slitenvolvo Skrevet Juni 5, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2007 Har fått ett merkelig tenningsproblem på min b230a, nå som jeg bare hadde tenkt å bruke den noen hundre km til (bort til verksted for motorbytte). Symptomene er følgende: Bilen gikk helt fint før den pluttselig døde ut, akkurat som når man går tom for bensin. Liten og gul gnist mens jeg fyrer på starteren Fikk tauet bilen i gang, og da gikk den fint en stund, når den omsider var blåst ren, men dauet igjen etter ~20km. Har bensin nok i massevis, strøm på coil, reg-reima er rett etc. Har prøvd ny (brukt) coil, og ny (brukt) tenningsmodul, samt sett over jordinger av motor og tenningsmodul. Har strøm på coilen. Har prøvd å starte kald motor, men med ingen effekt. På ledningen som går fra fordeler (hall giver) til tenninsmodul var isolasjonen spist opp, og det ytterste kobberet på den var litt skadet. Fikset det med å tvinne inn, og senere også lodde på nytt kobber. Er denne ledningen noe ømfintlig eller er bare den ytterste lederen lagt slik tilfeldig? Jeg mistenker hallgiveren, men det virker pussig for meg at den skulle feile slik helt ut av det blå. Finnes det foresten noen måte å teste hallgiveren på? Argh, skulle bare ønske motoren her hadde vært problemfri noen 100 km til :( Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Juni 5, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2007 Byttet kabelen fra fordeler/hallgiver til tenningsmodul. Fremdeles like sten død. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Juni 5, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2007 Er ikke noen ledninger inni fordeleren som er slitt av? Var det på min motor. Byttet til en annen fordeler, (stift) og problemet var vekk. :D Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Juni 5, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2007 Ikke umulig, men hvordan får jeg den svartens fordeleren fra hverandre? Har den ute, men får ikke triggerhulet (eller hva det nå heter, ring med 4 hull i) opp. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Juni 5, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2007 Mener det er en låseklips av et slag på toppen av fordeleren. Enten det, eller så er den på bunn. Har demontert en fordeler før. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Juni 5, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2007 Har demontert låseklipsen (med vold og dremmel), men får hverken beveget akslingen eller triggerhjulet. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Juni 5, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2007 Hmm. Var meget rart. Jeg fikk akslingen min "lett" av når jeg fjernet klipset. Er den presset på mon tro? Har du haynesboka? Står ikke noe der? Du klarer vel ikke å se inn under den plata med hull om ledningene er bra eller dårlige..? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Juni 5, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2007 Har bare 740 haynesboka, og den er sånn høvelig elendig, alt som står om fordeler der er: skru løs skruen som holder den og ta ut :) Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Juni 5, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2007 Hmm.. Merkelig. Mener å huske at jeg har sett noe ang demontering av fordeler i haynes. Til 240 vel å merke.. Men hvorfor kjøre elektronsk tenning når stift er mye enklere å feilsøke? :p Har forresten tre-fire el-fordelere og 78 stift-fordelere om du er intr. :b Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Juni 5, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2007 Er interessert ja, se signaturen min da vel, hva venter du på :) Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.