Gå til innhold

Vil dette oppsettet kunne fungere?

Ranger emnet

n0stra

Anbefalte innlegg

Vurdere å smelle i noe som spiller rent og pent med litt punch uten at det blir for mye makkverk utav det og vekt/størrelse vil jeg også helst ha så lav som mulig. Dunkadunka for nabolaget er ikke hva jeg er ute etter. Og jeg hører ekstremt mye forskjellig musikk. I stua har jeg et par Triangle Antal ESW høytalere samt en SVS PB10 subwoofer, å få noe tilsvarende lydkvalitet er vel det jeg kunne tenkt meg i bilen egentlig.

For det første, bilen min er tilnærmet null lydisolert fra fabrikk, slik vil jeg helst at den skal være også. Jeg har pella ut reservehjul og slikt no for å oppheve de kiloene som legges til og har planer om å bygge det meste nedi reservehjulsbrønnen. Bilen er en hatchback.

Har funnet no hinsidige priser på diverse utstyr ifra usa fra seriøse butikker. Jobber selv i butikk og aldri i livet om jeg klarer å få like god pris selv med ansatt tilbud.

Bilen min skal ikke være noe bilstereo utstilligngsobjekt og jeg vil ha lyden for min egen del. Passasjerer og slikt driter jeg i ;)

Vet av erfaring på hifi at pioneer kan forsterkere, har derfor rota opp no forslag der. Tenkte også på no 5-6" komponenthøytalere i døra med diskanten plassert på innsiden av speila. En kjapp 10'er i gulvet baki samt bygge et par forsterkere ned (en til sub og en til resten).

Så er blandt annet spørsmålet, vil det være noe vits/hjelpe på å putte no 6-8"ere i en mdf hattehylle?

Det jeg har sett på foreløbig er følgende:

Pioneer Premier TS-W2501D4 10" subwoofer

Klasse D mono subwoofer forsterker

pioneer prs-d3000spl

Klasse D ice 4 kanals forsterker for resten av høytalerne

Pioneer Premier PRS-D4100F

5,25" komponenthøytalere med løs diskant og delefilter for dørene

Pioneer Premier TS-C520PRS

Ville kanskje vurdert noe annet om jeg hadde handlet her til lands. Greia er den at alt dette bare blir å koste meg 4-5500 kroner kontra 2-3 ganger så mye her til lands. Opprinnelig vurderte jeg det minste komponentsettet til Seas Lotus serien.

Siden mitt interesseområde på bilen har begrenset seg til motor og understell har jeg null erfaring med bilstereo. Har nå kjørt rundt uten lyd i bilen i flere måneder så er vel på tide å sette i noe.

Skrik ut hvis noen har bedre forslag. Noen har nevnt infinity kappa blandt annet, dette merket fører også den butikken jeg har plukket meg ut. Samt alt fra kicker til clarion til alpine, JL osv.

Tar gjerne imot innspill på hva jeg bør kjøpe av kabler til noe slikt, sikringer (automat eller ikke for eksempel), kondensatorer? med mer. Vil en slik subwoofer fungere godt bygd ned i gulver slik jeg har tenkt?

Planen er å drive dette med en velbygd carputer som også bygges ned i reservehjulsbrønnen med et kvalitetslydkort koblet opp mot forsterkerne. Skal styres fra integrert touchskjerm fremme i dobbelDIN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bygge subben ned i hjulbrønnen vil nok fungere greit nok til ditt bruk(?), men langt fra optimalt.Men hvis du ikke er ute etter det beste så er det bare å prøve :) Ang. 6-8" i hatthylla,det er jo en grunn til at ørene er vendt fremover :P men jeg tror absolutt det vil bli bra med noen 8" :) Selv har jeg 6x9 fra Pioneer som jeg er veldig godt fornøyd med.

1xStroker 15" (+BF7501)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cossiemk1: er bare å bruke andre fraktløsninger enn hva de selv tilbyr. Jetcarrier er en fin ting. Ellers er det bare å bruke de største nettbutikkene som er billigst i usa og har størst utvalg samt de beste ebay forretningene.

Priseksempler:

Pioneer Premier TS-W2501D4 10" subwoofer 110USD

Pioneer Premier TS-C520PRS 220USD

Pioneer Premier PRS-D4100F 250USD

pioneer prs-d3000spl 230USD

TOTALT 810USD * 6 (dagens valuttakurs) = 4860NKR

Veiledende priser i norge totalt 20 000.

Selv med full moms som skulle tilsi 6075 tilsammen sparer man noe infernalsk mye penger.

Selger selv pioneer blandt annet på jobb, vet at vi ikke har sjans i havet til å matche disse prisene, selv ikke med tilbud direkte fra pioneer. Uansett er ikke dette hva jeg først og fremst lurte på, prisene på det jeg har funnet vet jeg hva er.

Ingen andre forslag til modeller og merker altså? Er ikke 6x9" et mer kompromiss i størrelse og kvalitet i forhold til å ha gått for 6-8" der bak. Altså for å spille lavre mellomtone eksempelvis, fylle ut lydbildet best mulig. Regner med at 5,25" spiller litt høyere og en 10" litt lavere igjen. Vil ha en jevnest mulig frekvenskurve.

Angående å bygge i gulvet, vil gjerne ha bagasjerommet tilgjengelig, derfor dette først og fremst er planen. Trenger jo plass for å ta med 4 felger med semislicks på treff og slikt. Samt at jeg vil at alt skal ligge som støpt så man slipper å ta det ut ved banekjøring.

Takk for innspill hittill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en kompis med en 10" montert i reservehjulsbrønnen på sin Civic HB og det fungerer ypperlig.. er jo ikke akkurat mye som hindrer bassen i å nå deg...

6x9 i hattehylla er vel ikke akkurat å anbefalle hvis du vil ha god lykvalitet. mye som hindrer den lyden i å nå deg, i hvertfall med den vanlige "rett-i-hylla" plasseringen. i tilleg vil den subben flytte så mye luft at det vil spille inn på lyden fra 6x9"

ang kabler: biltema strømkabel fungerer fett.. noen mener den er for stiv, men det er ikke min erfaring. 35mm holder lenge til ditt bruk. så bruker du en fordelingsbokk(sikret) og splitter kabelen til to i bagasjen.. husk like stor jordkabel. carputeren bør jordes ett annet sted enn forsterkerene. gjerne 30cm eller mer unna.

signalkabler kjøper du ett annet sted. godt skjermet og med skikkelige kontakter.

høytalerkabler er heller ikke det mest kritiske punkt i anlegget, så der fungerer sikkert biltema også.

får du tak i Focal, Morel eller Hertz til disse drømmeprisene ville jeg kikket nærmere på dem.

hvem spiller skal du bruke forresten?

finner sikkert P88RS til nice price der også :D

Pug 306 - min første Løve

Focal - Piooneer - Dynabel - Installbay -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en kompis med en 10" montert i reservehjulsbrønnen på sin Civic HB og det fungerer ypperlig.. er jo ikke akkurat mye som hindrer bassen i å nå deg...

6x9 i hattehylla er vel ikke akkurat å anbefalle hvis du vil ha god lykvalitet. mye som hindrer den lyden i å nå deg, i hvertfall med den vanlige "rett-i-hylla" plasseringen. i tilleg vil den subben flytte så mye luft at det vil spille inn på lyden fra 6x9"

ang kabler: biltema strømkabel fungerer fett.. noen mener den er for stiv, men det er ikke min erfaring. 35mm holder lenge til ditt bruk. så bruker du en fordelingsbokk(sikret) og splitter kabelen til to i bagasjen.. husk like stor jordkabel. carputeren bør jordes ett annet sted enn forsterkerene. gjerne 30cm eller mer unna.

signalkabler kjøper du ett annet sted. godt skjermet og med skikkelige kontakter.

høytalerkabler er heller ikke det mest kritiske punkt i anlegget, så der fungerer sikkert biltema også.

får du tak i Focal, Morel eller Hertz til disse drømmeprisene ville jeg kikket nærmere på dem.

hvem spiller skal du bruke forresten?

finner sikkert P88RS til nice price der også :D

Takke for tilbakemeldingen, skal se på det. Focal, morel og hertz er vel alle europeiske merker som har en fæl tendens til å ha like høye priser der borte med moms som her til lands. Er også veldig få butikker som har de merkene, spesielt de store har de ikke.

Skal ikke ha noe spiller, blir som sagt en carputer som blir forforsterker. Har lyst å integrere touchskjermen foran og da er det liten plass til en headunit. Dessuten vil jeg slippe å legge kabler frem og tilbake (kilde, headunit, forsterkere) og heller ha alt liggende bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sicarlse

betal heller litt mer for et skikkelig frontsett enn noe i hattehylla. du driter jo i alle andre enn deg sjøl? da vil du ha lyden foran, ikek sant? som sagt så vender jo ørene våre framover:D hha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

betal heller litt mer for et skikkelig frontsett enn noe i hattehylla. du driter jo i alle andre enn deg sjøl? da vil du ha lyden foran, ikek sant? som sagt så vender jo ørene våre framover:D hha

Tja nå tenkte jeg som sagt på mellomtone/bass der bak, ikke diskant eller øvre mellomtone. Altså for å unngå dipp i frkvensen mellom bassen og elementene i dørene. Er jeg helt på bærtur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som et blir følgende oppsett:

JL Audio XA-PCS4-2 kabelsett til forsterkere

MB Quart QSD 216 komponentsett

JL Audio 300/2 som forsterker til komponentsettet

JL Audio 500-1 til å drive subwoofer

JL Audio 10W6v2-D4 subwooferelement

Takk for all feedback :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider