Gå til innhold

Beholde spenningen mens jeg starter bilen?

Ranger emnet

Sharp

Anbefalte innlegg

mange rare forslag... men skal man ha kondis TIL SPILLEREN MÅ det ha en diode ellers vil strømmen "trekkes tilbake" når starteren brukes... med dioden (den bør tåle minst 10Amper) -slik sharp foreslå- vil "strømmen bare gå en vei" og den er mot spilleren og kondisen bør helst være over 0,5Farad, den til eltek er unødvendig dyr da man ikke trenger noe styrings elektronik til noe så enkelt... smør på flesk kalles det :)

Hvor får jeg kjøpt dioder som kan passe til mitt formål?

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

nesj er lett dette greiene her så lenge du vet hva du må ha og hvordan du kobler dritten:P

Volvo v70 2.5TDI 2001mod

Volvo 760 chevy 350 1985mod

xVolvo 740 TDI 1989mod

xVolvo 740 TDI 1987mod
xMazda 323 GT-R 1993mod til ombygging!
xVolvo 740 Turbo 1985mod B230ET
xVolvo 740 GL 1987mod B230K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ODY 1200 batteri og spilleren min tar kvelld når jeg starter... så bare batteri hjelper ikke tror jeg

Volvo v70 2.5TDI 2001mod

xVolvo 740 TDI 1989mod

xVolvo 740 TDI 1987mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det spurte jeg fyren som skrev om dioden fra Elfa om hvilken det var:P hehe jeg lette litt selv men gidde opp raskt når jeg så utvalget:P hehe

Volvo v70 2.5TDI 2001mod

xVolvo 740 TDI 1989mod

xVolvo 740 TDI 1987mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva avgjør hvor mye spenning batteriet har når du starter bilen?

Tenkte et gele eller amg batteri. Er de bedre generelt sett enn vanlige syrebatterier?

Det som i hovedsak "bestemmer" hvor mye spenning det gigger over batteriet mens starteren går er: batteriets kappasitet vs strømmen starteren trekker, altså, jo mer strøm batteriet klarer å levere starteren når den går, jo mindre vil spenningen falle når du vrir om nøkkelen for å starte.

Så skaffer du deg ett batteri som klarer å levere en høyere "startstrøm" enn starteren trekker så vil du mest sannsynelig bli kvitt problemet ditt.

Da trenger du ingen kondensator til spilleren, for den kondensatoren som ble foreslått her, er en kondensator som er beregnet til å gjøre litt mer enn bare å være en liten kraft reserve for spillern.

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ræva blybatteri, ikke noe problem med å starte bilen mens anlegget går, uten at det slår seg av. Når jeg har spilt en stund med motoren avslått, derimot, så går det IKKE å starte bilen uten at stereoen slår seg av.

Skal kople opp AGM-batteri nå, og da regner jeg med å være kvitt problemet.

Tidligere har jeg alltid blitt kvitt problemet når jeg har byttet til Optima Gul fra blybatteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for jeg som lurer... HVORDAN kan jeg fikse så kondensatoren BARE gir strøm til spilleren siden jeg allerede har skikkelige kabler fra dynamo til jord og batteri og fra batteri til jord...

Volvo v70 2.5TDI 2001mod

xVolvo 740 TDI 1989mod

xVolvo 740 TDI 1987mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som like fullt er fullstendig bortkastet om du har et skikkelig batteri og god kabling langs hele linja. :)

Njæ ikke helt for har du støy og spennings svingninger (noe som en ikke blir kvitt med mindre en kobler spilleren til en fast spenningskilde med støyfilter for å filtrere vekk nettstøy)

Men er seff lite vist for menig mann i gata som ikke har ett såå rått annlegg at en merker no til det :P

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider