Gå til innhold

Bytting av ventilløftere

Ranger emnet


Audi RS80

Anbefalte innlegg

har tenkt å skifte løftere på min 3b no i ferien, og synst det hørest litt mykje å la den ikkje gå under 2500Omdr, første 20minuta,

er det nåke vag sei eller?

 

Nei, det er ikke noe VAG sier, men spør hvem du vil innen tuning og de vil si det samme. Grunnen er at ved slikt turtall vil du være sikret er godt oljetrykk, og viktigst, løfterene vil rotere (som de skal) og ikke stå i ro. Om de ikke roterer kan du ta knekken på kammen(e), har skjedd i flere tilfeller der turtallet har blitt holdt for lavt etter skifte av løftere og/eller kam.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må også betale litt over 300 pr løfter, altså ca 2400 for alle. Altså ingen trimkam :(

 

Det var sykt dyrt. Mener Møller tar rundt den prisen, men det finnes billigere alternativer. Var jeg deg ville jeg ha sendt de i retur.

Velox Motor selger originale hydrauliske løftere for kr 162 pr stk.

KM-Cams selger uoriginale hydr. løftere for kr 65 pr stk. Har svært dårlig erfaring med kammene de selger (slitt ut 2 stk på kort tid), men løfterene kan være helt OK.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var sykt dyrt. Mener Møller tar rundt den prisen, men det finnes billigere alternativer. Var jeg deg ville jeg ha sendt de i retur.

Velox Motor selger originale hydrauliske løftere for kr 162 pr stk.

KM-Cams selger uoriginale hydr. løftere for kr 65 pr stk. Har svært dårlig erfaring med kammene de selger (slitt ut 2 stk på kort tid), men løfterene kan være helt OK.

 

 

Har heldivis ikke bestil ennå :D

Har kvaliteten på løfterne mye å si? kanskje jeg bestiller de fra KM kams da. Var jo litt utvalg av kommer fra Velox Motor, hvordan vil du anbefale min bil? Er det slik at jo kvassere jo mer øker drivstoff forbruket også?

Vist jeg bestiler løftere ifra KM, så kan jeg jo kanskje vurdrere å bytte kam med det samme :)

Prosjekt Audi 80 B4

Kanskje til salgs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heldivis ikke bestil ennå :D

Har kvaliteten på løfterne mye å si? kanskje jeg bestiller de fra KM kams da. Var jo litt utvalg av kommer fra Velox Motor, hvordan vil du anbefale min bil? Er det slik at jo kvassere jo mer øker drivstoff forbruket også?

Vist jeg bestiler løftere ifra KM, så kan jeg jo kanskje vurdrere å bytte kam med det samme :)

 

Går ut i fra at det er en kvalitetsforskjell på originale og "piratdeler". Kanskje de ikke har like lang levetid, men dette kan jeg ikke svare sikkert på.

 

I din motor ville jeg ha anbefalt 266 eller 268 graders kam om du vil ha mye moment i lavere del av registeret (bunndrag). Liker du mer effekt fra 2200 og opp til sperra ville jeg ha gått for 268 eller 272-kam, alt etter kjørestil. En sintere kam, 276 grader.

At drivstofforbruket stiger med durasjonen er halvveis riktig, men ikke på noen av disse kammene. De er for "snille", slik at sannsynligheten for at ditt drivstofforbruk går ned med f.eks. en 268-kam er stor. Da selvsagt om du beholder sammme kjørestil.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det mest sannsynlig at valget ender på en 268 kam, har ikke mye bruk for drag å høyt turtall.

276 kammen fristet litt, men ligger litt høyere i pris.

Leste i en utgave an max power at original kammen i disse bilene er kvasse nokk, slik at det ikke er mye vits å bytte de, noe sannhet i det?

Når løfterne er bytta, hvordan olje er å anbefale? har til nå brukt en mobil1 olje som skal være bra mot tikking

Prosjekt Audi 80 B4

Kanskje til salgs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ut i fra at det er en kvalitetsforskjell på originale og "piratdeler". Kanskje de ikke har like lang levetid, men dette kan jeg ikke svare sikkert på.

 

I din motor ville jeg ha anbefalt 266 eller 268 graders kam om du vil ha mye moment i lavere del av registeret (bunndrag). Liker du mer effekt fra 2200 og opp til sperra ville jeg ha gått for 268 eller 272-kam, alt etter kjørestil. En sintere kam, 276 grader.

At drivstofforbruket stiger med durasjonen er halvveis riktig, men ikke på noen av disse kammene. De er for "snille", slik at sannsynligheten for at ditt drivstofforbruk går ned med f.eks. en 268-kam er stor. Da selvsagt om du beholder sammme kjørestil.

 

so er ikkje audi løfterne kjent får å være skuddsikre heller, dåå,

1990 Audi 200 20v tq

1987Audi 90 quattro

1986 Ford sierra 2,0L VRAK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

so er ikkje audi løfterne kjent får å være skuddsikre heller, dåå,

 

Hmmm. De samme løfterene brukes av flere andre bilmerker! Jeg vil tørre å påstå at i de fleste tilfellene er det bruk av feil olje som er skyld i problemene, men du trenger ikke være enig ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er nye løftere annkommet :) skal få byttet de en kveld jeg har tid. Jeg burde vel rekke å gjøre det på 6 timer? Hvordan olje anbefales det i bytte til? nå har jeg en blanding av 2 forskjellige oljer

 

På 6 timer har du goood tid, bruk tid på å få registeret rett etterpå. Husk moment på kamdrevet og opplagringene på kammen.

Jeg vil personlig anbefale Mobil1 5W-50 :) Fraråder på det sterkeste Shell-olje, erfaring!

 

Husk godt med turtall etter oppstart!

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6 timer har du goood tid, bruk tid på å få registeret rett etterpå. Husk moment på kamdrevet og opplagringene på kammen.

Jeg vil personlig anbefale Mobil1 5W-50 :) Fraråder på det sterkeste Shell-olje, erfaring!

 

Husk godt med turtall etter oppstart!

 

Jeg finner sikkert ut hvilke moment det skal være på kamdrevet og opplagringene :) sist jeg bytta olje fylte jeg på mobil1, Men en tid tilbake på langtur ble det plutselig lite olje, og måtte jeg bare fylle på shell olje som jeg hadde liggende

Prosjekt Audi 80 B4

Kanskje til salgs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Til orientering.

Monterte nye billige løftere fra KM kams i en 8v-topp med en middels hissig trimkam, det fungerte ikke! Ventilene lukket aldri, men ble stående litt åpne hele tiden. Grunnen var at ventilløfterene ikke klarte å trekke seg sammen like mye som de originale (stoppet mekanisk). Satte inn originale løftere og problemet var løst. Så til de som kjøper uoriginale løftere, sjekk dette om dere har eller setter inn trimkam ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår