Gå til innhold

Tenningsproblem b230a

Ranger emnet

slitenvolvo

Anbefalte innlegg

Har fått ett merkelig tenningsproblem på min b230a, nå som jeg bare hadde tenkt å bruke den noen hundre km til (bort til verksted for motorbytte).

Symptomene er følgende:

• Bilen gikk helt fint før den pluttselig døde ut, akkurat som når man går tom for bensin.
  • Liten og gul gnist mens jeg fyrer på starteren
  • Fikk tauet bilen i gang, og da gikk den fint en stund, når den omsider var blåst ren, men dauet igjen etter ~20km.
  • Har bensin nok i massevis, strøm på coil, reg-reima er rett etc.

Har prøvd ny (brukt) coil, og ny (brukt) tenningsmodul, samt sett over jordinger av motor og tenningsmodul. Har strøm på coilen. Har prøvd å starte kald motor, men med ingen effekt.

På ledningen som går fra fordeler (hall giver) til tenninsmodul var isolasjonen spist opp, og det ytterste kobberet på den var litt skadet. Fikset det med å tvinne inn, og senere også lodde på nytt kobber. Er denne ledningen noe ømfintlig eller er bare den ytterste lederen lagt slik tilfeldig?

Jeg mistenker hallgiveren, men det virker pussig for meg at den skulle feile slik helt ut av det blå. Finnes det foresten noen måte å teste hallgiveren på?

Argh, skulle bare ønske motoren her hadde vært problemfri noen 100 km til :(

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Var meget rart. Jeg fikk akslingen min "lett" av når jeg fjernet klipset. Er den presset på mon tro? Har du haynesboka? Står ikke noe der?

Du klarer vel ikke å se inn under den plata med hull om ledningene er bra eller dårlige..?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Merkelig. Mener å huske at jeg har sett noe ang demontering av fordeler i haynes. Til 240 vel å merke..

Men hvorfor kjøre elektronsk tenning når stift er mye enklere å feilsøke? :p

Har forresten tre-fire el-fordelere og 78 stift-fordelere om du er intr. :b

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider