Gå til innhold

Fast_740: Volvo 740 Turboprosjekt: Motoroverhaling/karosseri... + 740 bruksbil

Ranger emnet

fast_740

Anbefalte innlegg

*Overhalingsett fra Pedersen`s blir bestilt i morgen.

Da med 1. overdim 96.30mm.

Får forhåpentligvis kjørt ned til Stavanger å levert blokk til boring, og råder til sjekk iløpet av denne uka/neste.

*Noen som har noen tips om effektive, og da mener jeg effektive midler til å fjerne dritt i støpen på blokk, topp, og diverse aludeler?

*Tar også gjerne imot råd om topp! Har en 531 topp på handa, fra en gammel 240 snutebil. Vurderer å sette på 530 toppen i starten og få godkjent bilen. I mellomtiden/vinter bygger jeg litt videre, og setter på en litt fresh 531.

*Har også tenkt å kjøre M47 i starten,til den er grøt. Så kjøre M90 eller fra beemer?

Planen for de neste ukene/mnd:

*Ta resten av rusta bak, grunne, sparkle og lakke der jeg har jobba.

*Montere deler jeg trenger for å få den igjennom godkjenning(dempere, stabstag)

*Overhale motor, sette den i...få den til å gå.

*Godkjenne bilen.

Så når den går, og alt er bra kan jeg jobbe litt videre med den:)

Biler nå:

1990 740(FK,940 etc)

1973 144(bruksvogn)

1987 740 (bruksvogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
  • Svar 93
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Bitteliten update:

Overhalingsettet i hus.

Blokk og råder til stavanger så snart jeg får tid.

Motoren blir montert hjemme i leiligheten! Jaaaa, leiligheten:P Rigger meg til på gjesterommet! Er så jækla mye støv, og sand på verkstedet så jeg tør ikke å montere der.

DSC00061.jpg

Biler nå:

1990 740(FK,940 etc)

1973 144(bruksvogn)

1987 740 (bruksvogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

En ny update, ikke så stor men... :

Fikk da lånt denne kjekke saken:

DSC00321-1.jpg

Da fikk jeg løftet ut det motoren:

DSC00322.jpg

Kjørte den rundt, og satt den på en palle:

DSC00326-1.jpg

Fått sveisa litt rust, nesten ferdig på venstreside nå. Kun litt sliping og tilpassing på hjulbue. Fjerner den kanten inn, så er litt jobb med det.

DSC00324.jpg

DSC00325.jpg

DSC00329.jpg

Vindaviserene har kommet. Selger flere. Send PM hvis du er int!

DSC00330.jpg

DSC00331.jpg

Biler nå:

1990 740(FK,940 etc)

1973 144(bruksvogn)

1987 740 (bruksvogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Takk for hyggelige tilbakemeldinger!

Skjer desverre lite for tiden, men nye kryssboltlager har kommet fra Cylmo, samt bestil turbo listverk (sort).

Må få satt meg i gir, å få fart på prosjektet!

Venstreside er nesten ferdig sveisa, litt sveising på høyre, så kan jeg grunne de delene jeg har sveiset. Og sparkle småbulket og annet.

Blir spennende med bulken på høyre bakskjerm. Aldri sparklet slikt før, så blir spennende!

DSC00388.jpg

Begynt å vaske dissa deksela:

DSC00389.jpg

Hiver opp et bilde av bruksvogna:

DSC00382.jpg

Biler nå:

1990 740(FK,940 etc)

1973 144(bruksvogn)

1987 740 (bruksvogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Update:

Lite framgang for tia, var en tur på verkstedet å rydda litt i dag. Flyttet bilen litt inn pga en kamerat ville ha plassen jeg hadde.

Blei greit ryddig, og da blir det straks gøyere å skru!

DSC00402.jpg

Litt trangere, men det går bra!

Varmen gjør meg litt daff også, men det går seg til ! Skal prøve å få gjort mye før jeg skal til Tyrkia den 15. - 29. juni !

Skal så jobbe ei uke, så hjemover til Skien og på Rudskogen :mrgreen: Så blir lite skruing framover!

Motor blir straks levert til boring!

.

Fikk også fjernet gammel fuge fra takspoileren, ikke tydelig bilde, men er to små bulker på hver side.

DSC00400.jpg

Ble handel av V90 bakfanger i helga..

og en ny bruksbil faktisk. hehe!

87 modell 740GL !

Står uten skilt, skal ikke bli så vanskelig å få den okey og på PKK. Blir kanskje skilter i høst!

Fangeren:

DSC00441.jpg

DSC00440.jpg

Fått kappet litt mer av den nye hjulbuen, men skulle tatt den kanten oppi der også... Når jeg først hadde den oppe! Menmen!

Har også funnet ut at det mest sannsynlig blir bra skjøt imellom buen og "innerbuen". Lettere å komme til etter jeg kappet den ennå smalere en jeg hadde.

DSC00438.jpg

Håpet på å sandblåst/ grunna med DP40 epoxy før jeg reiste til Tyrkia, men ser mørkt ut! Reiser til søndag, og skal jobbe fra 7 - 17 imorgen...

Et prosjekt går ikke videre uten penger... hehe:D

Biler nå:

1990 740(FK,940 etc)

1973 144(bruksvogn)

1987 740 (bruksvogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja... en lıten update...

Blokka levert tıl borıng, raadene tıl sjekk og pressıng/honıng av nye kryssboltlager... Saa det er ferdıg naar jeg kommer hjem fra ferıe.

Naa sıtter jeg aa svetter ı Tyrkıa, og proover aa samle opp nye krefter og ınpırasjoner tıl aa faa FART paa prosjektet! hehe

Biler nå:

1990 740(FK,940 etc)

1973 144(bruksvogn)

1987 740 (bruksvogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig med tılbakemeldınger!

Frıster lıtt aa hjem tross den kulda og været som er hjemme! Var 45 grader her ı dag!

Naa lıgger et sett med sort lıstverk(lurer paa hvılken stand de er ı... Ebay =P ) og nye fjærbeınslager/forınger! Men faar vell nyte ferıen naa som jeg forst har det.

Foler meg som en nyınnflytta utlendıng naar jaj skrıve!

Biler nå:

1990 740(FK,940 etc)

1973 144(bruksvogn)

1987 740 (bruksvogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Da har jeg kommet hjem fra ferie, og fikk hentet delene på postkontoret i dag!

Men blei litt skuffet da jeg åpnet pakken med lister, da bare dørlistene/skjermlistene lå der. Sendte mail til Ebayselgeren, og fikk et raskt og postivt(eller negativt på et vis) om at han beklaget og ville se etter det andre og sende det. Men er jo ingen hast for meg, da bilen står halvribba! hehe

DSC00586.jpg

Ellers kom fjærbeinsforingene/lagera

DSC00584.jpg

Denna uka, kanskje i morgen/onsdag henter jeg motoren!

Kom på 2500,- for:

*Boring/honing.

*Presse nye kryssboltlager/hone dem.

*Samt sjekke råder.

Åsså gikk det jo litt penger i Tyrkia, men klarte å styre unna... Blei handling av litt "ekte faka" klær, og vannpipe! Pluss litt drikke...

Og de skulle jaggu ha 3000,- for parkering i 2 uker på flyplassen. JA!!! DU leser rett!

Men jeg var sta, og fikk prutet meg ned til den "sommerprisen" som var for dem som parkerte etter 27.juni, som lød på 900,- :D Dyrt nok det...

DSC00556.jpg

DSC00540.jpg

Biler nå:

1990 740(FK,940 etc)

1973 144(bruksvogn)

1987 740 (bruksvogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg henta blokka og de andre delene. Så bra ut!

Turen over vannet til Stavanger:

DSC00587.jpg

Så er det hjemme:

DSC00588.jpg

DSC00591.jpg

DSC00590.jpg

Reiser på ferie en uke nå i morgen, til Skien og på Rudskogen... Så blir lite skruing fremover!

Tenkte å handle meg no motorlakk, noen å annbefale? Vil ha til å male, da jeg føler det vil sitte litt bedre på blokka. Er vell som å banne i kjerka å ikke ha rødblokka rød, har vært inne på tanken på sort(Siden bilen blir grå og sorte lister etc...) Men blir vell rød.

Kjøpt turbogrill til som står i Skien, tenkte kanskje å få den over fjellet på vei hjem! Prøveskilter...

Får vell slenge den bilen inn i tråden etterhvert også:) hehe

Biler nå:

1990 740(FK,940 etc)

1973 144(bruksvogn)

1987 740 (bruksvogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Litt oppdatering her:

Skrudd litt på bruksbilen de siste dagene, men i dag fikk jeg pusset blokka og lakket den.

DSC00677.jpg

DSC00674.jpg

DSC00675.jpg

Sandblåste/pussa bunnpanna, men gikk tom for lakk:

DSC00679.jpg

Boltene til rådene er henta, sendt forespørsel til Pedersen om deler!

DSC007481.jpg

Da lager jeg min egen tråd til bruksbilen, den blir langt ifra mye påkostet.

Men gjør det jeg kan for å den fin og grei for ei billig penge.

Info om bilen:

Seint 87 (altså 88)

B230K, med A gasser

Gått 290 000km

Lite rust

Takluke

Blått interiør

Planer:

Bilen skal i 1. omgang bli fiksa til eu-kontroll:

Veit det er: noe kødd med bremsekraftsforsterkeren, litt rust ved batteriet ( kom vell som en bombe?), håndbrekk, og eksoslekkasje.

Så får vi se om det blir noen flere på eu-kontroll.

senk, 18", sote noen ruter og muligens setter jeg på 90 lyktene jeg har liggende.

Sandblåse overflaterust i hjulbuer bak, grunne,lakke, tectyl.

Få seg en god vask,og polish!

Muligens 90mod bakfanger(lakkerte fangere om jeg gidder)

GJORT:

Hvite blinklys

Fiksa eksos (2 1/2 ")

Kjøpte den av en kamerat for 5000,-, så sto litt hjemme i Skien.

Måtte bytte radiator da den var tett, som jeg først merket på vei over fjellet til haugesund (10 minutter hjemmafra)

Fikk bytta radiatoren, og fjellturen gikk fint!

DSC00599.jpg

DSC00601.jpg

Idag monterte jeg turbogrill, vindavvisere, kompressorhorn og fikk satt på 18" på bak:

DSC00655.jpg

DSC00660.jpg

DSC00658.jpg

DSC00666.jpg

DSC00668.jpg

Potta som skal på, endestussen skal byttes ut(Størrelse XXL) til en mindre en.

2 1/2" fra manifold og ut

DSC00667.jpg

Takk, ja helt okey!

montert hvite blinklys, og bytta til 2 1/2" ekos fra manifold og ut. Fy å rusta det gamle var :!:

Byttet også til sorte lister, var chromestripe på de som var der.

Glemte å nevne at jeg fjernet de store antennene, monterte en liten og skal plugge det andre hullet.

Endestussen skal byttes på ekosen! Ser ikke bra ut...

DSC00671.jpg

DSC00670.jpg

DSC00672.jpg

DSC00673.jpg

Da gjenstår det ikke store tinga for å få den på kontroll!

*Brekk, skal prøve å stramme først.

*Bore hull til sideblink på høyreskjerm, lakke opp, og montere hvite blink.

(Tror jeg tar en runde over frontlyslistene(under), sparkler viskerhull og lakker. Samt lakker nedre delen på blinklysa.)

*Noe kødd med bremsekraftforsterkeren. Skal sjekke vakumslangen, så litt dårlig ut innerst ved innsuget, så mulig derfor. Pedalen blir plutselig hard, også blir den sykt fin og bløt igjen. Hadde noe liknende på 245`n min, da var det vakumslangen! Skal prøve å bytte den.

+ Muligens noen småting til! Demperene er ganske dårlige, så vurderte om jeg skulle ta en tur på Biltema å kjøpe noen nye! Koster ikke store summen. Bilen er veldig vaggete og sigen i dempinga!

Fikk sveisa litt på bruksbilen i dag... Ferdig med sveising, så nå er det litt grunne, fuging med karosserikitt og lakk/tectyl igjen!

Sorte lister til prosjektet ligger på posthuset ennå, og boltene til rådene ligger ennå hos Volvo... Kjenner jeg trenger en bruksbil nå!

Får fikse sykkelen imens, ikke så langt å sykle ned til Volvo;P

Blir antaglig handel og montering av nye støtdempere(biltema om de har) til bruksbilen snart... Den er rimelig vaggete!

Stramme/bytte brekklosser

Rydde litt opp i kabler og motorrom så er den klar for PKK-kontrollen!

Skal den ha katalysator? Er registrert i 87(høst), men 88 modell.

Ser i Vadis at eksosen til B230K har 3 lyddempere, så da er det vell ikke katalysator! Husker ikke helt åssen den så ut, har hivd den... Men ligna mer på en lyddemper!

var rusthull, så sveisa inn noe nytt! Ser ikke helt 100% ut, men blir bra med litt karosserikitt og lakk... Er jo en bruksbil

DSC00683.jpg

DSC00682.jpg

DSC00684-2.jpg

DSC00685-1.jpg

Så et bilde av interiøret... Blå er da ikke den fineste fargen, men bedre enn rødt:P

Skal inn et midre og mer sporty ratt, og muligens sorte skinntrekk...

DSC00686-1.jpg

Biler nå:

1990 740(FK,940 etc)

1973 144(bruksvogn)

1987 740 (bruksvogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Begynte litt på toppen til motorbygget til prosjektbilen.

*Spente av, og tok ut ventilene med tilbehør...

Steaming, planing og fresing av ventilseter blir vell kanskje gjort av noen på jobb

ellers litt usikker på H-profil ennå! Men alt er egentlig klart til bunndelen... utenom bore/gjenge oljeretur i blokk.

Noen bilder:

DSC00847.jpg

DSC00848.jpg

DSC00850.jpg

DSC00854.jpg

Biler nå:

1990 740(FK,940 etc)

1973 144(bruksvogn)

1987 740 (bruksvogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider