Gå til innhold

Bassen kutter ved halvt volum

Ranger emnet

polarpanther

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på om jeg har for liten forsterker, da bassen kutter ved litt pådrag, så slår den inn igjenn når jeg skrur ned volumet.

Driver en JL audio 10 tommer med en dynabel 4x75 watt, der jeg har brokoblet to av kanalene, slik at bassen får 150 watt.

Og frontsettet får 75w per side.

Er dette for lite? De sa på eltek at det skulle holde, dermed kjøpte jeg denne.

Jeg har et 100 ampere batteri i bilen (en c180), så skulle jo være nok strøm. Batteriet er nytt.

Hvis jeg må kjøpe en monoblokk til bassen, går det greit å brokobble 4-kanalern for å drive frontsettet (er et Fokal K2 power, det til 3200.- kroner)? Eller blir det for mye pulver for dette settet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve å koble de kanalene du koblet i brokobling slik at det er 1 kanal per spole, du har 2 spoler på dette elementet.

I verstefall ved det opsettet du har så får du 2 ohm kobling på subben og siden det er brokobling så blir dette sett som 1 ohm av forsterker.

Men om du bruker 1 kanal per spole så får du 4 ohm å dette er mye mindre strømkrevende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er to terminaler på dette elementet? Jeg har ikke bygd kassen selv, så er usikker på hvordan det ser ut innvendig. Vet bare at det kommer en kabel (med en pluss og en minus-ledning) ut av den.

Vurderer å kjøpe en BF 1702 for å drive bassen, og brokobble 4 kanalern til frontsettet. Fan, skulle kanskje hatt 2 stk 1702. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, vet ikke om den er serie, eller paralellkoblet. Tror nok jeg uansett blir å kjøpe en BF 1702, og drive bassen med den. Står på hjemmesiden at den bør ha 250 watt+ for å drive optimalt. Har en på hånda for 1500 spenn, så slår nok til på den.

Takk for all hjelp så langt :) Ikke bli overrasket om jeg plager dere litt mere i framtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jeg kjøre en kanal per spole da, på 1702? blir ikke elementet da drevet på 4 ohm?

Ja, det stemmer... Men du skulle kanskje vurdere en BF4501 til sub, også kan du fint brokoble den du har nå, til frontsettet ;)

Evt selge den du har nå til meg, og kjøpe BF1702 til front, og en BF4501 til sub :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider