Gå til innhold

Oppbevaring av brukte bremsedeler

Ranger emnet

Beinet1

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er iferd med å overhale bremsene på min gamle veteranbil og har klart å få tak i nye pakninger fra england. Mange av de gamle delene er fortsatt fullt brukendes og jeg vil derfor ta vare på dem i tilfelle de nye ryker engang i fremtiden og det blir umulig å få tak i nye. Gummien i bremsedelene blir jo som kjent hard og morken med tia, så da lurer jeg på hvordan jeg best kan konservere disse.

Planen er å vaske alt rent i bremsevæske og så smøre alt inn i bremsevæske og pakke dem inn i plast og lagre dem mørkt.

Noen som har noen bedre forslag/komentarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lagt pakningene i bremsevæske i et tomt syltetøyglass eller lignende. Da vil jeg tro de holder seg. Calipere kan du med fordel demontere og rengjøre godt, og lagre dem demontert, slik at du kan gå over dem før du evt skal bruke dem igjen. Er sikkert noen som har et bedre svar enn meg på dette området, men en skulle jo tro at pakningene skulle tåle bremsevæske;)

90' Golf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lagt pakningene i bremsevæske i et tomt syltetøyglass eller lignende. Da vil jeg tro de holder seg. Calipere kan du med fordel demontere og rengjøre godt, og lagre dem demontert, slik at du kan gå over dem før du evt skal bruke dem igjen. Er sikkert noen som har et bedre svar enn meg på dette området, men en skulle jo tro at pakningene skulle tåle bremsevæske;)

Det er dette jeg og tror. Det må vel være bedre å lagre dem i bremsevæske enn tørt.

Dagens bremsevæske er nok mye snillere mot gummien og har mye bedre konserverende egenskaper enn for 40 år siden.

I servicehåndboka til denne bilen står det blant annet at alle pakninger og bremseslanger i bremsesystemet skal byttes ut hver 65000km :D. Det var andre tider den gang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider