Gå til innhold

Demontering av kombiinstrument.

Ranger emnet


Rofl

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg skulle gjerne ta ut kombiinstrumentet, altså instrumentpanelet på min 2000 Audi A3 1.8T automat 5-dørs.

 

Jeg tror det er enkelt, men vil gjerne vite om det er noe jeg trenger å vite før jeg setter igang.

 

Det har en feil, antakelig dårlig kontakt (håper det ikke er en halvleder som fusker), og hvis jeg må ha en ny enhet koster den bortimot 8000.-

 

Såvidt jeg kan se er det en plastikk-klaff under instrumentene som kan vippes litt opp. Jeg har ikke tort dra i den, men lurer på om den bare kan dras ut, så finner jeg festeskruene, og så kan enheten løftes ut. Og så er resten bare kontakter som lett kan kobles fra?

 

Håper at noen som kan dette svarer meg.

 

mvh, Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg skulle gjerne ta ut kombiinstrumentet, altså instrumentpanelet på min 2000 Audi A3 1.8T automat 5-dørs.

 

Jeg tror det er enkelt, men vil gjerne vite om det er noe jeg trenger å vite før jeg setter igang.

 

Det har en feil, antakelig dårlig kontakt (håper det ikke er en halvleder som fusker), og hvis jeg må ha en ny enhet koster den bortimot 8000.-

 

Såvidt jeg kan se er det en plastikk-klaff under instrumentene som kan vippes litt opp. Jeg har ikke tort dra i den, men lurer på om den bare kan dras ut, så finner jeg festeskruene, og så kan enheten løftes ut. Og så er resten bare kontakter som lett kan kobles fra?

 

Håper at noen som kan dette svarer meg.

 

mvh, Rolf

 

det er bare og dra litt i den plastikkdelen som går over rattet, som du beskriver! under der sitter det to stk stjerne skruer!

 

på selve kontaktene er det en "folder/klaff" som må skyves opp, så kan du bare dra ut kontaktene!

er vel 4 eller 5 kontakter bakpå der!

 

men før du tar utav noen av kontaktene, koble fra - polen på batteriet ditt! (bare for sikkerhetsskyld)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det var hyggelig å få en bekreftelse, og takk for tipset om batteri - det hadde jeg antakelig ikke tenkt på.

 

Jeg forsøkte å få hjelp med dette på a3-freunde.de, men selv ikke etter at over 40 hadde lest spørsmålet kom det noe svar.

 

Noen brukt enhet som passer ser det derimot ikke ut til at jeg klarer å få tak på, så hvis jeg ikke finner noe jeg kan reparere spørs det bare om søta bror kan tenkes å være litt snillere mht. pris...

 

beste hilsener, Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Jeg har tatt ut instrumentpanelet (Se tråd startet idag, 11.6) hvor jeg spør om elektrisk feil)og lurer på om det er mulig å få justert nålene (viserne) for temp. og bensin. All flimringen pga. feilen jeg har hatt, har ført til at begge disse viser for meget, tempen står på 110 i stedet for 90, og bensinen viser over kvart tank ved 10 liter.

 

Så lenge enheten er ute, uten strøm, er nålene helt løse, men kan man forskyve dem etter å ha koblet enheten til - uten å skru på lokket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat samme problem på en 2001 A3 1.8TQ. Når det er mellom kvart og halv tank, så piper det på at det er tomt, noe som stemmer...

 

Temp måleren lever sitt eget liv.. den går bare opp og ned... skulle gjerne visst hva som er galt!

 

edit: motorlampa lyser også..

Current: '02 VW Golf TDI

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har samme problem med temp måler og bensinmåler!

når jeg slår på tenningen, og bilen er kald, begyner temp.måleren på 70`c, og med driftsvarm motor er temperaturen 110`c

 

bensintanken er tom når det i følge måleren er igjen mellom en kvart og halv tank!

jævli irriterende. en kamerat av meg dreiv og feilsøkte litt på min bil, og han mente at det var selve spolene som sitter bak disse målerene som var ødelagt!

og disse får man sef ikke tak i, kun hele instrument!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har samme problem med temp måler og bensinmåler!

når jeg slår på tenningen, og bilen er kald, begyner temp.måleren på 70`c, og med driftsvarm motor er temperaturen 110`c

 

bensintanken er tom når det i følge måleren er igjen mellom en kvart og halv tank!

jævli irriterende. en kamerat av meg dreiv og feilsøkte litt på min bil, og han mente at det var selve spolene som sitter bak disse målerene som var ødelagt!

og disse får man sef ikke tak i, kun hele instrument!

 

Spolene ødelagt? kan det tenkes at det er noe som har løsnet og forskjøvet seg? Når man tar av dekselet finner man at nålene er ganske lealause, det later til at det er magnetismen fra spolene som styrer dem. Jeg har ikke tatt av det bakre dekselet så jeg vet ikke om det er mulig å se noe der.

 

For å ta enheten ut drar man først ut plastikk biten som sitter rett under panelet, senker rattet til nedre stilling, og skrur ut to skruer. Da er panelet løst, det er to kontakter bak, en på hver side. Den høyre kabelen er ganske kort så jeg måtte fikle litt før jeg fikk vridd panelet så langt at jeg kunne ta det ut.

 

Det er en liten knast som kan trykkes inn, så får man løftet bøylen som holder kontakten på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår