Gå til innhold

Sugetrimming audi 80

Ranger emnet

Audisb4

Anbefalte innlegg

Du kan begynne med å fjerne luftfilterboksen å montere åpen luftfilter og bytte til kvassere kammer. Dette er vel noe av det enkleste å letteste til å begynne med. Videre kan du høvle og porte toppen, bytte eksos.

Regner med du har monopoint som jeg har, da tror jeg du kan bytte til dobbel weber forgasser i stedet. Da tipper jeg rundt 140hk, +-.

Weber forgasser får du foresten til kanskje 400kr, også må du skaffe nytt innsugsmanifold eller tilpasse det originale. Vist du gjør dette så må du oppdatere underveis, har tenkt på å gjøre det selv :)

Prosjekt Audi 80 B4

Kanskje til salgs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Audi RS80 sier, de billigste hestene får du med trimkam. Valget av trimkam vil imidlertid sette grensene for hvor mye ekstra du får. På en 2.0 med monopoint vil du med en OK kam få ett sted rett over 100 hk. Weberforgasser kan monteres, men en DG(A)V 32/36 klarer ikke mer enn ca 125 hk. I tillegg må du i såfall også montere en bensintrykksregulator da trykket ditt er for høyt til å montere en gasser rett på.

På min 1.8 har jeg 268 graders Velox-kam og en Weber DGV 32/36, noe som gav en effektøkning på ca 23 hk :)

Skal du ha mer effekt enn +/- 125 hk må du gå for en annen forgasser, gjerne 2 doble Weber 45 DCOE.

Husk. En trimkam som gir mye ekstra effekt, vil gjerne tape effekt i lavere del av registeret kontra originalkam. En 'midt på treet' kam vil ikke gi fullt så mye i toppeffekt, men vil gi mer over hele registeret.

Det som virkelig gir ekstra hk er porting. Dette koster noe mer enn en kam, men resultatet sammen med passende kam blir også deretter, virkelig bra. Portingen gjør positivt utslag og øker momentet over hele registeret.

Den delen av eksosen som er dårligst på din bil er den mellom motoren til og med katalysatoren. Tilpassing av denne og fjerning av katalysatoren vil være med på å gi mere effekt. Det beste er et tilpasset 4-1 grenrør.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider