopper bilen god og varm så burde det renne litt den veien. Tror jeg burde tatt en skikkelig motorvask for å se om det lekker på utsiden noe sted.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår