polarpanther Skrevet Juni 2, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2007 Hei, jeg lurer på om jeg har for liten forsterker, da bassen kutter ved litt pådrag, så slår den inn igjenn når jeg skrur ned volumet. Driver en JL audio 10 tommer med en dynabel 4x75 watt, der jeg har brokoblet to av kanalene, slik at bassen får 150 watt. Og frontsettet får 75w per side. Er dette for lite? De sa på eltek at det skulle holde, dermed kjøpte jeg denne. Jeg har et 100 ampere batteri i bilen (en c180), så skulle jo være nok strøm. Batteriet er nytt. Hvis jeg må kjøpe en monoblokk til bassen, går det greit å brokobble 4-kanalern for å drive frontsettet (er et Fokal K2 power, det til 3200.- kroner)? Eller blir det for mye pulver for dette settet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kaffi Skrevet Juni 2, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2007 hvilke spole står på bassen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
polarpanther Skrevet Juni 2, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2007 vet ikke helt hva du mener, men tror det er en dobbeltspole.. Har ikke så mye vett på bilstereo hehe. Er forresten 4x80, så får 160 watt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet Juni 2, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2007 Finn ut om du har 1 eller 2 spoler... har du 2, og har paralellkoblet dem, så takler ikke forsterkeren det når den er brokoblet (1ohm) ;) Har du 1 spole, så må det være noe med kablene dine, jording e.l... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kaffi Skrevet Juni 2, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2007 Veel det kommer ann på hvordan spolen er men om han har 2 stk på 2 ohm vil det faktisk bli nermere 0,5 ohm ved paralell kobling og brokoblet forsterker. Dette er jo tilnermet kortslutning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
polarpanther Skrevet Juni 2, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2007 mener der er dette elementet JL Audio Products: Subwoofers / 10W6v2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
polarpanther Skrevet Juni 2, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2007 Fan at jeg skulle være så sparsommelig når jeg kjøpte forsterker. Skulle gått for to forsterkere, en 2 kanaler, og en monoblokk. Nå sitter jeg med en 4 kanaler som jeg ikke kan bruke. Hvordan vil det gå om jeg brokobbler den firekanalern om til en tokanaler, og kjører dette på fokalsettet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kaffi Skrevet Juni 2, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2007 Du kan prøve å koble de kanalene du koblet i brokobling slik at det er 1 kanal per spole, du har 2 spoler på dette elementet. I verstefall ved det opsettet du har så får du 2 ohm kobling på subben og siden det er brokobling så blir dette sett som 1 ohm av forsterker. Men om du bruker 1 kanal per spole så får du 4 ohm å dette er mye mindre strømkrevende. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
polarpanther Skrevet Juni 2, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2007 Så det er to terminaler på dette elementet? Jeg har ikke bygd kassen selv, så er usikker på hvordan det ser ut innvendig. Vet bare at det kommer en kabel (med en pluss og en minus-ledning) ut av den. Vurderer å kjøpe en BF 1702 for å drive bassen, og brokobble 4 kanalern til frontsettet. Fan, skulle kanskje hatt 2 stk 1702. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kaffi Skrevet Juni 2, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2007 Du må nok skru opp for å bruke begge terminalene, evt sette spolene i serie. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
polarpanther Skrevet Juni 2, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2007 ok, vet ikke om den er serie, eller paralellkoblet. Tror nok jeg uansett blir å kjøpe en BF 1702, og drive bassen med den. Står på hjemmesiden at den bør ha 250 watt+ for å drive optimalt. Har en på hånda for 1500 spenn, så slår nok til på den. Takk for all hjelp så langt :) Ikke bli overrasket om jeg plager dere litt mere i framtiden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet Juni 2, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2007 BF 1702 er ei 2 kanaler, so da får du same problemet!!! Kjøp deg ein monoforsterker Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
codegen Skrevet Juni 2, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2007 du har sikkert parallell koplet spolene, deretter får du en motstand på 2 ohm, og forsterkeren er ved brokobling kun stabil ned til 4 ohm. serie kobler du spolene istand vil du få 8 ohm, og det tåler forsterkeren men derimot blir det langt mindre effekt ut til høytalleren (ca. 75watt) Siter Do-It-Yourself - DIYstash Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
polarpanther Skrevet Juni 3, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 3, 2007 kan jeg kjøre en kanal per spole da, på 1702? blir ikke elementet da drevet på 4 ohm? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet Juni 3, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 3, 2007 kan jeg kjøre en kanal per spole da, på 1702? blir ikke elementet da drevet på 4 ohm? Ja, det stemmer... Men du skulle kanskje vurdere en BF4501 til sub, også kan du fint brokoble den du har nå, til frontsettet ;) Evt selge den du har nå til meg, og kjøpe BF1702 til front, og en BF4501 til sub :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg