Gå til innhold

Oljelekkasje i T3-turbo, reparere?

Ranger emnet

VCE

Anbefalte innlegg

Jeg har en '86 Volvo 740 turbo hvor det lekker MYE olje i turboen - både utvendig of innvendig.

Er dette noe som er "enkelt" å fikse? Veldig lite slark i den - nesten ikke mulig å kjenne, så en full overhaling tror jeg ikke er nødvendig.

Mvh. Hans -

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket returen ned i bunnpanna? Hvis denne er tett vil olja som står i turboen renne gjennom tettingene etter at mottrykket i turbinhus og kompressorhus blir borte. Uansett hvor friske tettinger du har.

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksosen var tett og pakningene er nok blåst ut... Når jeg stopper motoren renner det ca en dl olje ut i eksoshuset.

Eller mente du at eksosanlegget ditt var så tett så eksosgassene går inn i turboen istedet for ut der bak?

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var innom BCB for å høre på pris på bytteturbo, og når han hørte hva som var galt med turboen min spurte han om eksosanlegget var tett, for det kunne føre til nok mottrykk til å presse ut oljetettingene.

For en uke siden byttet jeg eksosanlegg, og den midterste potta kunne jeg blåse trykk på med munnen... Etter eksosanleggsbytte var det veldig merkbar økning i bunndrag og akselerasjon.

Jeg hadde oppe hele motoren i vinter for å bytte en del pakninger, og da gjorde jeg også rent oljeretur og byttet pakningen.

Mvh. Hans -

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider