Øyvind Gantenbein Skrevet Juni 5, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2007 Med det orginale innsprutet uten porting av topp, med h kam, og orginal manifoild levere denne motoren 168 hk!! Da er veiv og råder balansert, noe høvla topp og blokk,samt max orginal overdim... Om du porter toppen og setter på et grenrør så tipper jeg du fint greier 180 hk... syns det er tull og sette på gassere... mvh stian hxvor mye dro du avx toppen? måtte du ha just kamdrev? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ken Karijord Skrevet Juni 5, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2007 Ken Karijord, du vet ikke hvor mange hester man vil få i en orginal b23a med en T-kam? Evt T-kam og 2stk SU-gassere.. Sorry OT. Hei vanskelig å si siden det er en "std" turbo kam.Generelt så vil en turbo kam i en sug motor funke dårlig. En K/H kam er de beste suge kamene fra volvo,hvis du går på ettermarked (KG enem Parner så er valget mye støre og bedre.En vel preppa VOC bil henter de fram 165-180 hk med H kam grenrør boring på 96,6mm og K-jetronic.Balansering/justering er viktig i en slik oppsett. Siter 76mod 242 bus bil 82mod 242 /prosjekt STOR sugis. 95mod 940 d24tic. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ken Karijord Skrevet Juni 5, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2007 Dette er en liste af alle knastaksler som Volvo har fabrikeret. De fleste knastaksler kan købes i dag. Part no. Navn Løft [mm] ind/ud Indsugning [grader] Udstødning [grader] Duration [grader] Standard monteret i ... Før top Efter bund Før bund Efter top 1219706 A 10.5 12.6 48.6 48.6 12.6 260 B17, B19A, B21A, B23A, B19E (84), B23E (84) 1336767 A 10.5 12.6 48.6 48.6 12.6 260 B200E, B230E, B230A, B230ET N/A B 10.6 14.1 50.1 50.1 14.1 B21F, B21E, B23ET 1210932 D 11.2 15.5 57.5 57.5 15.5 B19E, B21E 1219350 F Som M B21F (77-80 Nord Amerika) SAM 95082150 GR-A 10.24 252 Gruppe A motor. Tidl. Volvo no. 8360220 SAM 95082151 GR-A T5 11.0 267 Group A ekstreme. Kun for ekstreme motorer 552497 GT6 12.5 49 83 82 44 312 Racing 1276117 H 12.0/11.5 21.1 57.1 57.1 17.1 272/268 B23E (79-80) 1306167 K 11.95 15 57.8 57.8 15 268 B23E (81-83), B19 Sport 1306887 L 9.8 4.9 46.9 46.9 4.9 252 B19A, B21A (84), B21F-MPG (80-82 Nord Amerika) 1336777 L 9.8 4.9 46.9 46.9 4.9 252 B200K 1317745 M 9.5/10.5 -6.4 45.6 44 13.1 B21F, B23F 1336779 M 9.5/10.5 -6.4 45.6 44 13.1 B230F 1276688 T 9.94 3.8 41.8 41.8 3.8 B19ET, B21ET, B23ET, B23FT 1336773 T 9.94 3.8 41.8 41.8 3.8 B21FT, B230K 1346442 V 11.37 11.7 53.7 53.7 11.2 245,4 B200E, B230E 8360272 VX 11.37/10.65 8 58 50 6 245,4/236,2 Sport, kombination af V på indsugningssiden og X på udstødnng. VX3 11.37/10.65 5 55 47 3 245,4/236,2 Sport ny type, forsat 3 grader i forhold til VX 1346440 X 10.65 10.1 46.1 46.1 10.1 B230K 1336775 Marin 11.95 15 57.8 57.8 15 B230, Penta marine motor? 1346438 Y 10.35 8.1 44.1 44.1 8.1 B200K Part nr. 12xxxxx er den tidligere type knastaksel uden strømfordeler drev, som B19, B21 og B23. Part nr. 13xxxxx er den nye type knastakslel med strømfordeler drev, som B230. Der refereres til at på B230 motorer monteret i 740/940 serien er strømfordeleren placeret i enden af knastakslen, medens alle 240 modeller har den monteret på siden af motoren, hvor den drives af en mellemaksel. Det indebærer, at hvis man ønsker en anden knastaksel til sin 740/940 med B230 motor skal det være en med nr. 13xxxxxx. På 240 modellerne er det ligegyldigt. Oversigten kan bl.a. anvendes til at vælge en skrappere knastaksel hvis man vil tune sin motor. Jo større løftehøjde og større duration, jo skrappere er knasten Siter 76mod 242 bus bil 82mod 242 /prosjekt STOR sugis. 95mod 940 d24tic. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jo-Erik Skrevet Juni 5, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2007 hxvor mye dro du avx toppen? måtte du ha just kamdrev? Husker ikke eksakt hvor mye man tar av toppen, men det er ikke veldig mye, til sammen med blokka er det akkurat så det går og bruke orginal kammreim (så den holder seg stram)... Man setter sammen motor i ødp og borer opp hullet til kam drevet slik at drevet sitter der det skal... OT : Grenrør er ikke tillatt i Voc... mvh stian Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ken Karijord Skrevet Juni 5, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2007 over 1,2mm så bør du enten få deg kortere reim eller (en tann mindre) sierra OHC eller justerbart drev Siter 76mod 242 bus bil 82mod 242 /prosjekt STOR sugis. 95mod 940 d24tic. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.