Gå til innhold

Bytting av ventilløftere

Ranger emnet


Audi RS80

Anbefalte innlegg

Om du har en 2.0 monopoint der det ikke er noe som må demonteres før toppdekselet kan skrues av, er det fort gjort. På de med innsprut må du demontere deler av innsuget først, men dette ser du.

 

- Av med dekselet over registerreima og løsne strammeren. Husk å se hvordan merkene på drevene står før du gjør dette (det er merker på alle).

- Av med toppdekselet og skru av de to midterste opplagringene som holder kammen. Den fremste og den bakerste skrur du jevnt av slik at ikke kammen vipper opp og skader en av opplagringene. Viktig!

- Husk at klavene skal monteres igjen på samme sted de stod fra før, og rette veien. Også viktig!

- Når kammen er ute løfter du løfterene rett opp. Sett inn de nye med olje før du slipper de nedi.

- Skru sammen igjen i motsatt rekkefølge av demonteringen.

- La motoren stå i en time før du starter! Etter oppstart kan tikking forekomme, dette til løfterene har fått oljetrykk og er ekspandert. Dette kan ta noen minutter!

- Det du nå skal gjøre er å kjøre en tur og alltid holde turtallet over 2500 omdr de første 20 minuttene.

 

Og igjen, husk at alle drevene som går på registerreima har merker, også svinghjulet. Kamdrevet har merker på begge sider!

 

Og når du først tar deg jobben med å skifte løfterene, så tar det maks 5 minutter ekstra å sette i en trimkam ;)

 

 

Bilde slik det ser ut når kammen er ute og løfterene står igjen.

 

29070509kam_WEB.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :) Tenkte på å sette på trimkam med det samme :D hadde bare pengene strekt til. Men får se på det.

 

Lærte meg med merkene da jeg holdt på å skifte reg. reima. Hjulene til kammen og veivakslingen fikk jeg på de riktige punktene, men det jeg da ikke viste var hjulet til fordeleren, fant jeg ikke ut av. Første gang jeg satt alt i hop, fikk jeg ikke start i det heller tatt. Andre gang fikk jeg start, men gikk svært dårlig, og når jeg ga på gass smalt det noe dyrisk ifra monopointen :D

 

Men er på tide å få gjort noe med løfterene, tikker jo som ei klokke

Prosjekt Audi 80 B4

Kanskje til salgs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :) Tenkte på å sette på trimkam med det samme :D hadde bare pengene strekt til. Men får se på det.

 

Lærte meg med merkene da jeg holdt på å skifte reg. reima. Hjulene til kammen og veivakslingen fikk jeg på de riktige punktene, men det jeg da ikke viste var hjulet til fordeleren, fant jeg ikke ut av. Første gang jeg satt alt i hop, fikk jeg ikke start i det heller tatt. Andre gang fikk jeg start, men gikk svært dårlig, og når jeg ga på gass smalt det noe dyrisk ifra monopointen :D

 

Men er på tide å få gjort noe med løfterene, tikker jo som ei klokke

 

Merket på drevet til fordeler og oljepumpe skal peke rett mot merket i kilereimsskiva på veivakselen. Da skal rotoren peke ca mot merket i fordelerhuset :

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 laken er penger det også :) Spesielt siden jeg allerede har felger å dekk å betale 7200 for, må bytte bremseskiver og klosser forran, pluss at jeg må bytte div annet, og at jeg selger den til høsten mest sannsynelig. Da ser jeg ikke så mye gevinst med å sette på trimkan.

 

Da jeg skulle kjøre tilbake fra jobben idag var instrumentene helt døde :S eneste som var liv i var klokka. Ikke engang tripptelleren trilla

Prosjekt Audi 80 B4

Kanskje til salgs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg skulle kjøre tilbake fra jobben idag var instrumentene helt døde :S eneste som var liv i var klokka. Ikke engang tripptelleren trilla

 

Dårlig kontakt bak på panelet.

Er sjelden at alle instrumentene dør, er som regel tank- og temp-måleren som tuller. Er da spenningsregulatoren som svikter.

Ellers driver gjerne speedometeret og tuller, er da dårlig kontakt mellom en av pinnene på instrumentet og kretskortet, eller initiatoren på gearkassen som er defekt

I ditt tilfelle, sjekk sikringene først.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- La motoren stå i en time før du starter! Etter oppstart kan tikking forekomme, dette til løfterene har fått oljetrykk og er ekspandert. Dette kan ta noen minutter!

- Det du nå skal gjøre er å kjøre en tur og alltid holde turtallet over 2500 omdr de første 20 minuttene.

]

 

har tenkt å skifte løftere på min 3b no i ferien, og synst det hørest litt mykje å la den ikkje gå under 2500Omdr, første 20minuta,

er det nåke vag sei eller?

1990 Audi 200 20v tq

1987Audi 90 quattro

1986 Ford sierra 2,0L VRAK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må også betale litt over 300 pr løfter, altså ca 2400 for alle. Altså ingen trimkam :(

 

nooooow, no blei du svindla!

betaler 1000kr inn til norge får 20 løftere!

http://sites.internet.lu/folders/customautocraft/typeB3-B4_80_90_S2_RS2.htm

 

bli mykje billigare får dej so berre he 8. 48euro

1990 Audi 200 20v tq

1987Audi 90 quattro

1986 Ford sierra 2,0L VRAK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, å det var MED ansattrabatt på 20-30%.

Er det mye frakt å bestille derifra? kanskje man skulle gruppe bestilt :) så blir det enda billigere

 

ca 400 for 8 løftere derifra :) Koster så å si det samme for 1 løfter der som 8 løftere hos møller. Er det originale deler han der selger?

Prosjekt Audi 80 B4

Kanskje til salgs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, å det var MED ansattrabatt på 20-30%.

Er det mye frakt å bestille derifra? kanskje man skulle gruppe bestilt :) så blir det enda billigere

 

ca 400 for 8 løftere derifra :) Koster så å si det samme for 1 løfter der som 8 løftere hos møller. Er det originale deler han der selger?

 

er so å sei orginal deler, ej har bestilt 20 stykk der i frå, frakta er ikkje stor, tipper du må ut med i underkant av 500kr

1990 Audi 200 20v tq

1987Audi 90 quattro

1986 Ford sierra 2,0L VRAK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår