Gå til innhold

Girkasse-havari

Ranger emnet

Ranumer

Anbefalte innlegg

Tipper det er senter difen som er gåen, den gikk på min under drag.(lønner seg og bruke sperra vis du skal kjøre drag..

Har overhalt kassa i min ca 7 ganger og det er en nokså grei jobb men må shimses rett opp..

Brukt kasse ligger vel på ca 20.000.- og oppover, kommer jo litt an på hva som er rast i kassa og om du kan demontere den selv,eventuelt montere den ut selv, er det difen kommer vel delene seg på ca 8000..

Får kansje en brukt kassa snart men må finne ut tilstanden til den først,kansje du kan få kjøpe den..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr.X

Tipper det er senter difen som er gåen, den gikk på min under drag.(lønner seg og bruke sperra vis du skal kjøre drag..

Har overhalt kassa i min ca 7 ganger og det er en nokså grei jobb men må shimses rett opp..

Brukt kasse ligger vel på ca 20.000.- og oppover, kommer jo litt an på hva som er rast i kassa og om du kan demontere den selv,eventuelt montere den ut selv, er det difen kommer vel delene seg på ca 8000..

Får kansje en brukt kassa snart men må finne ut tilstanden til den først,kansje du kan få kjøpe den..

Er det noen muligheter for at du kan sende meg tlf nummer på e-mail??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ranumer

:mad: Trenger råd om hvor jeg kan få overhalt/ kjøpt girkasse. Ble rassert under Drag-race. Dette er til en moddifisert GtX (GTR).

hvilken model er bilen din ?

DOFFEN

Alt av golf 1 deler kjøpes (til rett pris)

Har også mye deler til golf 1 og golf 2,

hvis noen trenger så er det bare og spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by arildh

Ryktene sier at Mr. X og Mazdafun her på forumet har

skrudde mye på disse kassene.

Kan hende de har noe liggende eller tips.

Well, ser Mr. X har svart..

Halloen..

Har da svart jeg også, men på PM. Har faktisk en brukt GT-R kasse liggende på lager, og tilbød denne eller en sjekk av "Ranumer" sin gamle kasse.

Og min erfaring er at det ikke er bare transferkassen som kan ryke ved drag. Har flere eksempler på kasser som sprekker i husene ved litt harde starter, med påfølgende resultat at akslene går fra hverandre og tenner begynner å se langt etter hverandre..:eek:

En sjekk av oljene på kassen er en god start på feilsøkingen. Som regel vil du oppleve "Klondyke-stemning" ved tapping av den ene eller andre delen av kassen. *-Klondyke = gull-rushet

mvh

Reciprocating engines are OUT !

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest en del på http://www.323gtx.co.uk. om forslag til løsninger på disse kassene.

Et av de litt mer utprøvde forslagene er beskrevet i posten under:

Had a good talk with Mr peter the other day, shit he knows alot about the familia. For $350, he can sell me the bearing mod to the secondary shaft, Which is the solution to all the end play probs we have. This guy has tryed everything on the gearbox to make them stroger, he even called the works rally team to get help, the solution that they found was to make a mould of the casing, using that they would make the casing out of brass which would then be coated over with paint to make it look like std, Peter tryed all of the mods he came up with and they all fucked up, in the end it was the bigger bearing mod which lasted, which the mod, there is no mealt plate or the like, just a groved cut into the inside to seat a bigger bearing, there is no metal removed from the outer side (were 5th gear is), the grove helps take stress away from the centre and spreads it to the whole casing. it was so strong that when he used the gtr for a road rally event, using 7200rpm on the starting line, the casing split in half betwen (were the 13 or so bolts hold the gearbox and bell housing). This was because the casing was well used, the other part that needs adressing is the gears. Peter told me that he has used the gearset made by albins, in his words "it is one of the better set that can be had with full backup of parts, very good when flying down the road using the shifter no clutch is needed on the up change, just back off a little and take the next gear". With the transfer, he has not had much troble with them, they break because of incorrect bearing pre-load, all it takes is abit of moment and good bye crown wheel. There is also the the oil bearing that is in the gear that drives the crown wheel, they seem to get so hot on rally stages that they would melt and weld into the shaft. solution, replace when gear box is apart, not a big problem in road cars, though, peter reckons that a cooling system will be the solution to the overheating issuesalthough he did not try that. With all the mods and gears combined, will fix the gearbox. His car made 450hp - 500hp with out a 34mm resitor, on racing fuel not, pump fuel, boost was set on 27psi, he tells me that it would be great to see some familias kicking WRX's and evo's. His rally car would run rings around them. Familia's are not slow, it's the nut behide the wheel that makes it slow because the thought of a broken gearboxs is in there head when they are sitting at the lights.

I am in the process of buying the bearing mod from Peter and will take some pics once I fit it. Hop this helps, all rise and show the power of the familia.

Ellers nevnes VR4 og EVO kasser som mulig swap.

De beste trådene hvor de diskuterer problemet er:

Denne

og

denne

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider