Gå til innhold

Uheldig ved kjøp av van

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Som noen sikkert har fått med seg så har jeg kjøpt meg en van.

Bilen er kjempe fin men hadde noen kosmetiske feil og mangler som eieren skulle hjelpe til med etter at jeg hadde fått bilen.

Etter noen dager kommer en god venn av min mor for å se på bilen. Han har holdt på med van i 20 år eller noe slikt.

Han legger med en gang merke til at det er noe rart med bilen. Mener at det ikke er skyvedører og ikke noe vinduer bak på siden på en 1988 chevy van. Jeg sier da at bilen er en 1987 for det ble skrevet feil i salgs annonsen. Han sier da at det samme gjelder da. Mener interiøret er for gammelt også.

Blir litt nysgjerrig på dette så jeg prøver å finne lignende chevy, men uten hell. Jeg tar da å sjekker understells nummeret på bilen. Her kommer svaret. Dette er da en 1986 GMC RallyWagon G2500 og ikke en 1987 Chevrolet G-20.

Tar dette opp med forrige eier og sier dette her er tull. Samt han ikke har holdt 2 avtaler på å komme for å fikse opp en del små ting på bilen. Og ikke svarer han da jeg ringer mer.

Sender han en lang mail hvor jeg sier jeg vil heve kjøpet for her er det noe fusk men får da endelig en tlf fra han om masse historier at det er normalt å sette sammen flere vaner slik. Og at hvis jeg sjekker understells nr på bilen vil ikke d matche vognkortet. Men joa det i front vinduet matcher. Men det andre i motor rommet et sted har jeg ikke funnet enda.

Han mener da jeg finner opp alt dette og at jeg har vist om alle feilene og manglene som var på bilen (mye har jeg funnet etterpå)

Så nå blir det advokat i morgen, eller kanskje forbruker ombudet. Men skal iallefall skaffe en grundig naf test på denne for å dokumentere alle feil og mangler på bilen og at det ikke er jeg som kan ha forårsaket dette siden 16. mai.

Men legger ikke ut navnet hans enda. Han nekter å gjøre opp for seg og jeg får heller ikke de siste delene som skulle følge bilen. Får jeg ikke dette innen et par dager legger jeg ut navnet hans i en advarsel om å IKKE kjøpe bil av vedkommende. Vet mange her inne sikkert kjenner til figuren men da kan vi heller ta det på PM.

Sikkert mer med denne saken som kommer frem etterhvert så jeg holder dere oppdatert :)

Real muscles, real power!

Prosjekt: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=94304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

kjipt at slik skal skje! hvor har det blitt av den ærlige tankegangen til folk? betyr ikke ditt (eller andres) ord noen ting lenge??

håper du vinner gjennom på denne saken.. og jeg personlig syns du ska lempe ut navn og adresse uansett.. har man gjort slik en gang, er det mye mulig han har gjort det før, og kommer til å gjøre det igjen!

du kan desverre ikke advare alle, men de fra forumet kommer hvertfall til å vite om han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal høre litt med advokaten i morgen men navnet kommer nok ut i morgen tenker jeg.

Vil bare ikke sette igang noe som gjør at han kan gå tilbake og ha en sak på meg. Dette er bare en advarsel om at man skal stole på intuisjonene sine og ikke gi seg hvis noe er galt.

Real muscles, real power!

Prosjekt: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=94304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du nevner lenger opp, hvor har det blitt av ærligheten hos folk? Jeg kan ikke fatte og begripe at ikke folk kan være mer ærlige ved kjøp og salg av bil. Absolutt alle kjente og ukjente feil ved Poloen jeg solgte ble påpekt, og skrevet på i kjøpekontrakten. Når man har eid en bil en stund vet man høyst sansylig om alle feil og mangler. Kjøper av Poloen fant et par ting jeg ikke visste om, men jeg ba vedkommende også om å sjekke veldig nøye, og han hadde med en mekaniker.

Summa sumarum er både kjøper og selger meget fornøyde, og vi vet begge hva som er kjøpt og solgt.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA er jo enkelte som ikke har samvittighet for slike ting!

Til info når det gjelder årsmodell så er det på alt av amerikansk som er produsert fra 1980 og oppover sånn at produksjonsår anngitt som 10. bokstav/tall i chassinummeret.

Noe usikker på de sideimporterte men endret identitet(eks. Truckmaster) men for alle med orginalt nummer gjelder dette. Kan se om jeg får lagt ut en tabell for dette.

Det er i motbakke det går oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel at karrosseribyttet ikke er godkjent og at selger har unnlatt å informere. Det kan fort slå uheldig ut om de rette myndighetspersonene skulle finne det ut... Utover det så kommer vel karrosseriet fra samme samlebånd :)

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider