Gå til innhold

aircondition problemer?

Ranger emnet


Fartstripa

Anbefalte innlegg

det er ingen vits og tappe av det ganmle mediet. så lenge det er overtrykk på anlegge har det ikke kommet inn noe fukt. men er anleggt helt tomt, må jeg kjøre vacum før påfylling. dvs vacum er for og fjerne fukt, ikke bar å bli kvitt "ikke-kondenserbare" gasser.. Har manometer som jeg fyller med. trenger ikke fylle på vekt. derfor kan jeg fylle uten og tappe av det gamle mediet.

Har du derimot r12, så må man tappe av alt. det er fordi erstatningsmediet er en blanding av flere væsker som har forskjellige kokepunkter. da får man ett medie med andre fordamper og kondensator tempreraturer, og det er IKKE bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at kompressorene havarer på sikt er olje typen. det er mange forskjellige kuldemedier som bruker annen type olje. MEN man har iceon 47 (R414) som stiller i lik bane som R12. Det koster det tredobbelte av de andre erstatningene, så om det er verdt og fylle det for at den skal holde litt lenger enn med eks 401 kan diskuteres. Kanskje man da heller burde konvertere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ingen vits og tappe av det ganmle mediet. så lenge det er overtrykk på anlegge har det ikke kommet inn noe fukt. men er anleggt helt tomt, må jeg kjøre vacum før påfylling. dvs vacum er for og fjerne fukt, ikke bar å bli kvitt "ikke-kondenserbare" gasser.. Har manometer som jeg fyller med. trenger ikke fylle på vekt. derfor kan jeg fylle uten og tappe av det gamle mediet.

Har du derimot r12, så må man tappe av alt. det er fordi erstatningsmediet er en blanding av flere væsker som har forskjellige kokepunkter. da får man ett medie med andre fordamper og kondensator tempreraturer, og det er IKKE bra..

men du fyller ikke bare på viss ac'n funker dårlig? er mange som gjør det visst.. mange som ikke har kunnskap om det.. som bare fyller på..

 

men virker som du har kunnskap om det:)

-BMW e30 320 tramp drifter posjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne kunnskapen fordi jeg er utdannet kuldeteknikere. dette er jobben min. og nei, på blandinsmedier (som R12 erstatninger er), så må jeg tømme hele anlegget og starte fra bunnen av. Men på rene medier som 134a så kan man bare fylle etter så lenge ikke anlegget ikke har gått i undertrykk og dratt inn luft. har det ikke det, så kan man fylle opp. temperaturer og væskemengde ser man og kjenner man. dessuten er det se-glass på de fleste.. Ac er ikke noe som oppstod på bil. og før det var det kun kjølemaskinister som kunne dette. og fortsatt er det stort sett bare kjølemaskinisten som kjenner den kjøletekniske teorien. ett bilverksted vet ikke så mye annet enn at de har en maskin som gjør jobben. Så vær litt forsiktig når du sier at mange folk som driver med dette ikke vet nok om hva de driver med. når masninene til verkstedene ikke virker må vi ta jobben uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår